2024-12-03
20:22
Hej, jag ska betala tillbaka till skatteverket inte få tillbaka ☺️ Tänkte gällande räntan så blir de inte någon intäkt utan en räntekostnad
... Visa mer
2024-11-26
20:01
Hej igen, kollade nu och det var 1930 Debit 45182kr 1510 Kredit 45182kr nu fick vi betala tillbaka 45182kr + 297kr i ränta. så antar jag får vända på bokningen bara? Och en för räntan?
... Visa mer
2024-11-26
09:27
Pratade med Visma och gjorde en kredit mot fakturan som var fel. Dock var ju roten kvar så den bokade jag att vi fått in också till oss. Men vet inte hur jag ska boka utbetalning från oss till Skatteverket. Vilka konton jag ska använda mig av. Visma administration 500 är programmet som används
... Visa mer
2024-11-25
10:43
Hej, det gäller AB och faktureringsmetoden det skulle jag skrivit med ☺️
... Visa mer
2024-11-22
13:47
Hej behöver råd en faktura som var fel och krediterats med ROT har blivit felaktigt ansökt hos Skatteverket och utbetald till oss. vi har kontaktat Skatteverket och fått att vi ska betala in till dem på ett konto vilket vi gjort. Ny ansökan för ROT på den rätta kundfakturan är gjord 👍🏻 jag undrar hur jag bokför utbetalningen till Skatteverket rätt i en verifikation? tacksam för hjälp
... Visa mer
2022-07-28
15:04
Ja det är en skåpbil som är special byggd med hyllor mm. dock har den sittplatser också och ett AB är det inom byggverksamhet.
... Visa mer
2022-07-28
11:20
Hej, Vårt AB har köpt en fabriksny lätt lastbil kontant och på fakturan är det moms 554 000kr ex moms (momsen är 138500kr) Hur ska fakturan bokföras så det blir rätt? Har försökt att läsa mig till på skatteverkets sida men det är inte lätt att förstå. Någon som varit i liknande situation? Vilka konton använde ni och Sedan har det byggts special inredning i lastbilen också och hur ska sådan inredning bokföras? Det arbetet har kommit på en separat faktura.
... Visa mer
2021-06-22
09:52
Hej, Arbetar inom byggbranchen och då en leverantör missat att göra en faktura med omvänd byggmoms hade jag betalat in hela fakturan med moms. Totalt 44878kr där moms var 8975kr Har nu fått en kredit från dem på momsen 8975kr och hur bokför jag detta? Har Visma Administration 500
... Visa mer
2020-09-19
12:04
Hej Behöver lite hjälp så det blir rätt i bokföringen för leasingbilen Första inbetalningen på 86125 är bokförd såhär: D 1720 77512,50kr D 2641 8612,50kr K 2440 86125kr
... Visa mer
2020-05-11
20:38
Hej, Jag hade skickat in till skatteverket arbetsgivardeklarationen för min man som är ensamföretagare och sedan ändrades ju reglerna iom covid-19 att man fick sänkt arbetsgivaravgift. Gjorde då en rättelse till Skatteverket och har fått den godkänd. MEN nu till frågan, beloppet som är inbetalt är högre då jag redan hade lagt in det belopp för betalning som var innan ändringen. Hur ska jag nu göra vid bokföringen? om vi betalt 19311kr och efter ändringen skulle det varit 14008kr hur bokför jag nu det?
... Visa mer
2017-12-20
10:24
1Gilla
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra Momsflytt från Försäkringsbolag. Hej, vår leasingbil i AB blev påbackad och vi fick en hyrbil under dagen den lagades. Nu har det kommit en MABI faktura på 224kr och det står bland annat km kostnad 46,46kr Väg och miljöavgift 28kr Sedan administrationsavg. 35kr Summa exkl. moms 109,46kr Moms 25% 27,36kr Momsflytt från F-bolag 87,58kr Öresavrundning 0,41kr Det står i en ruta också avdragsgill moms: 13,67kr Hur bokför jag detta så det blir rätt?
... Visa mer
2017-09-25
10:55
Hej Susan, men om man vill öka bruttolönen för att det ska synas att han har högre lön i fåmansbolag vid utdelning ex vis då måste jag ha visma 300 som jag förstod det. Det går inte göra i Visma lön 100
... Visa mer
2017-09-24
19:31
Är lite intresserad av hur man lägger upp det i Visma Lön 100 programmet, är i samma sits här och ska leasa en bil på firman, Maken har t.ex en lön på 29000kr och förmånsvärdet är t.ex 4950kr om jag då höjer bruttolönen med 4950kr till 33950kr, vad lägger jag då in för lönearter på han? Bilförmånsraden vill jag ju ta bort men det går inte eller tar jag Betalt för bilförmån? tacksam för hjälp
... Visa mer
2017-07-30
16:36
1Gilla
Har råkat lägga in betalning av Arbetsgivaravgift för Juni 2 gånger, det har dragits också och nu undrar jag om man bara kan bokföra den ena avgiften som insättning på skattekonto?
... Visa mer
2015-12-21
19:50
1Gilla
Hur ska jag bokföra avbetalning av objektiv som jag köpt in till min enskilda firma? Jag har köpt ett objektiv på avbetalning och förra månaden betalade jag det med mitt privatkonto. hur bokför jag det då? Denna månaden och fortsättningsvis tänker jag betala från företagskontot. Vad kan man sätta det som? Inventarie?
... Visa mer
2015-12-05
14:16
1Gilla
Jag undrar hur jag smidigast löser problemet med att jag missat att boka av en inbetalning från en kund sedan 2 månader tillbaka. Gick igenom de obetalda fakturorna nu och såg att den låg kvar, dubbelkollade och ser att pengarna har kommit in i September men jag har inte registrerat någon inbetalning. Så nu till min fråga, hur löser jag det smidigast?
... Visa mer
2015-08-03
18:24
1Gilla
Hur ska jag bokföra faktura på hyra av ett brandsäkert dokumentskåp?
Det är ett Hyresavtal på 36 månader
Fakturan är på 1780kr
Moms 25% på 356 kr
Någon som kan vara gullig att hjälpa mig?
Är det som leasing eller vad ska man ta.
... Visa mer
2015-03-06
20:47
Tack för svar. Så då borde jag kunna bokföra hela beloppen på kameran och datorn. Var ju faktiskt därför jag köpte in grejerna. Tycker också så att så många som använder datorer och annat även privat så borde väl även jag kunna göra så.
... Visa mer
2015-03-06
08:23
1Gilla
Hej,
Jag har precis startat upp en enskild firma för mitt foto företag.
Jag köpte in en dator för 15619kr med momsen, en kamera med objektiv för 14769kr med momsen.
Samt blixtar för 2579kr med moms.
När jag pratade med skatteverket sa hon där att jag ska lägga in 75% av kamerans värde i bolaget, 50% av datorn då jag kan komma att använda det privat och inte enbart i företaget.
Hur ska jag bokföra detta så det blir rätt?
... Visa mer