2018-09-05
09:31
Hej M Risberg, Jag vet inte om jag förstår din frågeställning helt. Är det att registrera betalningen som du funderar över nu? Vilka uppgifter från Bankgiro är det som du vill föra in i bokföringen i eEkonomi? När du registrerar en betalning av en kundfaktura kan du antingen: 1. Direkt på kundfakturan välja Åtgärder - Inbetalning - du får då välja till vilket konto som betalningen har kommit till, vilket datum och belopp för att sedan bokföra fakturan som betald. 2. Gå till Kassa- och bankhändelser - skapa upp en ny händelse på det konto som betalningen har kommit till - välja belopp och datum så att det speglar kontoutdraget på banken och sedan Matcha - välja Inbetalning från kundfaktura och välja vilken faktura som betalningen avser, bokför det sedan för att få kundfakturan som betald. Jag skulle rekommendera att utgå från Kassa- och bankhändelser för att få en bra blick över företagets in- och utbetalningar och för att vänja sig vid det om man skulle välja att aktivera en bankkoppling framöver. Kan också vara en smaksak om vilket tillvägagångssätt man föredrar. I de två stegen ovan så behöver du registrera inbetalningen själv utifrån det som har skett på banken eller det konto som betalningen har skett till. Det går även att arbeta med en bankkoppling och då beroende på vilken bank man har, få in sitt kontoutdrag automatiskt i eEkonomi under kassa- och bankhändelser. Du kan läsa mer om det på sidan Arbeta med eller utan bankkoppling. Återkoppla gärna om du har ytterligare funderingar så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-08-17
07:36
Hej Krattarina, 1. För att kunna skapa en faktura med ROT- eller RUT behöver du först aktivera inställningen i Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter. 2. Gå till Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura - bocka i rutan för Husarbete och skapa upp din faktura med RUT- eller ROT. 3. Du behöver sedan registrera inbetalningen på fakturan på det datumet som kunden betalade sin del för att kunna exportera en fil på det som du kan läsa in på Skatteverkets hemsida. 4. Inbetalningen registrerar du genom att skapa upp en inbetalning i Kassa- och bankhändelser och matchar det mot kundfakturan. Det går även att välja Åtgärder - Inbetalning direkt på kundfakturan. 5. Efter att fakturan är delbetald så kan du gå till Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för ROT- och RUT-arbeten. 6. Exportera filen och läs in den på Skatteverkets hemsida. 7. När du får betalt från Skatteverket så registrerar du en ny bankhändelse på fakturans återstående belopp. Matchar den som Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket. Kolla även gärna på filmen Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi eller i den skrivna hjälpen på sidan Skapa faktura med rot-/rutavdrag för mer hjälp. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2019-01-25
13:12
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokföra utlandstraktament som eget uttag enskild firma - eEkonomi. Hur bokföra utlandstraktament som eget uttag?enskild firma .vilka kontoplan skall jag använda tänkte konto 7323 är kostnader för personal och ab jag är enskild firma . Har sökt på andra bokföringsprogram och där används konto 5845.
... Visa mer
2018-08-09
08:17
Hej Catharina, I Företagsinställningarna - Övriga uppgifter - Utskriftsinställningar - så finns valet om att visa OCR på fakturautskrift. Rutan ska markeras om du har ett aktivt OCR-avtal med din bank. Numret som ska anges vid betalning kommer då att visas vid rutan OCR på kundfakturan. Om rutan inte är markerad visas numret som ska anges vid betalning istället vid texten Meddelande. Om rutan är ibockad trots att man inte har något OCR-avtal på banken så genererar eEkonomi ett OCR-nummer enligt standard, med en längdsiffra som näst sista siffra. Fakturanumret är då en del av OCR-numret men med tillägg för kontroll enligt 10-modulen. En hård- eller mjuk kontroll går att ställa in på banken och genom ett aktivt banksamarbete. Du kan i tråden Påtvingad OCR-kod - eEkonomi läsa lite mer om hur OCR-kontrollen ser ut med banksamarbete för de olika bankerna. Hoppas det förtydligade dina funderingar kring OCR. Du får gärna återkoppla om du har några fler frågor. /Theodor
... Visa mer
2018-12-03
10:26
1Gilla
Hej Theodor, jag tror jag fick till det ganaska bra. Tog avskrining på 5 år och varje månad, det verkar funka i systmet. 🙂
... Visa mer
2018-08-13
06:47
