2023-05-17
10:40
Hej Måste man bokföra allas lön på företaget för att kunna betala och skapa dem? Räknar man 12 procent på en timanställd, även om den varit sjuk? Alltså lägger man ihop beloppet för timmarna den arbetat samt även summan som blir för kanens och sjuklön? Mvh Madeleine
... Visa mer
2022-11-09
16:09
Hej,
Har Visma e ekonomi
Hur bokför jag när kund betalat för mycket?
Jag bokför beloppet som inbetalt men vad gör jag med resterande alltså överskottet?
Vilka konton?
Om kund vill ge företaget detta som bonus, vad gör man då? Vilka konton?
Mvh Madeléine
... Visa mer
2022-03-25
14:18
Hej,
En anställd har att betala till kronofogden. Hur göra jag på visma om jag bara har lönearten i visma e ekonomi smart?
Hur bokför jag detta på både lönespec samt från banken till den anställda och kronofogden?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2024-09-17
... Visa mer
2022-03-23
14:41
Hej, Hur räknar man ut hur många dagar man har intjänat om man arbetat en kortare period? Om den anställda endast arbetat 40 dagar men har rätt till 25 dagar per år? 2,08 är 1 månad men delar man detta på dagarna eller blir det 4 intjänade semesterdagar`?
... Visa mer
2022-03-23
14:38
Hej, Kör det sjuklön, sjukavdrag och karensavdrag om den anställda endast varit sjuk 1 dag? Står på F-kassan att man endast gör karensavdrag men det kan väl inte stämma?
... Visa mer
2021-09-06
13:24
Hej, Hur bokför man bäst en bilskada där man endast betalar momsen på självrisken? Självrisken ex moms 7900 kr 1975 kr momsen är momsen och den summan är endast betald.
... Visa mer
2021-06-09
21:02
1Gilla
Hej igen, Vad väljer jag där att lägga till på kontoplan? Finns bara företagskonto, kassakonto och slattekonto?
... Visa mer
2021-06-08
10:49
1Gilla
Men hur drar jag av det på fakturan? Om kunden får en faktura på 20 000 men ska endast betala 15 000. Hur gör jag med diff på inbetalningen på fakturan på 5000? Den kommer ligga kvar så jag måste kvitta den mot något?
... Visa mer
2021-06-08
08:45
1Gilla
Hej, Jag har visma e ekonomi smart. En kund betalade in för mycket. Tidigare har jag kunnat ändra beloppet på inbetalningen till ett högre. Jag kan inte det längre utan endast till hela beloppet på fakturan eller lägre, inte högre. Hur bokför jag detta om kunden vill dra beloppet på nästkommande faktura? Nu har jag för över beloppet och kvittar det mot 2420 förskott. Men till nästa gång? Jag vill inte göra en kredit faktura för då blir det moms på den. Tacksam för seriöst svar. Och inte att jag kan ändra beloppet till ett högre.
... Visa mer
2019-03-28
12:19
1Gilla
Hej, Jag funderar lite vad som är bäst att bokföra ett köp av en båtmotor som ska användas inom bygg företag. Har ni någon idé? Trevlig dag!
... Visa mer
2019-02-18
11:44
Tusen tack för svar! Super tacksam! En fråga till, om man lägger in ett kvitto, blir det efter datumet på kvittot eller dragningen på banken när dem bokfört den? Trevlig måndag!
... Visa mer
2019-02-18
07:53
1Gilla
Hej, Jag undrar om fakturametoden. Om jag bokför efter fakturadatum, vad händer om jag bokför mina fakturor och att det sen kommer en faktura på posten med ett tidigare fakturadatum? Spelar det ingen roll att man bokför dem efter datumordning? Eller hur gör man om detta sker? Tacksam för svar!
... Visa mer
2019-02-14
11:52
1Gilla
Tack för otroligt snabbt svar. Visste inte att det räknades som arbetsmaskiner men stort tack för svar!
... Visa mer
2019-02-14
11:45
1Gilla
Hej, Jag försöker läsa på lite om hur jag ska bokföra hyra av byggställning. Vi äger den inte utan hyr den av ett annat företag. Hur bokför ni detta?' Trevlig dag Mvh Madeleine
... Visa mer
2019-01-29
10:42
Använder man konto 2300 på slutet av året? Eller behövs det aldrig bokföras där?
... Visa mer
2019-01-29
10:30
1Gilla
Vi har ett aktiebolag och har precis fått en bankkredit beviljad från vår bank. Till frågan undrar jag nu hur jag bokför denna om vi nyttjar den. Är det från 1930 att det blir ett minus saldo och krediten går in, eller är det från 2300 varje gång man nyttjar den? eller är det årsvis? Vill göra på rätt sätt. Tack på förhand!
... Visa mer
2018-11-19
13:39
1Gilla
Hej, Jag har försökt läsa mig till hur jag ska bokföra detta. Vi är ett byggföretag som var med om en brand hos en av våra kunder. Där vi knappt börjat och endast lämnar del av våra verktyg. Mycket är till stor del avskrivet, en del inte. Nu har vi fått via vårt försäkringsbolag en summa utbetalat för våra verktyg som bran upp. Men hur bokför jag detta på bästa sätt? 1930 debit Men resten? Kan ni hjälpa mig med detta vore jag tacksam! Mvh Madeleine
... Visa mer