Hej
behöver råd
en faktura som var fel och krediterats med ROT har blivit felaktigt ansökt hos Skatteverket och utbetald till oss.
vi har kontaktat Skatteverket och fått att vi ska betala in till dem på ett konto vilket vi gjort.
Ny ansökan för ROT på den rätta kundfakturan är gjord 👍🏻
jag undrar hur jag bokför utbetalningen till Skatteverket rätt i en verifikation?
tacksam för hjälp
Hej
Vilken bolagsform gäller frågan och vilken bokföringsmetod bokför ni enligt (Kontant eller faktureringsmetoden)
/Joachim
Hej,
det gäller AB och faktureringsmetoden
det skulle jag skrivit med ☺️
Hej
Kom på att jag även behöver veta hur ni bokförde den tidigare utbetalningen ni fick av skatteverket för att kunna svara korrekt på denna fråga.
/Joachim
Pratade med Visma och gjorde en kredit mot fakturan som var fel. Dock var ju roten kvar så den bokade jag att vi fått in också till oss. Men vet inte hur jag ska boka utbetalning från oss till Skatteverket. Vilka konton jag ska använda mig av.
Visma administration 500 är programmet som används
Hej
utan att veta hur allt har bokförts gällande detta så kan jag inte ge dig ett svar. jag behöver veta hur samtliga händelser som berör detta har bokförts dvs samtliga konton och belopp och hur de är fördelade mellan debet och kredit för att kunna ge dig ett korrekt svar.
/Joachim
Hej igen,
kollade nu och det var
1930 Debit 45182kr
1510 Kredit 45182kr
nu fick vi betala tillbaka 45182kr + 297kr i ränta.
så antar jag får vända på bokningen bara? Och en för räntan?
Hej
Det kan vara så att du bara skall vända på konteringen men det förutsätter att du har ett saldo på 1510 där de 45 182 kr ingår. Har ni inte det så kommer det bli en diff/saldo på 1510 som ni aldrig kommer bli av med. I det fallet så skall försäljningskonto och moms debiteras istället.
Räntan på 297 ni fått in extra skall ni bokföra som en ränteintäkt.
/Joachim
Hej,
jag ska betala tillbaka till skatteverket inte få tillbaka ☺️
Tänkte gällande räntan så blir de inte någon intäkt utan en räntekostnad
Hej
Tryckfelsnisse var nog framme så självklart skulle det stå räntekostnad 🙂
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.