Hej igen Ola, Får du avgiften specad varje gång du gör en överföring från ditt Paypalkonto till ditt bankkonto? I så fall tänker jag att det enklaste blir att du först bokför dina försäljningar enligt steg 1 ovan. När du sedan gör överföringen från Paypal till ditt bankkonto så blir det enligt steg 2 ovan och du tar då med avgiften som Paypal tar ut. Om avgiften istället specas för varje försäljning och att du får in lite mindre redan till ditt Paypalkonto så bör du nog även ta upp avgiften i bokföringen under försäljnings-steget, alltså steg 1 ovan. Det smidigaste borde vara att ta med avgiften i bokföringen i det steg som du får avgiften specad, för att då slippa räkna ut avgiften manuellt. Om det nu är för varje försäljning eller för varje gång du för över pengarna från ditt Paypalkonto. Hoppas det besvarade din fråga, återkoppla om du undrar över något mer. /Theodor
... Visa mer
2018-08-17
11:45
Hej Alfi, Du kan registrera självfakturan under Inköp - Leverantörsfaktura - Ny leverantörsfaktura. Skriv in totalbeloppet som 2250,63:- eftersom att det är beloppet som du ska betala. Skriv varav moms som 369,71:-. Vilka bokföringskonton som du skulle kunna använda för att registrera det är inte helt hundra. Vad avser "totalt exkl. moms"? För rabatten borde du kunna använda dig av konto 4730 Erhållna rabatter. Gällande deposition så hittar jag i tråden Bokföra deposition - eEkonomi att kortfristig deposition bokförs på konto 1689. Gällande avgiften för påsar så kanske övriga externa kostnader funkar om du inte har något annat bokföringskonto där. Om någon annan användare har några tankar kring hur detta skulle kunna bokföras så får ni gärna kommentera om det. Om du ändå inte får ihop det så kan det vara smart att kika med en revisor. Fakturan skulle kunna se ut som följande: 2440 kredit - 2250,63 2641 debet - 369,71 4xxx-6xxx debet 4808,03 4730 kredit - 1615,50 1689 kredit - 1200 4xxx-6xxx kredit - 111,61 Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2018-07-05
07:52
Hej Torskeye, Jag kollade på verksamt.se gällande Verifikationer, där det står att en verifikation skulle kunna vara en kvitto, som då innehåller information om affärshändelsen. Om du har detta kvitto som en pdf på datorn så skulle du kunna ladda upp det till eEkonomi genom att gå till Inköp - Bildunderlag och Ladda upp fil där. Om det är ett papperskvitto så går det att scanna in det med Visma Scanner. Uppladdningen av kvittot kommer dock inte att påverka någon balans- eller resultaträkning. Detta eftersom att uppladdningen av kvittot i sig inte genererar någon verifikation med bokföringskonton i eEkonomi. Därför skulle jag tycka att det smidigaste för dig för att få med kvittot som ett bildunderlag kopplat till en verifikation som du kan skapa upp i eEkonomi skulle vara att: 1. Skapa upp en kassa- och bankhändelse i eEkonomi på affärshändelsen, datum och belopp på försäljningen som har skett på Tradera. Du kan sedan matcha den kassa- och bankhändelsen som en Övrig insättning - Egen kontering och själv välja vilka bokföringskonton som transaktionen ska påverka. Alternativt att du skapar en manuell verifikation på det under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Du kan koppla ett bildunderlag till verifikationen som skapas för att på så sätt dels få en verifikation med bokföringskonton som påverkar din balans- och resultaträkning men du kopplar även ditt kvitto till verifikationen genom att använda kvittot som ett bildunderlag. Detta gör du genom att öppna verifikationen och klicka Kopplade bilder till höger och där koppla en bild som du har laddat upp till eEkonomi under bildunderlag. Alternativ två skulle vara om du från Sello kan få ut en SIE4-fil med bokföringsdata för att på så sätt kunna importera det direkt in i eEkonomi under Inställningar - import och export - SIE - import och export av bokföringsdata - ny import. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-11-21
12:53
Hej Gustafh, Om du skapar en faktura till din kund som kortbetalning skapas det en förväntat inbetalning som då bokar upp fordran på 1580. När betalning via iZettle sker via integrationen så bokar den också upp fordran på 1580 i försäljningsverifikationen, detta är kontot som ligger som standard. I fallet där kund vill betala en kortfaktura med kort genom iZettle blir det som du säger att man får gå in och ångra fakturan för att det inte ska bli dubbelt. I dagsläget finns det nog inte någon smidigare lösning för denna hanteringen, det kommer att bli ett extra steg hur man än lägger upp det när man vill ha en faktura samt betalning med kort via iZettle. Jag kommer att lyfta detta vidare som ett förbättringsförslag till vår utvecklingsavdelning. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-07-06
