2023-03-15
08:41
Hej!
Tack för din fråga. Om du redan gjort klart 2022 (dvs stängt och deklarerat) så kan du inte korrigera det året i efterhand enligt god redovisningssed utan rättelser skall göra i nästkommande öppna period. Här kan det dock vara bra att dubbelkolla med Skatteverket då rent bokföringsmässigt så kan rättelsen ske i 2023, men det kan vara så att du ändå behöver rätta deklarationer för 2022.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-01-26
11:34
1Gilla
Hej Annica, Tack för förklaringen. Beloppet på 117215 kr är inklusive hela momsen 🙂 Den kom först som en betalningsanmodan och specificerades därefter i efterhand efter leverans på separat faktura med specificerad moms 25% på 23443 kr.
... Visa mer
2021-11-03
10:40
Hej, Du behöver inte lägga betalningsanmodan som leverantörsfaktura, men om du skickar betalningarna via fil till BGC så kan det vara en fördel att ha den i reskontran eftersom den då kommer med i filen. Om du sedan får en faktura som visar 0 kr att betala så blir det tokigt att lägga in den i reskontran. Du bokar istället i debet mot de konton du ska använda (troligtvis 1720 på första förhöjda leasing) och krediterar 1684 direkt. Det är alltså bara två steg. Om du istället får fakturaspecifikationen på din första leasingfaktura så bokar du fakturan i reskontran. Beloppet att betala ska då vara din första leasingavgift och eventuellt några uppläggningsavgifter. Därutöver ska det vara specificerat det som du redan har betalat: K2440 / Fakturabeloppet D2640 / Momsbeloppet (hela momsbeloppet, inte bara på månadens leasing), tänk på att du endast får dra av 50 % av momsbeloppet om bilen saknar luftspalt mellan hytt och flak/skåp. D5615 / Månadens leasingkostnad (ev +50% av momsbeloppet) D1720 / Första förhöjd leasing, dvs det som du har betalat tidigare med avdrag för den moms du har rätt att göra avdrag för, se ovan. Eventuell uppläggningsavgift kan du köra mot ett 8-konto eller mot bankkostnader 6570 (debet). Nu ska det vara en differens på verifikationen, den differensen ska vara samma som det belopp du redan betalat. Det bokas i kredit på 1684. //Carina
... Visa mer
2021-06-04
08:14
1Gilla
Hej, Tyvärr så kan jag inte eEkonomi, men rätt kontering ska vara som du skrivit. Det ser lite konstigt ut när du har minus på 2440-raden, men jag gissar att det visas som minus eftersom du bockar i att det är en kreditnota, men i konteringen ska 2440 ligga i debet eftersom det är ett tillgodo och inte en skuld. 2611 ska alltid vara minus 🙂 eftersom minus är likställt med kredit. Intäkter i kredit och kostnader i debet.
... Visa mer
2020-02-17
13:33
Hej!
I Hur registrerar jag sjuklön? kan du se vilka lönearter som ska användas.
I Beräkna och registrera sjuklön kan du läsa mer om just beräkningen. Klickar du på Anställda med månadslön ser du de olika formlerna för beräkning. Observera att detta är standardberäkningar och att detta kan beräknas olika för olika avtal.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2020-02-06
14:12
Hej!
Vi har redigerat inläggen i detta inlägg så att beloppen är korrekta enligt förändringen av aktiekapitalet som trädde i kraft den 1 januari 2020. Det lägst tillåtna aktiekapitalet i privata aktiebolag är idag 25 000 kronor.
... Visa mer
2019-12-18
14:51
1Gilla
Ja, så skulle man kunna säga. Den anställde får samma värde men företagets kostnad blir då mindre.
... Visa mer
2019-04-05
13:19
1Gilla
Det blir rätt om du bokför betalning mot kassakontot och sedan gör en manuell verifikation och bokar D kassa K 1684. (det är ju inga journaler i eEkonomi utan betalningar blir direkt bokförda)
... Visa mer
2019-03-15
15:22
Hej CarlWan123, - Konto 4600 Legoarbeten och underentreprenader är ett gruppkonto för tjänster eller arbeten där ni som uppdragstagare säljer tjänster åt uppdragsgivaren som avser deras huvudverksamhet. Man hade där kunnat välja att skapa upp ett underkonto till det, t.ex. 4610. Om det istället är ett vanligt inköp av varor som ni gör så går det fint med konto 4000. Det går att läsa lite mer gällande legoarbeten och underentreprenader på sidan Bokföra inköp av legoarbeten och underentreprenader (bokföring med exempel). - Frakt ska bokföras i kontogrupp 57 om det avser transporter, tull- och speditionkostnader eller importavgifter. Om frakten avses som en direkt kostnad går det bra att ta med det i ett kontogrupp 4. Kemikalieskatt bokförs normalt på konto 2660 Särskilda punktskatter eller på ett underkonto. Det går att läsa lite mer om det på sidan Bokföra punktskatter vid försäljning (bokföring med exempel) som förhoppningsvis kan vara till hjälp. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2018-12-29
05:31
Tack!
... Visa mer