Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köpa ut bil ur företag

Har enskild firma och leasar bil. Vill ta ut bilen ur företag. Visst kan jag köpa ut leasing med företagets pengar. Och sedan köpes ut bilen från företaget med mina egna pengar. Måste jag betala mig själv för bilen direkt eller kan jag vara skyldig mitt eget företag som pengarna?

Och dom pengarna blir ju min vinst i företaget efter att jag sålt bilen till mig själv. Visst stämmer detta
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan lösa avtalet med verksamhetens pengar. Du skattar inte för uttagen, bara för resultatet
M

Viktigast är att du köper den för marknadsvärdet, och inte bara övertar leasingen. Skulle marknadsvärdet vara högre än leasingskulden så blir det inkomst och skall skattas fram i näringen. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jättebra.
Ja jag hade tänkt köpa ut den ur leasingen. Och sedan köpa den av mitt eget företag för ett marknadsvärde. 
Men måste jag då privat få fram pengarna eller kan jag vara skyldig mitt eget företag den summan som är bilens egentilga marknadsvärde?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan ta ut bilen ur verksamheten utan att betala för den, du bör ta reda på i förväg hur ditt egna kapital i verksamheten kommer att se ut efter uttaget eftersom negativt eget kapital kan medföra skatteeffekter- det finns en bilaga till din NE blankett - N6 - som är användbar i sammanhanget.

Mikael

Nja. Blir väl reglerna om uttagsbeskattning? Dvs värdet blir resultat. Typ det som behandlas här; https://www4.skatteverket.se/rattslig...
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Zlatan,


Som jag har förstått det kan du precis som du skriver, köpa ut leasingbilen och sedan privat köpa bilen från ditt företag men att det då blir som ett eget uttag och att du inte behöver betala in pengarna för det.


Jag känner mig inte helt säker på detta så om du vill ha ytterligare hjälp får du gärna kolla med en redovisningskonsult eller om du kan få vägledning från Skatteverket. Om du hittar någon mer nyttig information får du gärna dela med dig i tråden så att flera kan ta del av hur du gick tillväga. Jag hittade även tråden Flytta över bil från enskild firma till privat där liknande fråga tas upp.


Trevlig helg!
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för alla bra svar.
Jag har även pratat med skatteverket nu och tror det är rätt sätt som beskrivits i tråden.
Jag kommer att lösa ut bilen ur leasing denna vecka. hur gör jag för att informera skatteverket att så skett så att jag inte åker på förmånsskatt? 
Räcker det med att lösa ur leasing och ändra den från företag till privat hos försäkringsbolag?

För nu kommer jag att börja köra den privat
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vid ändringen försvinner en uppgift ur bilregistret - leasingförbehåll, leasingspärr - på så sett får skatteverket kännedom om förändringen
Och du upphör att deklarera förmånen

Mkael