11:31
Hej GreenMoose, Jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar. Jag testade som du, att först stämpla ut - in - ut och fick då meddelande om att det inte går att stämpla in och ut samma minut. Då gick jag in på den dagen i min kalender för att redigera tiderna. Då tog jag bort den senaste instämplingen så att den första in- och utstämplingen finns kvar. När du då säger att du redigerar utstämplingen, ändrar du då sluttiden till samma tid som instämplingen eller hur gör du? Om jag gör som jag tror du har gjort så redigerade jag alltså utstämplingen till samma tid som instämplingen och får då också valideringsfel när jag sparade. Detta för att du inte kan stämpla in och ut samma minut. Du kan istället radera tiden för att sedan göra det korrekt registrerat. Återkoppla gärna om jag missförstår dig så kollar vi vidare på det! /Fanny
... Visa mer
2018-07-19
22:00
1Gilla
Tack för svaret Khedron, och Fanny. Just nu vill jag bara få ut en årsredovisning, även om den inte skulle stämma. Hellre en felaktig än att åka på förseningsavgifter från div. håll. Så det blir ett första steg, får se om jag får ut någon. Och sedan, exakt min tanke, det allra bästa vore att gå tillbaka och låsa upp föregående år, men detta vågar jag inte göra själv mycket möjligt att det byggs på med ena felmeddelandet efter det andra. Jag kom i kontakt med en redovisningsbyrå för 2 år sedan som använder Visma, så jag tror att jag tar kontakt med samma byrå igen och överlämnar allt till någon som verkligen kan programmet. Bolaget har aldrig varit igång, så jag har aldrig betalat skatt eller haft några inkomster enbart utgifter, så visst finns det regelverk, men jag tror inte att det är så illa i det här fallet, borde inte vara så svårt för någon som är mera kunnig än jag att ta tag i detta. Tycker bara att det här är tråkigt, jag är helt hundra på att var inne för flera år sedan (under ett annat konto) och frågade om just det här med ombokning av föregående års resultat, och då var det inget jag var tvungen att göra. Tack alla ännu en gång för hjälpen, och för de snabba svaren Khedron! Med vänlig hälsning,Tam
... Visa mer
2018-06-28
08:17
Hej Redovisningsnisse, För att kunna skapa företagets deklaration och årsredovisning så behöver man ha tillägget Deklaration eller Deklaration/Årsredovisning. I denna tilläggsmodul kan man skapa SRU-filer för elektronisk inlämning, som man sedan kan använda för inlämning till Skatteverkets via e-tjänster. För att kunna ha tillägget deklaration eller deklaration/årsredovisning så behöver man ha eEkonomi Smart. Det fungerar inte med eEkonomi bas, bokföring eller fakturering. Du kan läsa mer om deklarationsmodulen på sidan Tillval för Visma eEkonomi. På denna sidan kan du jämföra funktionerna i de olika eEkonomi-varianterna. Återkom gärna om det är något mer. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-07-05
12:20
Hej Rolf, Menar du mailadressen som kommer upp när ni kommer till inloggningsrutan för visma online? Om du går till www.vismaspcs.se - mina tjänster (uppe till höger) - är det steget där efter när man ska logga in med mailadress och lösenord som ni inte kan lösenordet till den mailadressen? Om det är så att ni fortfarande har tillgång till mailadressen men inte kan lösenordet så kan ni vid inloggningsrutan för Visma Online välja Glömt ditt lösenord - fylla i mailadressen där och skicka begäran. Då får ni en aktiveringslänk till mail-inkorgen som ni kan använda för att skapa ett nytt lösenord. Om ni inte längre har tillgång alls till den epostadressen så kan ni kolla i löneprogrammet under Arkiv - användare - användare - de mailadresserna som ligger upplagda där är löneadministratörer för ert konto och ska även ha tillgång till Visma Lön Anställd. Om ni har flera användare där skulle ni kunna testa att logga in med någon av dessa istället. Om ni inte kommer in med någon av dessa heller så kan ni kontakta supporten så kan de hjälpa er att lägga upp en ny administratör på kontot och på så sätt kan ni välja en ny epostadress som ska bli administratör på kontot som ni sedan kan använda för att komma åt Lön Anställd. Ni hittar uppgifter och kan komma i kontakt med supporten genom sidan Kontakta oss. Hoppas något av alternativen ovan hjälper! Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-07-06
12:11
Ok - tack för tipset!
