Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ThomasLW
MEDLEM

Outnyttjat underskott - eEkonomi

Hej! Hur bokförs tidigare års underskott då underlag för skatt ska räknas ut? Ska detta enbart skrivas med i deklarationen ? Vad händer om man inte har ackumulerat de senaste årens underskott i deklarationen utan bara skrivit i årsvisa underskott? Kan man fortfarande dra av alla exempelvis 3 års underskott eller får jag då bara dra av underskott för ett år?

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tidigare  års skattemässiga underskott är avdragsgill mot framtida inkomster och flyttas till framtida skatteberäkningar.
De beräknas vid varje års utgång och sparas i inkomstdeklarationen.
Om man villl tillgodogöra sig tidigare års underskott i efterhand rättar man i efterhand. Upp till sex år bakåt i tiden går att rätta via omprövning hos skatteverket.

Mikael
CarinaEsp
CHAMPION

Fg års underskott flyttas till balanserat resultat. I skatteberäkningen så behöver man ha koll på totala underskottet som är kvittningsbart mot vinster.
På deklarationsblankettens baksida ska tidigare års underskott vara noterat, men man behöver ha koll på om någon del av underskottet är spärrat, vilket uppstår när man förvärvar bolag med sparade förluster.
Du behöver alltså ha koll på underskotten för att kunna beräkna skatten rätt. Använder du ett bokslutsprogram så brukar den informationen följa med till nästa år.

Fd medlem
Inte tillämpbar

................så i ditt fall - du skriver inte vilken verksamhetsform du arbetar i - börjar du med en omprövning av ditt första förlustår och rullar det underskottet vidare in i nästa år och fortsätter så fram till idag.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

...för enskild firma redovisas på blankett NE underskottet i ruta R 48 - Inkomstår 2018 - och ruta 24 Outnyttjat underskott från föregående år är den ruta du fyller i för att få med tidigare års underskott.

i AB är motsvarande rutor i blankett 2 ruta 4:16 och 4:14a

Mikael

Och gamla underskott bokförs inte på något sätt utan hanteras i bokslutsprogram/skatteprogram/deklaration när det gäller aktiebolag och skatteprogram/deklaration när det gäller enskild firma. 
Och om du gör om bakåt så påverkar inte det heller någon bokföring utan allt görs i deklarationer.
Lycka till!
ThomasLW
MEDLEM

Tack ! ni är underbara allihop ! Det är fantastiskt vilken bra hjälp man får!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det ligger en speciell glädje i att få dela med sig
Mikael

Ja, visst är det 🙂
Då jag tidigare har jobbat som konsult så känner jag viss saknad av det. Därför superkul att kunna få dela med sig här och få vara lite problemlösare.