2024-12-17
11:36
Hej Någon skuld kan det inte bli om ni betalt en anslutningsavgift. är det en avgift ni senare eventuellt komma att få återbetald (Vid förändring/Avslut) så skall det ligga som en tillgång. Så lägg anslutningsavgiften på konto 1240 licenser och insatskapitalet på 1110. Avskrivningstaken är svår att svara på. Vad var kosntaden för detta? Inte helt med på exakt hur du menar med frågan gällende motpart till 2440. är det ovan händelse frågan gäller så blir konto 1240 och 1110 motkontot till 2440. /Joachim
... Visa mer
2024-06-20
08:31
Hej @Elisabeta
Tack för att du kontaktar oss.
Jag tänker att du kan följa punkt 3 i hjälpavsnittet - Inbetalning från anställd.
Lycka till och glad midsommar.
/Tinna
... Visa mer
2023-08-23
09:16
1Gilla
Hej @Elisabeta
Tack för att du kontaktar oss.
För att kunna kvitta en debet mot en kredit krävs att dessa ska vara registrerade med samma leverantörsnummer och debetfakturan och kreditfakturan måste ha samma saldo. Båda fakturorna behöver även ha betalstatus "ej betald".
I hjälpavnittet Kvitta debet mot kredit, leverantörsfaktura kan du läsa mer om hur kvittning av leverantörsfakturor fungerar i Visma Administration.
Innan vi rådgör vidare med dig vill vi gärna se hur det ser ut i ditt program och därför rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Varmt välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2023-07-04
13:47
1Gilla
Hej @Elisabeta!
Är det så att betalningen är journalförd? Om inte, och du har gjort en direktbetalning inne på fakturan på fliken 4. Spårning så kan du bara markera raden för betalningen och sedan klicka på Radera knappen. Om du istället har gjort betalningen via en inbetalningsbunt och den inte är journalförd kan du gå in bunten och sedan markera raden och klicka på Radera knappen där med.
Om betalningen/inbetalningsbunten skulle vara journalförd får du skapa upp en kredit för den fakturan och även en betalning på krediten som matchar den felaktiga betalningen. Sedan skapar du upp en ny likadan som den ursprungliga fakturan. Därefter gör du bara en ny betalning på den rätta fakturan till den rätta kunden.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2022-02-08
13:19
Hej Elisa,
Tack för din fråga. Tänker att för din del så blir det inte jättestora justeringar i programmet i och med att den anställda kommer att arbeta kvar på samma schema och du inte skriver något om att han ska ha förändrad löneform eller nytt semestervillkor.
Vad gäller arbetsgivaravgift och hanteringen av detta så gäller följande:
Personen måste ha fyllt 65 år vid årets ingång för att företaget ska få tillämpa sänkt arbetsgivaravgift. Programmet gör en kontroll när det nya beskattningsåret börjar och byter typ av arbetsgivaravgift automatiskt på alla som fyllt 65 år. I och med att din kollega inte fyller 65 år förrän 28 februari så blir detta aktuellt först vid ingången av år 2023.
Skattetabellen kommer att vara densamma men du behöver kontakta Skatteverket för att få information om den anställda ska vara registrerad i kolumn 2 eller 6 och sedan ändrar du det själv på fliken Skatt och arbetsgivaravgift i programmet.
Så skatten blir en helt annan än för en anställd i "arbetsålder" med samma skattetabell. Valet av skattetabell styrs av samma saker som en vanlig anställd; kommun och eventuella kyrkliga preferenser.
Om ni är anslutna till Fora kan du läsa mer om vad som gäller i hjälpavsnittet Vilka anställda kommer med på de olika rapporterna?
Fora kommer du själv manuellt att behöva avmarkera på fliken Rapportering.
När en tjänsteman uppnår pensionsåldern, normalt vid 65 år ska du även avmarkera att den anställda ska ingå i rapporteringen till Collectum. Läs mer om hur du gör det i dokumentet Gör inställningar för Collectum.
Är ni anslutna till något kollektivavtal så hör gärna med dem vad som gäller för er så vi inte missar någon punkt 🙂 Kanske ska bör ni göra en justering av den anställdas löneform eller semesteravtal och den typen av frågor behöver ni ta ställning till i samråd med ert kollektivavtal.
Vi är jätteglada över att du ställde denna frågan och ska se över om vi att ta fram bättre dokumentation kring detta framöver.
Ha en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet.
Tinna
... Visa mer
2021-10-07
09:58
Hej igen!
Det kostar 3 kronor att skicka eller ta emot en e-faktura. Priset för att låta Visma skriva ut och skicka en faktura med post är 11,90 kronor, inklusive porto. Det finns mer detaljerade prisuppgifter i programhjälpen på sidan Digitala fakturor och dokument
Programmet kan inte själv känna av vilken typ av kostnad det är på din faktura men däremot kan du i förväg välja en konteringsmall som du lägger in på din leverantör fliken 1 Leverantörsuppgifter i leverantörsregistret. När din leverantörsfaktura sedan läses in så konteras den enligt den valda konteringsmallen.
Du kan alltid ändra bokföringskonto på dina inlästa fakturor så länge du inte har journalfört dem och därför kan jag rekommendera att du inne på din leverantör väljer upp den mest vanligt förekommande konteringsmallen och sedan justerar du konto i de fall fakturan ska ha ett annat bokföringskonto.
På din sista fråga gällande om banken måste vara inkopplad så behövs inte detta i Visma Administration då Digitala fakturor och dokument är en transaktionstjänst som tillhandahålls av oss och du blir debiterad på en faktura.
Chatten brukar vara en populär kontaktväg till oss men om du hellre önskar kontakta oss på telefon så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att höra av dig!
/Tinna
... Visa mer