2021-09-07
11:22
Hej!
Ja men precis, eftersom du faktiskt inte hade betalat hela beloppet på den händelsen. Vad jag kunde se så har du Visma e-ekonomi. Du kan hur man korrigerar en verifikation här: Korrigera verifikation
Den första verifikationen skall då ha det beloppet du betalade vid det tillfället, dvs minus de 34 kr på både debet 2440 och 1930 kredit. Det är alltså den första betalningen du skall korrigera, inte när du bokförde upp själva leverantörsskulden och kostnaden, för att förtydliga. Sedan så bokför du då den sista betalningen gällande de 34 kr mot 2440 debet och 1930 kredit och sedan så bör både 2440 och 1930 stämma.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-07
10:05
1Gilla
Hej Ewa!
Tack för din fråga. Det är tyvärr lite svårt att svara på om detta bör läggas upp som en anläggning, då det beror lite på hur det hanterades i bokföringen när ni startade er förening. Den borde då ha lagts upp som en tillgång, byggnad, och sedan gjorts lämpliga avskrivningar. Jag kan tycka att den borde läggas upp som en tillgång om den nu redan finns i bokföringen, eftersom det är något som föreningen äger och bör redovisas i balansrapporten. Frågan är bara till vilket belopp och om det kanske gjorts förut trots allt. Jag skulle rekommendera dig att höra med till exempel Skatteverket eller er revisor om hur du skall tänka kring detta, och om du bör lägga in den som en byggnadstillgång. Om ni bara äger fastigheten och inte marken så är det bara fastigheten du skall lägga in i sådana fall. När du fått svar så är du välkommen att återkomma om du behöver hjälp med hur du skall bokföra upp det.
Om du behöver en guide hur du lägger in de andra ingående balanserna du har så kan du hitta det här: Ingående balanser i Visma eEkonomi
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-06
14:15
Hej!
Tack för din fråga. Vad jag förstår så hade du din hundkurs på ett kafé istället för i den hall du brukar vara i, Du kan då bokföra detta som försäljningskostnad eftersom detta är relaterat till den tjänst som du säljer. Du kan antingen välja att bokföra det mot tex 6090 övriga försäljningskostnader alternativt skapa ett eget konto, typ 6091 och döpa det till något mer specifikt som du återanvända i framtiden till sådana kostnader.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-06
13:36
Hej!
Eftersom det inte finns något inköpspris att dra av mot försäljningen så hade det blivit samma momsbelopp oavsett om du använder dig av VMB eller vanlig beräkning av utgående moms. Så vid sådana tillfällen så kan det vara enklare för dig att bara beräkna vanlig 25% moms på försäljningen och deklarera det som vanlig försäljning inom Sverige. Det finns inget krav på att du måste använda dig av VMB för all din försäljning relaterat till begagnat utan man kan även använda sig av vanlig beräkning av moms. Om du känner dig osäker kring det så kan du alltid kontakta Skatteverket för att dubbelkolla med dem hur du bör göra.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-06
10:47
1Gilla
Hej!
Tack för dina frågor. Skall försöka besvara de vi kan svara på, i annat fall så får jag hänvisa dig till att kontakta tex Skatteverket eller liknande för att få mer svar.
1. Gällande att du skall fakturera åt dina kunders vägnar samt låta kostnaderna gå igenom ditt företag så behöver du ta reda på mer om reglerna kring detta. Det låter som att du kommer vidarefakturera din kund vid senare tillfälle, och att det inte gäller något utlägg åt kunden. Du kan läsa om skillnaden mellan utlägg och vidarefakturering här, samt olika regler kring det: Utlägg/vidarefakturering Skatteverket. När det gäller vidarefakturering så hanterar du kostnaderna som dina egna, och du får då lägga på dessa samt lägga på moms när du väl vidarefakturerar din kund.
2. Vad jag vet så gäller SNI koder enbart för vad du har för verksamhet, så om inte du nu faktiskt säljer tjänsten som en fotograf så skall du inte lägga till den koden eftersom din tjänst är konsultverksamhet. Om du känner dig osäker så kan du dock dubbelkolla med Skatteverket kring det.
