2018-03-20
12:24
1Gilla
Tack, det blir perfekt att byta kund vid faktureringen. Jag ville inte laborera utan tänkte ni kunde göra det...
... Visa mer
2018-11-08
10:13
Hej Magnus, Denna funtionen har vi alltid haft. Detta är för att man vid räkenskapsåret slut ska bokföra sina obetalda kundfodringar och leverantörsskulder när man har kontantmetoden, detta gör alltså programmet åt dig om du klickar på Ja. Då du har årsvis momsredovisning och kontantmetoden så går det tyvärr inte att gå via just Momsredovisning när du vill stämma av. Du får istället göra som min kollega Linnea har skrivit längre upp i tråden. Bokföring - Kontoanalys (transaktionsanalys som det hette tidigare) - och söka på dina momskonton under en viss period för att se hur det ligger till. Eller om du går till Bokföring - Rapporter - tar ut en Huvudbok på dina efterfrågade momskonton. Eftersom du inte har fått upp denna ruta tidigare så vill jag dubbelkolla en gång till vilken momsperiod du har lagt in i programmet. Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter så kan du se det brevid Momsperiod. Har du valt fel där så är det även där du ändrar så rättar sig programmet efter det istället. Jag funderar nämligen på om du har valt kvartal t.ex och tidigare kollat på kvartal 1,2 och 3. Då dyker inte denna ruta upp utan kommer först när man ska göra sista momsredovisningen för året, kvartal 4 som du kanske kollar på först nu då. Hoppas detta löser din fundering, återkom gärna annars. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-03-21
09:48
Hej Catarina, Jag tror du hittar svaret på din fråga i tråden: Dubbelsidiga fakturautskrifter - Administration, har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. /Theodor
... Visa mer
2018-03-20
16:00
Hej POGU, Om kundfakturan fortfarande ligger under Obetalda kundfakturor så finns det fortfarande en kundfordran på det beloppet och programmet tror att du ska få en inbetalning. Om du har korrigerat detta genom en manuell verifikation så har du förmodligen fått rätt saldo på konto 1510 men fakturan ligger fortfarande kvar som obetald. För att få bort fakturan från Obetalda kundfakturor så är det smidigaste att välja Åtgärder - Ångra faktura (vilket skapar en kreditfaktura på samma belopp och samma datum, som automatiskt kvittas mot ursprungsfakturan). Det går även att skapa upp en kreditfaktura manuellt genom att skapa Ny kundfaktura och bocka i kreditfaktura, för att sedan välja Åtgärder - Kvitta och välja upp debetfakturan som man vill kvitta den mot. Om saldot på 1510 stämmer för dig i nuläget så känns det som att du skulle behöva korrigera den manuella verifikationen som du hade gjort för att få beloppet rätt, genom att spegelvända den, för att sedan ångra denna kundfakturan, vilket ska göra att du kommer tillbaka till samma saldo som du hade fått nu när du tyckte att det stämde, med enda skillnaden att du nu inte ska ha en Obetald kundfaktura som "ligger och skräpar". Du kan gå till Bokföring - Transaktionsanalys och söka på konto 1510 för att se alla verifikationer som påverkar kontot och därigenom kontrollera saldot på kontot. Hoppas svaret var till hjälp, hör av dig om det är något annat du undrar över! /Theodor
... Visa mer
2018-04-04
08:17
1Gilla
Hej Oscar, 1. Enligt Skatteverket ska du fylla i belopp för personalkostnader exklusive den särskilda löneskatten. 2. I den bilaga som Theodor länkade i förra kommentaren så skriver Skatteverket såhär om underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader: "Uppgift om underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader lämnar du om företaget tryggat pension genom premie för tjänstepensionsförsäkring, överföring till pensionsstiftelse eller avsättning enligt tryggandelagen. I underlaget för särskild löneskatt på pensionskostnader ingår också utbetalda pensioner som inte betalas ut enligt lag eller p.g.a. tjänstepensionsförsäkring, t.ex. direktpension. Skatt ska betalas med 24,26% av det beskattningsunderlag som du fyller i vid punkt 1.1. Observera att det är underlaget, inte skatten, som ska redovisas. Om beskattningsunderlaget är negativt ska det fyllas i vid punkt 1.2 i stället." Informationen om fråga ett läste jag på sida 30 och informationen i fråga två läste jag på sida 34 i bilagan som du återigen kan hitta i dokumentet Skatteregler för aktie- och handelsbolag. Hoppas detta klargjorde dina funderingar, om du fortfarande har frågor får du återkomma! /Fanny
... Visa mer
2018-03-20
09:52
