Visma Lön Smart klarar inte av att hanterar långtidssjukskrivning som sträcker sig över 2 semesterår. Supporten gällande denna fråga har inte tillräckliga kunskaper för att guida användarna korrekt och därför vill jag skriva ned tips och råd till er andra användare.
En anställd har rätt till 180 kalenderdagar som semesterlönegrundande under insjuknandeåret + ytterligare 180 kalendagardagar som semesterlönegrundande ytterligare ett år.
Vi har semesteråret jan-dec, dvs kalenderår. Intjänande och semesterår är detsamma.
När en anställd blir långtidssjukskriven år 1 (sjukskrivningsåret) så har hen rätt till 180 kalenderdagar som semesterlönegrundande. Under detta året när man i Visma Lön Smart i kalendariet lägger in anställd som sjuk så fungerar det alldeles utmärkt. I kalendariet år 1 "poppar" lönearten "3140 Sjukavdrag per dag 100% hel månad dag 91-180", vilket ger 180 semesterlönegrundande sjukfrånvaro som hen har rätt enligt lag. Semesterårsavslutet fungerar härmed även helt korrekt.
År 2 kommer den anställde tillbaka på deltid i oktober.
Men när man i januari år 2 fortsätter lägga in sjuk i kalendariet så "poppar" lönearten "3152 Sjukavdrag hel månad >180 kaldgr, månadsavlönad" upp, vilket i löneartsregistret hamnar som EJ SEMESTERLÖNEGRUNDANDE FRÅNVARO. Det är här Visma Lön Smart inte fungerar då den inte tar hänsyn till dessa 180 sjukdagar som ska vara semesterlönegrundande år 2. När man nu gör semesterårsavslut så kommer den anställde att få för få semesterdagar än vad hen har rätt till. Visma har själva noterat detta och friskrivit sig ansvaret genom att skriva att man vid sjukskrivning mellan 2 semesterår behöver ange lönearter manuellt. Visma-supportrarna har inte ens koll på detta och när man kommer i kontakt med supporten så hänvisar de till att man ska fortsätta lägga in sjuk i kalendariet och allting ska bli så korrekt och bra sedan, MEN nej det funkar inte !!!!
Programmet borde år 2 reagera med kopplingen från föregående år och kopplas till en löneart som heter "314X Sjukavdrag per dag 100% hel månad år 2, dag 1-180 kaldgr, månadsavslönad semesterlönegrundande" eller något liknande. Detta borde inte vara så svårt för deras utvecklare att ändra på om de visste om detta och kan lägga in denna info i parametrarna vid uträkningen.
En kreativ lösning som jag har på detta, är att när år 2 är slut och jag ska göra semesterårsavslut i januari år 3, så kan man lägga till de extra semesterdagarna som jag har räknat ut att den anställde skulle ha för år 2. Men detta innebär att man ska ha stenkoll och inte glömmer att ändra tillbaka till 25 dagars semesterrätt inför nästa års semesterårsavslut.
Har upplevt att man i Visma eEkonomi och Lön Smart får ha mycket manuellt koll vid sidan om. Vad är då syftet med att betala för ett löneprogram!? Visma-support ger felaktiga råd och kräver sedan betalt för specialisthjälp! Jag kan göra uträkningen (behöver inte specialisthjälp för detta) och anser därför att programmet inte fungerar då era utvecklare inte lägger in rätt parametrar. I kontakten med Visma får jag fel råd hur detta ska hanteras för att det ska bli rätt i programmet och felaktig besked har inte lämnats av bara en support utan flera.
Ovanstående är tips och råd för er användare. Och önskan om Visma ska verkligen ta sig i kragen och utveckla detta vidare. Är så trött på att jag som användare hela tiden ska hitta på kreativa lösningar och jobba runt programmet.
//Carina
... Visa mer