3. Som ovan, så säljer ju inte du tex tjänst inom fotografi eller något annat utan din tjänst är konsultuppdrag och du är därmed inom din verksamhet du angett. Där kan du också dubbelkolla med Skatteverket om du vill.
4. Denna frågan är bättre att du hör med Skatteverket, då det beror på. En stiftelseurkund spelar dock roll oavsett om det är fåmansbolag eller inte, då det inte har något med saken att göra. Däremot gällande om när du skulle behöva göra ändringar beroende på om du skulle vilja byta inriktning i din verksamhet så kan du få bättre svar av Skatteverket.
Hoppas detta hjälper dig på vägen även om du behöver vända dig till Skatteverket i flera av dina frågeställningar, lycka till!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-03
15:44
Hej igen!
Inser nu att jag antog i din frågeställning att differensen gällande resultatet beror på att skatten är fel och därmed blev resultatet felbokfört, vilket det självklart inte behöver vara. Jag är lite fundersam kring hur fick du fram att det är 67 och inte 56 tusen gällande resultatet, dvs hur fick du reda på att det var fel. För mig låter det då som att det är deklarerat rätt samt att årsredovisningen är korrekt och det bara är fel i bokföringen och det är därför du upptäckt det. Det är då okej att korrigera i ett stängt år, eftersom bokföringen då inte stämmer med vad som är inskickat.
Det är tyvärr svårt för mig att ge något mer konkret förslag utan att ha tillgång till din bokföring, så om det är lite mer komplicerat än att det bara är felbokfört men deklarerat rätt, som jag skrev ovan, så skulle jag rekommendera dig att kontakta en konsult som kan se din bokföring och hitta den bästa lösningen för dig. Om du hellre vill bli kontaktad av någon av våra konsulter som vi samarbetar med så kan du återkomma, så hjälper vi dig att komma i kontakt.
Ha en fin dag och lycka till!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-01
16:50
Hej!
Tack för din fråga. Får du en kreditfaktura av leasingbolaget som i sin tur fått denna miljöbilspremien eller är det så att du direkt får miljöbilspremien utan leasingbolaget som mellanhand? Om det är det första alternativet och du har betalat in en första förhöjd leasingavgift så bokför du återbetalningen mot samma tillgångskonto du använt och minskar på så sätt detta. Det går då bra att, när du bokför upp din leasingbils första förhöjda leasingavgift, du delar upp den mot 172X debet med beloppet exklusive premien och premien mot 1680 debet för att på så sätt få rätt värde från början på 172X kontot.
Om det är så att du får tillbaka miljöbilspremien direkt, utan leasingbolaget som mellanhand så måste jag tyvärr hänvisa dig till en konsult då jag tyvärr inte är lika säker på att man kan hantera det på samma sätt som ovan. Eller kanske är det någon annan användare i forumet som har insyn kring detta och kan ge vidare hjälp i så fall?
Eftersom det är en leasing så bokför man inte upp bilen mot något 12XX konto, utan man bokför det istället upp mot 172X så du kan därför inte göra likadant som trådskaparen. Detta gäller alltså den första förhöjda leasingavgiften som man sedan periodiserar så att kostnaden hamnar i rätt år. Hur man bokför leasing och hanterar detta kan du läsa i tråden Bokföra leasingbil, för en Enskild Firma (det funkar likadant för enskild firma som för AB) . Tänk på att om bilen anses som personbil i momsavseende så får man bara lov att dra halva momsen på leasingen.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-01
14:14
Hej!
Tack för din fråga. Det beror lite på. Om du upptäckte felet innan du deklarerat för året, så bör du korrigera både i det gamla året, dvs verifikationen med 8999 och 2099, samt verifikationen i det nya året. Om du redan deklarerat för året, men har angett rätt i både årsredovisningen samt deklarationen fast bara bokföringen inte stämmer så skall du korrigera båda två då med.
Du kan dock inte inte ändra i ett stängt år, som redan är deklarerat och har samma bokförda siffror som i deklarationen/årsredovisningen utan då får du istället bokföra den differensen som finns mot 8910/8920 i det nuvarande räkenskapsåret. Om du menar att du fått ditt slutliga skattebesked nu, och det då är en differens med vad du har bokfört och vad som blev din slutliga skatt så korrigerar man inte någon verifikation utan hanterar differensen vid bokföringen av slutliga skattehändelsen i skattekontot. Så då blir det tex följande om den bokförda skatten var 20 000 men den slutliga blev 25 000 :
251X med 20 000 i debet
8910/8920 med 5 000 i debet
1630 med 25 000 kredit
( Obs förenklat exempel, bara för att visa hur man hanterar den differensen gällande skatten )
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-31
11:14
Hej!
Om jag förstår dig rätt så har du två betalningarna gällande denna fakturan i ditt kontoutdrag. En där du betalar första gången, där det saknas 34 kr och en där du betalar in de 34 kr. I sådana fall så har du nog bokfört lite knepigt om du bokförde totala beloppet mot första händelsen, för om du nu betalade för lite då, så skulle det varit totalbeloppet - 34 kr som bokfördes mot 1930 respektive 2440 eftersom det var de händelsen var på. Om nu hela beloppet bokfördes, inklusive dessa missade 34 kr så är den verifikationen bokförd fel och bör korrigeras så att det stämmer med händelsen du har på ditt kontoutdrag. Sedan så bör du bokföra den händelsen du har på 34 kr som jag beskrev innan.
Denna händelsen på 34 kr måste bokföras, eftersom det är en händelse som hänt på ditt bankkonto och alla dessa måste bokföras. Man kan inte baka ihop två olika händelser på kontoudraget till en om de hänt på olika datum, så därför så behöver du korrigera den första händelsen till att ha samma belopp som du betalade då så att det blir korrekt. Detta är så att det blir korrekt bokfört både mot händelserna i ditt kontoutdrag samt de underlag du har.
Hoppas jag förklarat lite bättre, hör av dig om du vill att jag skall förklara stegen ytterligare.
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-31
11:07
Hej Magnus!
Jag skulle rekommendera dig att läsa detta tipset om hur man bokför slutlig skatt. Den går igenom både hur man hanterar det vid bokslutet samt vid inbetalning/utbetalning av den slutliga skatten.
Angående dina förslag, så förstår jag inte riktigt vad din nollning gäller? Varför flyttar du dina saldon till 1630? Man använder enbart 1630 när det är en händelse på skattekontot, inte annars. Om du tänker på att du vill flytta dina saldon till ett och samma konto, för enklare hantering, så använder man vanligtvis 2510 Skatteskulder till detta, dock något man gör vid bokslut. Så om detta inte gjorts, så rekommenderar jag dig att inte göra det nu, utan istället bokföra din slutliga skatt händelse mot de olika kontona du använt.
Något att tänka på är att man vid bokslut bara vanligtvis har inbetalat 11 st f-skatts betalningar, medan den siste 12e görs månaden efter sista dagen i sitt räkenskapsår. Så det som skall gå mot 2518 kontot är det som Skatteverket visar som tillgodoförd debiterad preliminärskatt, då det är den totala 12 inbetalningarna. Detta betyder att du borde bokföra 104 307 mot 2518 i kredit, inte det som du visade i dina exempel..
Så här bör en detta hanteras i vanliga fall, om beloppen stämmer med vad man har bokfört samt vad som blir fastställt:
2512 med belopp i debet ( slutliga inkomstskatten )
2514 med belopp i debet ( slutliga löneskatten )
2518 med belopp i kredit ( tillgodoförd debiterad prel-skatt )
1630 med belopp i kredit ( förutsatt att man skall betala skatt, i annat fall debet )
Om den beräknade inkomstskatten som man bokförde mot 2512 och 8910 gällande detta året som man får beskedet för inte stämmer, så behöver man bokföra detta mot 8910 alternativt 8920. I det fallet så bokför man det bokförda beloppet mot 2512 och lägger differensen mot 8910/8920. Med bokförda beloppet så menar jag alltså det man bokförde upp i sitt bokslut.
Om de belopp du angett gällande kontoanalysen stämmer med vad som är den faktiska skulden var då ( tänk på att utgående saldo av tex 2514 eller 2518 kan innehålla föregående års saldon också beroende på när den slutliga skatten för det året hanterades ) så bör du bokföra som nedan:
2512 med 93 177 i debet
2514 med 15 333,45 i debet
2518 med 104 307 i kredit
8423 med 45 i debet
8910/8920 med 208,55 i debet
1639 med 4 457 i kredit
Detta är baserat på att du har bokfört upp f-skatten korrekt mot 2518, så att den redovisade tillgodoförda prel-skatten stämmer med vad som är bokfört mot kontot. Jag har också utgått i mitt exempel att diffen på 208,55 är gällande inkomstskatten och inte något med särskilda löneskatten. Inbetalningen till skatteverket bokför du sedan mot 1630 debet och 1930 kredit.
Hoppas detta hjälper dig vidare, om du inte får ihop det så skulle jag rekommendera dig att kontakta en konsult för att hjälpa dig reda ut allt.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-30
14:25
Hej!
Du får säga till om jag missförstått dig, men om du nu bokfört upp detta som en leverantörsskuld sedan innan, och själva betalningen bokfördes sedan mot 2440 leverantörsskulder så bör du ha 34 kr kvar i skuld på det kontot, och kan nu bokföra dessa inbetalda 34 kr mot det. Det blir då 1930 kredit och 2440 debet.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-30
13:03
Hej!
Ber om ursäkt för sen återkoppling.
Eftersom att OSS hanteringen är så pass ny så finns det inte riktigt någon officiell vägledning kring hur man hanterar det rent bokföringsmässigt ännu. Som AnnicaL skriver så lägger Skatteverket sig inte i vilka konton som används i bokföringen, utan bara att det redovisas korrekt till dem. Den informationen du hittade hos Skatteverket är vad som behövs redovisas till dem, inte vad som nödvändigtvis behövs redovisas i bokföringen.
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du skall redovisa detta, alternativt att man kanske kan höra av sig till BFN och höra om de har någon vägledning i huruvida man behöver redovisa det separat i bokföringen eller om det räcker att redovisa det särskilt vid rapporten till Skatteverket.
Den information jag kan hitta indikerar att man antingen kan lägga upp egna momskonton och försäljningskonton för varje land samt konton för den momssats landet har. Baskontoplanen har dock inte så pass många konton, vilket kan skapa lite svårigheter. I min research har jag också sett att man istället skulle kunna använda ett skuldkonto för momsen och ett annat för försäljning och vid sidan av ha koll i ett separat dokument, tex Excel, för att kunna deklarera rätt siffror. Det är dock svårt att hitta konkreta svar och exempel eftersom det inte kommit ut någon direkt vägledning kring detta ännu.
När det kommer till OSS hantering i Visma Administration har vi i dagsläget inte någon funktion för det i programmet. Det är något vi undersöker för tillfället. Du kan läsa mer om det och få uppdateringar när vi har någon ny information att delge i tråden Ändrade momsregler vid e-handel 2021. Under tiden har vi en manuell rapport som kan användas för att hantera OSS i programmet. I vårt hjälpavsnitt Hantera utländsk moms i ditt program kan du läsa mer om rapporten och dess funktion samt också hur du går tillväga med inställningar i programmet för rapporten.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-27
10:26
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om det är så att du fått dessa pengar till ditt privata konto så ser förslaget rimligt ut. Man skall ha en verifikation för en händelse, det stämmer. Så om de pengar du fått in refererar till både inom EU, utanför och inom Sverige så behöver du bokföra allt i samma verifikation. Om det däremot är olika fakturor för alla de olika "backers" så kan du dela upp det om du vill, förutsatt att insättningen från dessa också är separata.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-27
09:08
1Gilla
Hej!
Antingen så gör du en verifikation för själva justeringen och en sedan i bokslutet som gäller för detta räkenskapsårs varulagervärdering eller så lägger du ihop justeringen från året innan och årets justering och bokför det i samma verifikation. Om du vill göra det som en separat verifikation så ser ditt förslag utmärkt ut. Då kan du skriva som verifikationstext : rättelse av föregående års varulager värde eller något liknande, så att du har koll på vad justeringen gäller.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-23
14:13
Hej!
Det jag tror min kollega menade är att om det var fraktkostnaden gällde inköp av varorna så bör de bokföras inom 4XXX kontogruppen, för att visa att varukostnaden ökar. I annat fall så bokför man det mot 5700 kontogruppen. Så om det nu gäller enbart fraktkostnad som är för försäljning av dina varor så använder du 5700 kontogruppen till det.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-23
14:04
Hej igen!