Hej Johannes, Funktionerna ser lite olika ut beroende på vilken varianterna av eEkonomi som man har. Jag tänkte därför beskriva hur du kan göra i eEkonomi Bas, men även hur hanteringen skulle kunna se ut i eEkonomi Smart. Gällande den kontanta inbetalningen i Euro så kan du gå till Kassa- och bankhändelser, välja ditt Kassakonto, skapa upp en ny Kassahändelse. Du kan där bocka i Utlandsbetalning, välja valuta samt hur stort beloppet i den andra valutan är. Du måste även skriva i hur mycket det är i svenska kronor för att du ska kunna skapa upp kassahändelsen. I eEkonomi Bas så går det inte att ställa in en kund på en utländsk valuta, vilket gör att du därigenom sedan inte kan matcha betalningen som skett i EUR direkt mot en faktura. Ett manuellt sätt att hantera detta på skulle vara att skapa upp en manuell verifikation för försäljningen och där du även bokar upp kundfordran. (Enligt faktureringsmetoden) Du kan sedan skapa upp en Kassahändelse på inbetalningen enligt instruktionen ovan för att sedan Matcha händelsen som en Övrig insättning - Egen kontering. Där du väljer upp kundfordringen och eventuell valutavinst/valutaförlust. I eEkonomi Smart så kan du ställa in Betalning på din kund som EUR och då skapa fakturan i EUR. Du skapar då kundfakturan i vald valuta för att sedan skapa Kassahändelsen enligt instruktioner ovan. Du kan sedan Matcha den som inbetalning från kundfaktura och välja upp fakturan i rull-listan. Programmet bokför då inbetalningen och eventuell valutavinst/valutaförlust automatiskt. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-03-21
13:20
Hej Annelie, För att nolla denna kompskuld som ligger på de anställda så skulle du få bocka ur att de har slutat på flik 2 inne på personalregistret, ta med de anställda på en lönekörning och nolla kompskulden med löneart 4112. Detta är normalt något som man gör när man Betalar ut slutlönen för anställda. Jag tänker att ni själva får välja om ni vill göra enligt instruktionen ovan, det gör kanske inte så mycket att kompskulden "ligger och skräpar", eftersom att den bara syns när ni väljer att göra urval för att ta med anställda som slutat. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-03-12
14:59
Hej Veronica, Detta överskott som du har fått från Handelsbanken, jag tänker att om du har fått ett underlag i form av en kreditfaktura, så skulle du kunna registrera det som en kreditfaktura under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura - bocka i kreditfaktura, ange belopp och datum. Du kan sedan använda denna kreditfakturan och välja Åtgärder - Kvitta - för att välja mot vilken debetfaktura som detta ska dras emot. Återkoppla om jag missförstod något eller om det är något mer du undrar över. /Theodor
... Visa mer
2019-03-01
11:25
Hej AndKar, Jag kanske inte är helt med på vad du menar, men i Ulfs svar ovan finns det en länk som skulle kunna vara till hjälp för att läsa lite mer om moms i samfällighetsförening. I eEkonomi kan du redovisa moms genom Bokföring - Momsredovisning, där du får ut en momsrapport för vald period utifrån vad som har bokförts på perioden, där momskoderna på kontona styr vart på momsrapporten det hamnar. Tänker du att du vill få fram momsrapporten så kan du ta fram den på pdf från programmet och redovisa den för delägarna. Under Bokföring - Rapporter finns även en del andra rapporter som skulle kunna vara till hjälp om du t.ex. vill ha ut balans- och resultaträkningar eller en huvudbok. Om det är något annat du söker får du gärna återkoppla med det och beskriva så får vi se hur vi kan hjälpa dig vidare. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-03-12
11:42
Tack så mycket för din hjälp!
... Visa mer
2018-11-08
09:03
Hej! För tillfället har vi inget inplanerat att implementera dessa funktioner. // Jesper
... Visa mer
2018-02-06
09:47
Hej Carlota, Om du har några konton under Ej placerade konton i deklarationsmodulen så innebär det att du har konton som inte har en angiven plats i balans- eller resultaträkningen. Du kan välja att Flytta kontot för att placera det och välja under vilket avsnitt i balans- eller resultaträkningen som du vill flytta det till. Ett flyttat konto markeras med ett utropstecken till vänster framför kontonumret. Valet Återställa finns till för att du ska kunna ångra en flyttning av kontot. Kontot och beloppet flyttas då tillbaka till sin ursprungliga plats. Om det är något du undrar över inne i programmet så är ett tips att klicka på frågetecknet längst uppe till höger inne i eEkonomi. Då kommer du till den skrivna hjälpen och du kan där välja vilket avsnitt som du vill läsa om. Ha en fin dag! Hälsningar Theodor!
