2020-08-29
18:31
Jag blir förvirrad om vilka konto ska vara kredit och vilka ska vara debet då jag måste skapa en egen verifikation (det är jag inte van vid, ofta går jag igenom bankhändelser). Jag bokför enligt kontantmetoden så jag har inte lagt in fakturorna utan jag bokför när det betalas. Det konto jag har för depositionen är 1383 och det andra kontot ska väl vara 5010 (lokalhyra) men vilket ska krediteras och vilket ska debiteras?
... Visa mer
2020-08-28
19:24
Det är kläder som används till fotografering, vad kan vara en lämplig inköpskonto? Behöver jag alltså inte göra omvänd skatteskyldighet på köpet eller behöver jag göra det?
... Visa mer
2020-08-28
19:22
Hejsan! Jag hamnade efter jätte mycket med hyran vilket ledde till att hyresvärden sa upp mitt kontrakt. De behöll min deposition på 63500:- som en delbetalning av hyran som jag var försenad med. Hur bokför jag detta?
... Visa mer
2020-07-18
22:42
Etsy är lite som ebay att man köper saker från andra personer/små företag i världen. Nu har jag köpt lite saker från etsy men vet inte hur jag ska bokföra det! Bifogar bild på hur en "kvitto" från ett Etsyköp ser ut (detta är köpt från ett annat EU land)
... Visa mer
2020-01-27
15:11
Nej. Det är ett svenskt företag som jag betalar för att förbättra mitt SEO.
... Visa mer
2019-06-22
16:13
1Gilla
Jag blir inte klok! Har sökt nu i över 1 timme och förstår fortfarande inte. Kan jag använda dessa konton till dessa händelser:
Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Använder Visma eEkonomi! Vill använda så få konton som möjligt och helst sådana jag har minimalt koll på. Frågan är om dessa skulle vara OK enligt bokföringslagen:
Inköp av Photoshop. Programvara som faktureras från Irland, dem har mitt VAT nr och fakturerar inte moms (Jag vill bokföra den under övriga externa kostnader om det går):
1930 ingen momskod KREDIT 96:-
5421 momskod 21 DEBET 96:-
2614 momskod 30 KREDIT 24:- (96*0,25)
2645 momskod 48 DEBET 24:- (96*0,25)
Inköp av Animoto, programvara från USA, vill helst bokföra under övriga externa kostnader om detta är OK enligt bokföringslagen
1930 ingen momskod KREDIT 1200:-
5422 momskod 22 DEBET 1200:-
2614 momskod 20 KREDIT 300:- (1200*0,25)
2645 momskod 48 DEBET 300:- (1200*0,25)
Sedan undrar jag HUR jag bokför följande händelser:
1) Jag var i Spanien och tog ut pengar från mitt företag för att köpa varor (rekvisita, jag är fotograf och köper små kläder till nyfödd som jag fotar, dessa ska alltså inte säljas vidare utan används i företaget) till bolaget från en privatperson. Vi gjorde då en skriflig verifikation på köpet men detta har alltså ingen VATnr registrerad och moms betalas inte in till spanska staten då hon tjänar så lite att det inte räknas som bolag utan som hobbyverksamhet.
Jag skulle helst vilja bokföra detta på konto 5961 som jag har döpt för Rekvisita EU - Person ej momsregistrerad. Går det? Och vad ska momskoden vara? Ska man bokföra omvänd skatteskyldighet som på ovande exempel också i detta fall?
2) Hur bokför jag skatten som betalas in till skatteverket? T.ex skatt som avser 2017 som betalas 2018. Och hur bokför jag momsen som avser tex 2017 som betalas 2018? (både om jag betalar och om jag får tillbaka)? (har årsredovisning av moms)
SNÄLLA HJÄLP MIG!!!! Får panik! 😞
... Visa mer
2019-06-22
14:57
Om man skulle vilja bokföra det som övriga externa kostnader (photoshop är en tjänst dock inte en vara!) och göra ett eget konto som heter Photoshop (för att göra det lättare att bokföra sen) skulle man kunna skapa då t.ex. konto 5421? Vad ska den ha för momskod i så fall?
... Visa mer
2018-01-24
15:33
1Gilla
Jag skrev följande fråga till Bokföringsnämnden: "En fotograf från Spanien arrangerade en kurs i min fotostudio i oktober 2017. Deltagarna skickade betalningen till mitt företagskonto och när kursen gjordes skickade jag alla deltagarnas inbetalningar till fotografens företagskonto i Spanien. Fotografen utfärdade en faktura för varje deltagare som köp inom EU (utan moms) och skickade fakturorna till var och en av deltagarna. Nu hör sig en av kvinnorna som var med i kursen med att hennes revisor säger att de behöver ett kvitto av mig för att pengarna betalades in till mitt företagskonto och säger att hon inte kan koppla ihop betalningen hon gjorde till mitt konto med den kvitto dem fick av fotografen i Spanien. Men jag kan väl inte utfärda ett kvitto på något jag inte har sålt?! Pengarna reserverades endast i mitt konto tills kursen hade gjorts och fördes sedan vidare till fotografens konto i Spanien. Hur kan detta lösas? Snälla hjälp mig!" Detta var deras svar:Som jag förstår det så har kursdeltagarna betalat in till ditt företag och den inbetalningen är en affärshändelse som ska bokföras i ditt företag. Därefter, som jag förstår det, gör ditt företag en utbetalning till fotografen. Även denna utbetalning är en affärshändelse som ska bokföras i ditt företag. När ditt företag får en inbetalning från en kursdeltagare uppstår en skuld i ditt företag till fotografen eftersom ditt företag blir skyldigt fotografen för kursavgiften, är ju fotografen som i slutändan ska ha kursavgiften. När du betalar fotografen bokar du bort skulden. En inbetalning eller en utbetalning som tagits emot respektive betalats ut för annans räkning är en affärshändelse, se punkten 1.4 i BFN:s vägledning Bokföring http://www.bfn.se/upload/sv/redovisningsregler/vagledningar/ovriga-vagledningar/VL13-2-bokforing.pdf När det gäller vilka konton så har BFN inte några regler om det. BAS ger ut kontoplaner och de har två stycken för enskilda näringsidkare, en ”fullständig” och ”en minst möjliga”. Det är du som företagare som bestämmer vilken av kontoplanerna du vill använda. Bifogar länk till BAS kontoplaner http://www.bas.se/kontoplaner/ Om kursdeltagaren vill ha ett kvitto på att u tagit emot betalningen får du skriva ett sådant. Detta är inte något som regleras i bokföringslagen. Däremot så finns det krav i bokföringslagen att du ska ha verifikationer till alla affärshändelser. Har du tagit emot en uppgift om affärshändelsen så ska den användas som verifikation. Har du inte tagit emot någon uppgift så ska du själv upprätta en verifikation. Mer att läsa om verifikationer finns i BFN:s vägledning Bokföring, se kapitel 5. " NU TILL MIN FRÅGA: Hur bokför jag detta? Jag är enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. En deltagare betalade in 1000 kr Sedan betalade in resterande (4400:-) totala kursavgiften var alltså 5400:- Jag skickade en klumpsumma till fotografen i Spanien med alla deltagarnas avgifter. Vilka konto ska jag använda och vad hamnar som kredit och debet? Snälla hjälp är så förvirrad!!!!!!
... Visa mer
2018-01-18
12:12
Det handlar inte att hon inte "tror" på det utan det handlar om att hennes revisor säger att hon måste ha en kvitto av mig då hon betalade in pengarna till mitt konto. Men jag kan inte ge henne ett kvitto för ett köp hon inte har gjort hos mig liksom det blir ju helt fel.
... Visa mer
2018-01-17
19:18
1Gilla
En fotograf arrangerade en kurs i min fotostudio i oktober. Deltagarna skickade pengarna till mitt företagskonto och när kursen gjordes skickade jag alla deltagarnas inbetalningar till fotografens företagskonto i Spanien. Fotografen utfärdade en faktura för varje deltagare som köp inom EU (utan moms) och skickade fakturorna till alla deltagare. Nu hör sig en av kvinnorna med att hennes revisor säger att dem behöver ett kvitto av mig för att pengarna betalades in till mitt företagskonto och säger att hon inte kan koppla ihop betalningen hon gjorde till mitt konto med den kvitto dem fick av fotografen i Spanien. Hur kan detta lösas? Snälla hjälp mig!
... Visa mer
2017-02-23
12:30
På små belopp kommer ingen specificerad tullfaktura. Hur gör man då? Säg att man har köpt en vara för 9 kronor och frakten är 9 kronor och detta har betalts med företagskontot och man bokför enligt kontantmetoden. Hur ska det bokföras? (gärna skriv in kontonr samt om det ska vara debet eller kredit. Ska man använda omvänd skatteskyldighet? skriv gärna med dessa konto, belopp och kredit/debet)
... Visa mer
2016-10-05
18:44
Följdfrågor: 1) inköp av rekvisita brukar inte vara stora summor, handlar som mest om 5000:- i olika perioder, detta är dock ingenting som förbrukas utan det är typ lådor, kläder, filtar mm som används vid fotograferingarna. Konto? 2) Adobe Photoshop faktureras från utlandet tror jag då jag hittade en faktura och det står ingenting om moms. Hur exakt fakturerar jag detta? omvänd skatteskyldighet? hur gör man det i så fall? 5) Även här faktureras Facebook reklam från utlandet utan moms, hur gör jag då? 6) Moms tillbaka fick jag det i mitt privata konto och förde sedan in det i företagskonto. Men det avser iaf moms tillbaka från skatteverket från föregående år
... Visa mer
2016-10-05
11:28
1Gilla
Jag har flera saker jag inte vet hur jag ska bokföra (dvs vilket konto jag ska använda, allt betalas via företagets bankomatkort från ett företags konto) och undrar om ni kan hjälpa mig med detta? Följande saker ska bokföras: - Inköp av rekvisita till företaget (jag är fotograf, inköp av saker som ska användas vid fotograferingar) - Adobe Photoshop, månadsbetalning (får ingen faktura från de utan det dras per autogiro) - Svenska domän namn, dras via autogiro varje månad -One.com, hemsida - Facebook reklam - moms tillbaka - utbetalning till skatteverket för årets skatt
... Visa mer
2016-04-18
11:43
1Gilla
Då var det dags igen.... Förra året valde jag bara ulle, dulle doff och hoppades på det bästa men i år har jag bestämt mig för att jag ska ta tag i det här. Jag förstår NADA om resultatplanering och jag har försökt läsa all information ni har om det i hemsidan men det går bara inte in i min hjärna! Om jag väljer lägst inkomst får jag fram att skatten i år ska vara 81.212:- Om jag väljer högst eller undvik statlig skatt får jag istället fram 136.614:- Varför får jag så stor skillnad? Och vad innebär detta för skatter kommande år? Jag har haft en rätt tokig år då jag har försökt lämna tillbaka en skuld som företaget hade gentemot mig privat, gjort en överföringskontrakt av min lokal som gav en stor vinst, fått tillbaka en deposition från min gamla lokal och lämnat deposition i min nya, köpt en överlåtelseavtal för en ny lokal samt investerat i en hel del grejer i företaget. Har detta någon betydelse alls i skillnaden eller är detta oväsentligt? Vad ska jag välja???!!!!! Jag kan tillägga att jag endast jobbar 25% med företaget och att jag övriga 75% är sjukskriven med sjukpenning. Snälla HJÄLP!!!!!
... Visa mer
2015-11-03
08:26
1Gilla
Hejsan! Jag undrar i vilket konto jag ska bokföra avgift för magasinering av tillgångar. Jag håller på att flytta min fotostudio till en annan lokal men har 1 månads "lokalfri" vilket gjorde att jag behövde betala för 1 månads shurgard men vet inte hur jag ska bokföra detta hehe Tack på förhand
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240311
... Visa mer
2015-05-23
00:48
men jag tycker inte riktigt det är samma sak, jag har inte haft några fakturor att betala ut eller liknande då i mitt fall var det mig försäkringen ersatte. Jag har bokför det på följande sätt: 1930 debet 40.000 3994 kredit 40.000 (Försäkringsersättningar) Har jag gjort rätt eller fel?
... Visa mer
2015-05-22
14:31
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette bokföra försäkringsutbetalning. Jag hade inbrott i min fotostudio och fick en utbetalning av försäkringen till mitt företagskonto. Nu är min fråga hur bokför jag utbetalningen från försäkringen och självrisken? Självrisken räknande de av beloppet de skulle betala ut. Vad ska jag använda för konto samt debet och kredit? Utbetalt: 40.000 Självrisk: 8.000 (det de uppskattade min värde till var på 40.000+8.000)
... Visa mer
2014-10-27
21:22
1Gilla
jag undrar i vilket konto jag ska bokföra bygglovsavgiften som man betalar till kommunen?
... Visa mer
2014-09-03
07:55
ehm... har undvikit att bokföra lånet då jag inte riktigt fattar men nu får jag sluta undvika! Jag har fått in 120.000 i mitt företagsbank och dessa kommer från min sambos konto, dessa är alltså lånet! Vi har samma avtal som banken har med honom. Dvs jag kommer betala varje månad en amortering och en ränta. Lånet är utskriven på 10 år, alltså möjlighet till max 120 amorteringar ( men tanken är att jag ska hinna betala av den inom ett par-tre år. Hur ska jag bokföra själva insättningen av pengarna från hans bank till mitt företagsbank? vilken D och K konto ska jag använda? Hur ska jag sedan bokföra fakturorna? Dvs Amortering, ränta? Vilka konto ska jag använda till D och K?
... Visa mer
2014-08-22
01:56
Vilket konto ska jag använda för att bokföra att lånet har kommit in till mitt företagskonto?
... Visa mer
2014-08-06
19:17
1Gilla
Min sambo har tagit ett privat blancolån som han nu ska låna ut till mitt företag (enskild firma). Tanken är att pengarna ska användas till inköp av utrustning och att företaget ska betala allt relaterad till lånet (lån, ränta, avgifter mm). Min fråga är hur jag ska bokföra lånet och hur jag sedan bokför betalningarna. Är det bättre att företaget betalar räkningen i sig eller ska han betala räkningen och mitt företag betala honom motsvarande belopp? Kan vi skriva något sorts skulderbrev mellan honom och mitt företag så att han kan känna sig lugnare angående låna privata pengar till mitt företag? Hur blir det skattemässig? Mitt företag betalar till min sambo amortering+ränta+avgifter, ska han skriva detta i sin f-skattesedel? (jag kommer betala honom exakt samma summa som kommer att gå vidare till banken, dvs min sambo kommer INTE att tjäna någonting på detta utan han är bara mellanhanden (iom att jag inte kan få lån).
... Visa mer
2013-10-01
10:44
1Gilla
Hejsan! Jag har enskild firma med kontaktmetoden och jag behöver bokföra kvitton från Crimson fotolabb där jag har skrivit ut bilder till ett album som jag ska ha som visningsex och jag undrar vart jag ska bokföra den? När jag sedan skriver ut bilder till kunderna ska jag använda samma eller ska jag bokföra den annorlunda?
... Visa mer