Hej!
Tack för att ni kontaktar oss och jag beklagar att vårt svar har dröjt.
Problem och frågetecken som uppstår är orsakat av att uppbokningen av arbetsgivardeklarationen tas med i beräkningen av saldot två gånger, precis så som @BNCABBNR beskriver i ett av sina inlägg.
Visma eEkonomi räknar på följande sätt för att ta fram ett saldo under Kassa- och bankhändelser:
Beloppet tas först med från verifikationen som avser arbetsgivardeklarationen. Därefter räknas beloppet med igen när transaktionen står som/är omatchad.
Beräkningsformel: Saldo skattekonto = Bokfört saldo på konto + - Ej bokförda händelser
För att matcha dessa händelser på korrekt sätt ska transaktionen på skattekontot matchas mot bokföringshändelsen ’’Arbetsgivardeklaration’’. I fältet väljer du vilken arbetsgivardeklaration som beloppet avser. När du sedan matchar kommer händelsen vara kopplad mot den befintliga verifikationen avseende arbetsgivardeklarationen och saldot stämmer överens.
I bilden ovan visas två uppdelade transaktioner som avser arbetsgivardeklarationen. Dessa kan du välja med hjälp av markeringsrutan till vänster på raden. Därefter matchar du båda händelserna mot den befintliga arbetsgivardeklarationen som skapats.
Det som skiljer dessa omatchade transaktioner är att de ska endast kopplas ihop mot den
befintliga arbetsgivardeklarationen som redan har bokförts. Bra att känna till att detta inte kommer generera någon ny verifikation i Visma eEkonomi och det totala saldot kommer att spegla kontots faktiska saldo hos Skatteverket.
Vi är medvetna om de problem och frågetecken som har uppstått och vi har planer på att förbättra hur värden visas i programmet. När dessa förbättringar implementeras kan vi inte besvara i dagsläget men vi har tagit till oss alla era synpunkter och tackar för era input.
Ha en fortsatt fin dag
/Victor
... Visa mer