Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Årsavstämning - Reskontror - eEkonomi [Enskildfirma]

Jag sitter och försöker göra årsavstämning men får en differens på konto 1510 och på obetalda kundfakturor inte stor diff, 200 kr, men ändå.

Det blev ett stort "knas" med en faktura på 200 som jag skickade fel och gjorde helt fel med. Detta har jag rättat upp med hjälpa av manuella verifikationer på konto 1510 och när jag går igenom 1510 så ser det bra ut. Men programmet tror fortfarande att det finns en återbetald faktura på 200 kr på "obetalda kundfakturor".

Går det att korrigera "obetalda kundfakturor" ?

2 SVAR 2
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Förmodligen beror det ju på att posten/fakturan som sådan är kvar i kundreskontran. Borde gå att boka bort med en inbetalning som går mot något korrigeringskonto och sen rätta det kontot mot de manuella verifikationerna du gjort
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej POGU, 


Om kundfakturan fortfarande ligger under Obetalda kundfakturor så finns det fortfarande en kundfordran på det beloppet och programmet tror att du ska få en inbetalning. Om du har korrigerat detta genom en manuell verifikation så har du förmodligen fått rätt saldo på konto 1510 men fakturan ligger fortfarande kvar som obetald. För att få bort fakturan från Obetalda kundfakturor så är det smidigaste att välja Åtgärder - Ångra faktura (vilket skapar en kreditfaktura på samma belopp och samma datum, som automatiskt kvittas mot ursprungsfakturan). Det går även att skapa upp en kreditfaktura manuellt genom att skapa Ny kundfaktura och bocka i kreditfaktura, för att sedan välja Åtgärder - Kvitta och välja upp debetfakturan som man vill kvitta den mot. 


Om saldot på 1510 stämmer för dig i nuläget så känns det som att du skulle behöva korrigera den manuella verifikationen som du hade gjort för att få beloppet rätt, genom att spegelvända den, för att sedan ångra denna kundfakturan, vilket ska göra att du kommer tillbaka till samma saldo som du hade fått nu när du tyckte att det stämde, med enda skillnaden att du nu inte ska ha en Obetald kundfaktura som "ligger och skräpar". Du kan gå till Bokföring - Transaktionsanalys och söka på konto 1510 för att se alla verifikationer som påverkar kontot och därigenom kontrollera saldot på kontot. 


Hoppas svaret var till hjälp, hör av dig om det är något annat du undrar över! 
/Theodor