... Visa mer
2018-05-31
13:37
Hej Ann-Marie, Inne i lön anställd skulle du kunna gå till schemaläggning - ändra schemalagd dag - välj den anställde som det avser samt det datumet där den schemalagda tiden har trillat bort - testa att ta bort sista siffran i sluttiden och lägg till den igen för att sedan spara "ändringen". Kolla kalendern och se om den schemalagda tiden trillar dit. Återkoppla gärna om det fungerade för dig eller om problemet kvarstår. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-08-28
09:12
Hej Peter, I deklarationstillägget så kan du på fliken Grunduppgifter - Företagsuppgifter välja att du ska tillämpa ett Förenklat årsbokslut. När du sedan skapar din deklaration på sidan Inlämning så kommer deklarationsblanketterna på sista sidan att innehålla en sida med en utskrift för förenklat årsbokslut. Är det något sånt du hade tänkt dig eller hade du önskat funktionen att se ut på något annat sätt? Återkoppla gärna med hur du hade önskat ha utskriften för förenklat årsbokslut så kikar vi vidare på hur vi kan lösa det. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-05-03
10:41
Hej Sandra, I vanliga fall brukar man gå efter vad kollektivavtalet säger för att få fram ob-ersättning. Eftersom att det är du som företagare som tar betalt för tjänsten så sätter ju du priset men om man ska gå efter vad som är rimligt så skulle kanske informationen nedan vara till hjälp: Enligt Unionen så står det att i de flesta avtalen är ersättningen per timme - månadslönen dividerad med 150 under storhelger som till exempel jul, nyår, påsk, midsommar med mera. Enligt RättLön står det att från kl. 07.00 trettondagen, 1 maj, Kristi himmelsfärdsdag och alla helgons dag till 00.00 första vardagen efter respektive helg så är det heltidsmånadslönen/300 för att få fram ob-ersättningen per timme och från kl. 18.00 på skärtorsdagen samt från kl. 07.00 pingst-, midsommar, jul- och nyårsafton till kl. 00.00 första vardagen efter respektive helg gäller heltidsmånadslönen/150. Kanske någon annan som har något mer att tillägga gällande hur mycket som är rimligt att lägga till på en röd dag? Annars hoppas jag att svaren ovan kan vara till hjälp. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-04-17
13:14
Hej Karolina,
Importen som är möjlig att göra i Visma Lön 600 är i xml-format. Du hittar inställningen för det i
Företagsinställningarna - Integrationer - Importera tidsredovisningsfil.
Det går att se hur filen ska se ut och läsa mer om det på sidan
Filformat för tidsredovisningsfil.
Du kan få ut en SIE-fil från Lön 600, den skapas i formatet SIE4 och heter
Lön.si.
Inställningen för det går att göra i
Företagsinställningarna - Export.
Det finns ingen inställning som du kan göra för att ändra uppställningen av filen så att det står ID istället för anställningsnummer. Det kanske skulle vara möjligt om du öppnar SIE-filen i anteckningar eller liknande program och där ändrar uppställningen i den men jag kan nog inte svara med säkerhet att det kommer att fungera. Om det är något annan användare som har erfarenhet av att exportera SIE-fil till Rexor eller annat tidsrapporteringsprogram så får ni gärna kommentera hur ni löser det. Kanske finns det även möjlighet att kolla med Rexor hur de hanterar SIE-filer som kommer från andra program?
Ha det fint!
/Theodor
... Visa mer
2018-04-24
15:38
1Gilla
Hej Lisa. Tack för förklaringen, jättebra! Jag var tidigare osäker på om jag gjort rätt i förra årets deklaration eftersom jag fick en känsla av att om det står ett minussaldo på balansrapporten så borde det också stå som minustal på ruta B10 i deklarationen. Men jag kan pusta ut nu när jag vet att det blev rätt förra året (och i år)... Mvh Peter.
... Visa mer
2018-04-12
08:25
Hej Aya, Utifrån bilderna som du har bifogat så ser det ut som att A165 och A166 tar ut varandra. Det ser ut som att A165 är en korrigering av A164. Hur ser verifikation A164 ut? Om du i deklarationstillägget går till fliken Bokföringsvärden så kan du på Balansräkningen se under rubriken Skatteskulder vilka konton som har påverkat ruta B14. Om det bara är bokföringskonto 2012 som har påverkat dina Skatteskulder så skulle du kunna gå till eEkonomi - Bokföring - Transaktionsanalys och där söka på konto 2012 för att se vilka transaktioner som har påverkat kontot, samt vilket utgående saldo som du har på kontot. Om det handlar om att du bara ska nolla det som har skett på kontot så kan jag tänka mig att du behöver korrigera någon verifikation liknande det som du har gjort med A165 och A166. Återkoppla gärna om det är något mer du undrar över, och i så fall även en bild på A164, och eventuellt vad som har påverkat dina Skatteskulder samt kanske även en bild på transaktionsanalysen och de konton som påverkar Skatteskulder så hjälper vi dig gärna vidare. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer