2024-09-09
11:10
Hej @Scrapkuben
Jag håller med om att det skulle vara bra att kunna byta logga på lönespecifikationen, men i nuläget är det tyvärr inte möjligt. Funktionen finns registrerad som ett önskemål, men du är också välkommen att skicka din feedback direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag enligt bilden nedan.
Tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2018-06-20
08:01
Använd 2645 i debet istället för 2641(som används vid andra inköp) Mikael
... Visa mer
2016-05-23
16:59
Tack alla för er hjälp!
... Visa mer
2016-05-16
17:31
2 Gillar
Jag hade nog valt ett av 50-kontona för lokalkostnad. Tex 5070 underhåll av lokal eller 5060 städning. Övrig avdragsgilla kostnader bör vara småsummor, som inte passar någon annanstans.
... Visa mer
2016-05-10
12:11
2 Gillar
För att få göra avdrag vid representation måste det finnas ett konferensprogram. Och då bokför du detta enligt vanliga regler. Du använder samma konton, den enda skillnaden blir att du inte har någon moms att boka. Alltså bokför du avdragsgill kostnad för mat på 7631 och resten på 7632.
... Visa mer
2016-05-02
09:07
Hej! Är fakturan inte journalförd kan du bocka ur Utskrivet Faktura på fliken 1 på fakturan och sedan kan du ta bort markeringen för räntefakturering på flik 2 och därefter bocka i Utskrivet Faktura igen. Är fakturan journalförd måste du i dagsläget kreditera den och skapa en ny.
... Visa mer
2016-04-28
09:12
Tack för hjälpen! 🙂
... Visa mer
2016-04-27
12:04
Hej Thomas! Jag är ganska säker på att det har att göra med den överlåtelse du gjort utav ditt program från ett kundnummer till ett annat. Du behöver då registrera dig som användare på nytt på www.vismaspcs.se och då med ditt nya kundnummer, (skriver inte det här av säkerhetsskäl). Tänk på att om du anger samma epost ska du dessutom ange samma lösenord vid den registreringen. Detta borde lösa ditt problem. Tack för ditt inlägg
... Visa mer
2016-04-27
08:16
1Gilla
Jag hade nog valt att istället för radera dem, flytta företagsmapparna från den normala sökvägen till en annan mapp och kallat den "OLD" eller något liknande. Då går det alltid att hämta tillbaka dem och enkelt öppna dem igen, men de ligger inte synliga och stör.
... Visa mer
2016-04-28
10:27
Hej! Möjligheten finns att själv scanna in underlag till Visma Adminstration utan att gå via AutoInvoice. Syftet med scanning via AutoInvoice är att fakturauppgifterna registreras med automatik tillsammans med bildunderlaget. Det finns annars möjlighet att skicka vidare scannade underlag (t.ex. direkt från en fysisk scanner) till Visma Administration. Då ligger dessa under Koppla underlag-kommandot inne på Leverantörsfakturor. Den stora skillnaden mot AutoInvoice är att du i det här fallet manuellt får registrera fakturauppgifterna och välja bildunderlag att koppla. Läs mer om alternativen här: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#faq/autoinvoice-autoinvo...
... Visa mer
2016-04-26
07:38
Hej! Precis som Johanna skriver räknar löneart 1103 Daglön efter formeln: Månadslön*12/365. Du ser formeln i rutan för Beräkningsformel inne på löneartern under Register - Lönearter. Ska ni räkna detta på något annat sätt går det bra att ändra beloppet.
... Visa mer
2016-04-26
07:32
Hej! I vårt hjälpavsnitt Radera Artikel hittar du en beskrivning på hur du går tillväga när du ska radera artiklar och lagersaldot inte är noll. Lycka till!
... Visa mer
2016-04-25
12:45
Tack Mia, då har jag gjort rätt då. Semester är eg tillräckligt krångligt ändå utan att man ska ha sammanfallande...
... Visa mer
2016-04-27
11:06
Du behöver ha samma datum på båda dessa ställen, för att du ska uppnå samma resultat som du önskar. Avviker datum i orderhuvudet mot Lagerbokf.datum så får du avvikande leveransdatum på fakturan. Men om du ändrar så du får samma datum på båda ställena innan du fakturerar ordern, bör det fungera.
... Visa mer
2016-04-21
13:55
Jag hade gått in på verifikationen och strukit raden för 1930 och lagt till en identisk rad för 1940. Du ser inte detta på själva fakturan, men det blir korrekt i bokföringen.
... Visa mer
2016-04-20
11:12
Dock bör tilläggas att du "måste" ta och "nolla ut" hela fakturan på ett eller annat sätt. Annars kommer momsrapporten inte stämma..... Försäljning 100 kr Moms 25 kr Sen tar du bort bara momsen, -25 kr Detta gör att du har en försäljning på 100 kr som programmet beräknar moms på (25 kr) och tycker att det inte stämmer med vad den förväntar sig.....
... Visa mer
2016-04-26
12:59
Hej! Det är såhär det fungerar i dagsläget, men jag tar detta vidare till vår utvecklingsavdelning inför kommande versioner!
... Visa mer
2016-04-19
14:14
En variant är att använda fjärrskrivbord så att man kan komma in på datorn med Administration 500. Detta förutsätter dock att man har Windows PRO i datorn. Ett andra alternativ är att använda TEAMVIEWER som gör nästan samma sak. Davor
... Visa mer
2016-04-05
11:39
1Gilla
Jag hade nog valt konto 6950 - Tillsynsavgifter. Och rekommenderar dig även att periodisera kostnaden om det är ett större belopp.
... Visa mer
2016-04-05
09:29
1Gilla
Antingen behöver du uppdatera den ingående balansen eller så har du bokat något med moms efter du kört momsrapporten förra året. Börja med att överföra föregående års UB och kolla på nytt. Funkar inte detta, så får du kontrollera om något är inbokat efter föregående momsperiods körning.
... Visa mer
2016-03-21
06:44
1Gilla
Jag hade nog valt att lägga det på 4070 Frakter. Oavsett om det är porto eller gått med lastbil, är det ju fraktkostnad till kund. Och sen bokar jag intäkten på 3520.
... Visa mer
2016-03-14
12:07
2 Gillar
Jag vet inte vilket program du jobbar i. Men i Visma Administration 2000, styr du artiklarna utifrån konteringskoderna på artikelkortet. Har du en speciell artikel du vill styra annorlunda, så lägg upp en ny konteringskod i Företagsinställningarna.
... Visa mer
2016-03-14
10:14
Hej! Om det stämmer att du har 1 kr som ligger som obetald rekommenderar även jag att du gör som Johanna föreslår, fast att du kanske snarare använder 3740 - Öres- och kronutjämning. Men om du menar att fakturan är slutbetald med hela beloppet och alltså inte stämmer överens med vad som verkligen betalades, så är det nästan bäst att du krediterar leverantörsfakturan. Gör sedan en betalning på hela beloppet även på kreditfakturan, så att de båda fakturorna tar ut varandra i bokföringen. Sedan kan du skapa en ny debetfaktura där du registrerar rätt betalt belopp och sedan registrerar du den kronan som är kvar mot 3740.
... Visa mer
2016-03-10
09:45
Tusen tack för hjälpen!!
... Visa mer
2016-03-09
13:05
Hej Pernilla, Tack för din beskrivning. Vi har fått ett liknande önskemål kring detta tidigare här i forumet, du får gärna gå in här och kika.
... Visa mer
2016-03-07
12:12
Tack! Nu är det löst! 🙂
... Visa mer
2016-03-04
09:12
1Gilla
Det finns 2 alternativ att göra det på! Antingen om du vill göra det som en ren vidarefakturering: Kostnaden bokas på tex 4098, intäkten på tex 3590 Det du då måste tänka på är att dessa konton ska ta ut varandra. Du kan tex inte lägga på något extra för din hyresgäst. Har du 105,- i kostnader, ska du fakturera 105,-. Alternativ nummer 2 är att sköta det som en normal verksamhet: Boka kostnaden på de olika kontona i kontogrupp 5100 (5000 är för hyrda lokaler, 5100 för egenägda) Boka intäkten på valfria intäktskonton Här har du dessutom möjligheten att avrunda uppåt eller lägga på något extra osv. Hoppas du förstår vad jag menar. 🙂
... Visa mer
2016-03-04
11:01
Hej! Du ska ange det konto som du vill boka resultatet på, samt som du vill redovisa momsen. När periodiseringarna utförs kommer konto 3099 öka i kredit. Titta gärna i hjälpavsnittet Periodiseringar där du kan se hur konteringen blir.
... Visa mer
2016-02-23
09:23
Avskrivningar för inventarier finns inte en enkel mall för. Först måste du reda ut vilken typ av inventarie det är för att veta hur många år du ska skriva av den på. Därefter vet du hur mycket du ska skriva av per år (eller månad om du så vill) och då kan du lägga upp en färdig konteringsmall med de konton och belopp du ska använda och utifrån det enkelt boka det varje månad. Här finns mer och läsa om inventarier och avskrivningar. http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/avskrivningar.aspx Men jag kan gott rekommendera att investera i Visma Anläggningsregister. En liten kostnad och till stor hjälp! Och även om du inte skaffa integrationsdelen, så kan du få ut färdiga bokföringsordrar som du bara bokar i Visma.
... Visa mer
2016-02-16
10:08
1Gilla
Det kan du ju göra på fakturan under flik 2. Bocka ur Betalningspåminnelse, Räntefakturering och Påminnelseavgift, så kommer inget av det påverka den specifika fakturan.
... Visa mer
2016-02-16
10:04
Först och främst ska du ju bestämma dig för om du ska fakturera med moms och därmed få lov att dra moms på dina kostnader för lokalen. När det gäller hyror så måste man ansökan om Frivillig moms vid uthyrning av verksamhetslokal. http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/fastighet... Detta måste göras innan hyran faktureras. Därefter så fakturerar du hyran på 3911 om det är samma månad, annars så periodiserar du den mot 2970. Enklast när det gäller hyror som brukar vara samma varje månad/kvartal är att lägga upp ett Avtal i Visma och sedan kan du bara skapa fakturorna varje månad med några enkla knapptryck. Kostnader för fastigheten bokas på kontogrupp 51.. istället för 50.. som är vid hyreslokaler.
... Visa mer
2016-04-19
11:11
1Gilla
När vi gjorde detta hos oss, tog vi alla kostnader som låg på konto 7000-7699 och fakturerade + moms.
... Visa mer
2015-08-13
06:49
1Gilla
En faktura på förseningsavgift som ska bokföras på konto 6992 ej avdragsgilla kostnader.
... Visa mer
2015-06-12
06:40
Hej! Vi har detta dokument som du kan kika igenom, Gör manuell avstämning. Du skriver att du har tittat på alla utlägg, men eftersom det är mer på bankkontot än i huvudboken måste det finnas en insättning som inte blivit bokförd. Det skulle också kunna vara en kund som överbetalat en fakturan, men som blivit avförd med fakturabeloppet. Då stämmer ju reskontran men däremot inte bankkontot. Så pricka av inbetalningsjournalerna mot kontoutdraget. Stämmer det kan du kolla utbetalningsjournalerna också så att det inte finns utbetalning som inte finns med på journalen. Hoppas att du snart hittar felet 🙂
... Visa mer