... Visa mer
2018-02-06
15:06
Hej Annika, Det kontanta inköpet av mopedbilen kan du skapa upp en kassahändelse för under Kassa- och bankhändelser. Du kan matcha det som ett Övrigt uttag - Egen kontering och utgiften för inköp av bilar och andra transportmedel debiterar konto 1240 Bilar och andra transportmedel. Om den ingående momsen inte är avdragsgill läggs den till anskaffningsvärdet, ingående moms. Du lägger sedan in mopedbilen som inventarier under Bokföring - Inventarier och anger då anskaffningsvärdet och under hur lång tid det förbrukas. Om hela momsen är avdragsgill eller inte är nog bäst om du kollar med Skatteverket, det beror lite på situationen och exakt hur mycket den används i företaget. Du kan även läsa mer på länken Köpa varor eller tjänster till företaget. Gällande frågan om hur du lägger upp förmånsvärdet på en anställd i Visma Lön 300 så skulle du inne i personalregistret på flik 3 Lön kunna lägga in en bilförmån. Det kommer då att hamna som en löneart på standardlönebeskedet. Du kan läsa mer på länken Beräkna bilförmån. Hälsningar Theodor
... Visa mer
2018-02-01
13:04
1Gilla
Hejsan! Jag har inte hört talas om det att man brukar dela upp leasingen på två olika balanskonton eftersom att det påverkar samma del i bokföringen. Jag ser dock inget fel i det och jag har även själv testat det i mitt program och tycker att det ser okej ut. Som svar på fråga 1 så skulle jag säga att du inte behöver göra något mer vid bokslutet än att kontrollera balansräkningen så att det ser korrekt ut. Som svar på fråga 2 så finns periodiseringen planerade eftersom det är förberett i januari 2018. Precis som den första gången du genomför periodiseringarna så kommer du att få en fråga om att skapa upp ett nytt räkenskapsår när du väljer att genomföra periodiseringarna för 2020. Du kan välja att genomföra periodiseringarna när du själv vill och jag skulle även här rekommendera dig att kontrollera balansräkningen så att det ser korrekt ut. Du kan även jämföra det med tråden: Bokföra leasingbil, för en Enskild Firma - eEkonomi där min kollega Per har skrivit hur bokföringen av en leasingbil samt hur periodiseringen kan se ut. Hoppas svaret hjälpte dig och om du har några fortsatta funderingar så får du gärna återkomma i tråden. Mvh. Theodor
... Visa mer
2018-09-26
14:44
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Visma Min Lön appen - gamla lönebesked. En av våra anställda kan inte se sina gamla lönebesked, det konstiga är att de andra kan. Vad är det för fel?
... Visa mer
2018-04-04
08:34
Hej igen Elsie, Jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar. Vilket datum är fakturorna på? Vilket datum fick du in betalningen? Har du skapat fakturan i ditt program eller är det helt tomt? I så fall, hur ser fakturan ut (datum, obetald, betald etc)? Du behöver inte, som både jag och Theodor har nämnt tidigare, skapa fakturan om betalningen redan har skett. Då kan du istället gå in under Kassa- och bankhändelser för att i en och samma händelse registrera både betalningen och de andra konton som ska användas. Om du först vill skapa fakturan och sedan registrera betalningen går det också bra att göra. Tänk då på att välja rätt datum på samtliga händelser. Återkoppla gärna i tråden lite mer hur du menar så kan vi kika vidare på det! /Fanny
... Visa mer
2018-04-03
08:49
Hej Mattias, Om jag i eEkonomi under Bokföring - Årsavstämning kollar på fliken Kostnader och intäkter så står det där att om man har intäkter som är bokförda på detta året men som avser kommande år och som överstiger 5000kr så kan man boka om beloppet till konto 2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter. I ditt fall så skulle det bli en bokning: 3992 Debet 2990 Kredit Vidare på sidan står det att man ska vända denna verifikation på nästkommande år. Skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen nästkommande år. Använd samma konton i verifikationen du precis skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-13
09:28
Hej Christel, Jag tänker att du kan ha kvar ditt grundschema i löneprogrammet om det överensstämmer med det som finns i tidsredovisningssytemet. Programmet gör lite olika beroende på om det är tim- eller månadsavlönade som det gäller för. För timavlönade med ej schemalagd arbetstid ska timmarna komma in på de anställda utifrån det som finns med i filen. För månadsavlönade med ej schemalagd arbetstid hämtas inga timmar alls till kvantiteten på månadslön. Timmarna ska dock hämtas från schemat för månadsavlönade om de har schemalagd arbetstid i löneprogrammet. Jag tänker därför att du i löneprogrammet kan testa att lägga in ett schema för varje anställd som stämmer med inställningarna för schemat i tidsredovisningsfilen och sedan testa att läsa in tidsredovisningsfilen på nytt för att se om du får över normalarbetstiden på lönebeskedet. Återkoppla gärna om du har ytterligare frågor så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2019-03-11
09:28
Hej Catrin, Jag tror att du hittar svaret på din fråga i denna tråden, om du lägger in deltidssjukskrivningen som vanligt med snabbvalet och sedan lägger in semestern med snabbvalet kommer programmet justera så att semesteravdraget görs till upp till 100% totalt för dagen, så det blir korrekt att lägga in båda snabbvalen för sjuk och semester och inte bara sjukavdraget och sedan semestertillägget. Du kan se hur detta ska hanteras i den skrivna hjälpen som Jenny länkade till i svaret ovan. Om du har ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. /Theodor
... Visa mer
2018-08-09
07:16
Hej Christina, Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden, har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. Lite mer information finns att läsa i tråden Matchning av fakturor, lev och kund - eEkonomi samt Linnéas svar i tråden Bokföra betalningar vid export av LB fil - eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »