2021-03-01
18:16
Hej! Jag har en fråga angående bokföring av slutskattebeskedet. Den tillgodoförda debiterade preliminärskatten för 2018/2019 , stämmer inte och detsamma gäller för 2019/2020. Vi har ett räkenskapsår som slutar 20XX-01-31. Vi började att betala debiterad preliminärskatt 2018-06-12 och vid räkenskapsårets slut 2019-01-31 hade en inbetalning av debiterad preliminärskatt skett på 210 192 kr. Vid slutskattebeskedet för 2018/2019 stod det dock att vi hade en tillgodoförd debiterad preliminärskatt om 315 288 kr. Samma för räkenskapsåret som slutade 2020-01-31 , då hade vi räknat att från 2019-02-12-2021-01-31 att vi hade betalat in en debiterad preliminärskatt på totalt 493048 kr men enligt slutskattebeskedet så hade vi en tillgodoförd debiterad preliminärskatt på 581928 kr. Har skatteverket räknat fel , eller har jag missat något?
... Visa mer
2020-08-25
15:58
Hej! Vi har ett räkenskapsår som slutar i januari och är ett aktiebolag som följer K2 regler.
Vi har fått en faktura med ett fakturadatum som är 2019-12-01 ( alltså inne i föregående räkenskapsår.)
Hur gör jag nu när jag bokför denna?
Måste jag gå tillbaka och ändra i bokslutet samt momsdeklarationen för 2019?
... Visa mer
2020-02-26
15:01
Hej finns det något sätt att få ut Vad som redovisats till skatteverket månadsvis, vad gäller arbetsgivaravgifter, källskatt och förmåner och bruttolön? Jag kan bara få ut för varje enskild person vad som har redovisats per månad vilket innebär att jag måste plussa ihop allt.
... Visa mer
2020-02-19
08:13
Hej !
Jag håller på med bokslutet och har en fråga:
Vi har köpt in en hel del komponenter till en order. Vi har inte fått någon betalning ännu för produkterna som dessa komponenter ingår i. Min fråga är nu , ska jag bokföra dessa komponenter som lagertillgång även om vi har fått en order?
... Visa mer
2019-12-05
15:36
vi följer regelverket k2 . kan vi bestämma själva om vi ska behandla dessa som inventarier ? finns det något rätt och fel?
... Visa mer
2019-12-04
11:49
Hej Vi har köpt in en licens på programvara som kostade 500 000 kr. Licensen är inte tidsbegränsad, är förvärvad (inköpt av annat företag) Den är en förutsättning för verksamhetens funktion. Ska den bokföras direkt som en kostnad , bokföras som en tillgång i balansräkningen och behandlas som en inventarie, dvs att värdet skrivs av varje år med 20 % ? Vi har även köpt in ett patent för 40 000 , denna vet jag inte om den är tidsbegränsad, men uppfyller samma krav annars som licensen. Hur ska denna redovisas om den visar sig vara tidsbegränsad och om den inte visar sig vara tidsbegränsad? Enligt skatteverket får enbart enklare datorprogram dras av direkt men samtidigt så står det att immateriella tillgångar enbart får behandlas som inventarier om det finns en tidsbegränsning, är värdefull för verksamheten och överstiger ett halvt basbelopp i värde. För licensen och patentet saknas än så länge en tidsbegränsning.
... Visa mer
2019-12-03
10:11
Hej! Vi Har köpt in en telefon och en dator. fakturan landade på 24 000. Datorn och mobilen var för sig överstiger inte ett halvt prisbasbelopp. Ska jag skriva dessa som inventarier och ha livslängden 3 år eller kan jag skriva av dom direkt?
... Visa mer
2019-11-22
08:48
Hej! Vi har utfört ett arbete åt en kund och beställt varor för detta arbete ifrån ett europeiskt företag. Vi har alltså betalat denna faktura i euro. När vi senare ska vidarefakturera måste vi lägga på moms på det belopp vi betalat. Min fråga är ska jag skicka en faktura i euro eller en faktura i svenska kronor?
... Visa mer
2019-11-22
08:45
1Gilla
tack så mycket! Det betyder väldigt mycket för oss att få hjälp med detta 🙂
... Visa mer
2019-11-15
07:20
Det är komponenter till våra produkter som ska säljas vidare inom 1 år. Är det lager det ska bokföras som då? Den sammanlagda summan är 36 000
... Visa mer
2019-11-14
15:09
Hej! Vi har köpt in komponenter som ska bearbetas och säljas vidare Dessa komponenter är samlade på en faktura och faktura beloppet är på mer än ett basbelopp. Hur ska detta bokföras , ska det bokföras som inventarie eller lager?
... Visa mer
2019-11-14
11:19
Hej! Vi har köpt in produkter av en sort som var för sig inte utgör ett belopp som räknas till inventarier och ska skrivas av. Mängden av produkter som köpts in utgör en större summa och överstiger gränsen för inventarier.(fakturabeloppet är högt) Hur bokförs detta? ska det bokföras som inventarier för att sedan skrivas av?
... Visa mer
2019-11-11
09:10
Hej vi ska börja redovisa moms månadsvis nu den 12 november. ( momsredovisningen och pengarna till skattekontot ska vara inne 12 november) Vi har tidigare redovisat årsvis. Hur gör jag för att redovisa denna momsen ? Måste jag redovisa månad för månad från och med 1 februari fram till 31 oktober? eller kan jag redovisa allt på en gång från första februari fram till 31 oktober?
... Visa mer
2019-10-16
11:31
1Gilla
hej! Vi ska skriva en prospekt på engelska och behöver därför tips på vart man kan hitta bra information till hur man ska gå tillväga samt exempel på prospekt.
... Visa mer
2019-10-11
07:39
2 Gillar
Tack ! ni är underbara allihop ! Det är fantastiskt vilken bra hjälp man får!
... Visa mer
2019-10-11
05:45
1Gilla
Hej! Hur bokförs tidigare års underskott då underlag för skatt ska räknas ut? Ska detta enbart skrivas med i deklarationen ? Vad händer om man inte har ackumulerat de senaste årens underskott i deklarationen utan bara skrivit i årsvisa underskott? Kan man fortfarande dra av alla exempelvis 3 års underskott eller får jag då bara dra av underskott för ett år?
... Visa mer
2019-09-26
12:52
1Gilla
hej! Hej! Vi har en anställd utan personnummer och han kommer inte att få sitt personnummer på 3 månader. Han är ifrån spanien Vi skulle behöva betala ut hans lön. Kan vi spara undan skatten och enbart betala ut nettolönen till honom under dessa två månader? När han sedan fått ett personnummer kan vi betala in hans skatt och redovisa det? Hur redovisar vi det i sådana fall? Om inte hur ska vi lösa detta? Han måste få sin lön även om han inte har fått något personnummer eller samordningsnummer. Detta är inte klokt. Samordningsnummer kommer han inte att få heller eftersom att han ansökt om ett permanent personnummer. Vi har mailat och ringt fram och tillbaka, ska det vara så svårt att göra rätt för sig? Alla tips är välkomna.
... Visa mer
2019-09-25
06:12
1Gilla
Hej! Vi har anställt en spanjor i vårat företag. För att göra en lång historia kort verkar det helt omöjligt att öppna ett bankkonto åt honom förrän han har fått sitt permanenta personnummer. Denna process kan ta upp till 3 månader. Hur ska vi göra för att han ska slippa betala statlig marginalskatt när hans lön för 3 månader betalas ut?
... Visa mer
2019-09-19
05:22
1Gilla
Hej! Jag har en fråga angående leverantörsfakturor. Låt oss säga att det rätta beloppet som vi skulle betala var 500 kr. Jag tittade fel på fakturan och bokförde enbart att vi skulle betala 300 kr. Vi betalade 300 kr och jag bokförde fakturan som betald. Vid ett senare skede betalade vi resterande 200 kr. Då blev det två verifikationer på samma faktura. Hur gör jag för att lösa detta problem ?
... Visa mer
2018-08-26
21:18
1Gilla
Hmm, ignorera detta, problemet är löst 🙂
... Visa mer
2018-08-26
18:58
1Gilla
Måste tidigarelägga utbetalning av godkänd faktura eftersom den har hamnat på fel bokföringsdatum i Visma gällande utbetalning (jämfört bokföringsdag på bank). Detta har inträffat precis på en bokföringsårsskarv vilket gör det extra kritiskt
... Visa mer