Baserat på det du visar så låter det som att hela den momsen är avdragsgill då ja, men som jag sade innan så är det ingenting jag kan garantera till 100% och rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att kunna få ett rätt svar kring det. Om du har full avdragsrätt på den momsen så blir det som jag beskrev innan att man bokför hela beloppet mot sitt vanliga ingående momskonto, tex 2641 ingående moms, i debet och 2440 leverantörsskulder i kredit.
Det är upp till dig om du vill kontakta Skatteverket själv eller chansa, men jag kan tyvärr inte ge dig ett mer definitivt svar än det jag redan gett, då jag inte kan garantera vad som är korrekt till 100%.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-23
13:42
Hej Elisabeth!
Tack för din fråga. Jag tror att du kommer hitta ditt svar på din fråga i denna tråden: Inköp varor/tjänster inom EU . Där kan du läsa hur man bokför inköp tjänst inom EU med omvänd skattskyldighet och vilken momskod som används till detta. Det är viktigt att använda rätt momskod då man rapporterar en så kallad "fiktiv moms" till Skatteverket samt värdet på det inköpet man gjort. Det är det som menas med reverse charge, att köparen är skyldig att redovisa både ingående och utgående moms på inköpet.
Ha det fint, återkom om du behöver förtydligande i något steg.
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-23
13:35
Hej!
Tack för din fråga. Det kan vara bra att försöka att inte använda sitt företagskort till privata saker så mycket som möjligt, men självklart så kan det ibland hända. Gällande om du behöver bokföra detta så är svaret ja, då man behöver bokföra alla händelser som händer på företagskontot oavsett vad det gäller. Har ni en enskild firma så kan ni bokföra privata köpet mot egna uttag och insättningen mot egna insättningar. Har ni ett aktiebolag så är det väldigt viktigt att pengarna sätts tillbaka så fort som möjligt, då detta kan anses som ett förbjudet lån om företaget inte redan har en aktiv skuld till aktieägarna. Man bokför då både köpet samt insättningen man gjort mot det skuldkonto man använder till sina utlägg, tex 2893 Skulder till närstående personer, så att dessa händelser tar ut varandra.
Exempel:
Privata köpet:
19XX med 100 kr i kredit
2XXX med 100 kr i debet
Återbetalningen/insättningen:
19XX med 100 kr i debet
2XXX med 100 kr i kredit
Hoppas detta hjälper dig, hör av dig om du vill ha ett förtydligande av något.
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-23
13:24
Hej!
Eftersom konto 4059 inte har någon momskod kopplad till sig så går det bra att använda det ja, det går även bra att välja konto 4010 om du skulle vilja och ändra momskoden så att det inte bokförs upp någon moms. Det går även lika bra att välja konto 4056 som vanligt, fast ta bort momskoden om du vill samla alla dina EU inköp på samma kostnadskonto. Det är upp till dig, det viktigaste är att du tar bort momskoden, vilket du konto sedan använder är mer vad du själv känner är det mest korrekta för vad du köpt.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-20
16:48
Hej!
Tack för din fråga. Beroende på om man skall tolka detta som ett aktieägartillskott, dvs öka det egna kapitalet, eller om man skall tolka det som att det blir en skuld till dig som aktieägare måste jag tyvärr erkänna att känner mig lite osäker på. Det hela handlar väl egentligen om man är ute efter att öka det egna kapitalet i bolaget eller öka skulden som företaget har till dig som aktieägare. Jag kan ge dig ett bokföringsförslag där du sedan kan dubbelkolla med tex Skatteverket eller om någon annan användare i forumet har någon insikt i vilket konto som är bäst i ditt läge. Du skall bokföra som följande, med de konton du angav som exempel:
1110 med 100 000 i debet
1221 med 50 000 i debet
1400 med 20 000 i debet
2XXX med 170 000 i kredit
Om man skulle tolka det som ett aktieägartillskott, tex ett ovillkorat, så väljer man vanligtvis 2093 Erhållna aktieägartillskott. Är det så att det bör ses som bara att du lagt in tillgångar i företaget och öka företaget skuld till dig som aktieägare kan du använda konto 2393 Lån från närstående personer om det är det kontot du brukar använda för det.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer