2024-01-03
08:15
Hej Lars! På grund av GDPR gör vi rensningar av medlemsregistret varje månad för de som inte har varit inloggade de senaste två åren. Det stämmer att ditt (vad jag gissar) gamla konto inte har varit inloggat de senaste två åren. Vid det senaste utskicket, som gjordes den 8:e december, skickades ett informationsmejl till dig via en annan mejladress än den du använder på användaren @lars_r. Det är alltså inte samma mejladress som du använder på @lars_r-användaren. Av säkerhetsskäl skriver jag inte ut detaljer om ditt gamla konto eller mejladress, men om du vill att jag skickar dina kontodetaljer till dig så att du själv kan undersöka det, gör jag gärna det via mejl. Ha det fint så hörs vi! /Ebba
... Visa mer
2023-03-29
11:39
Hej @lars_r
Tack för att du skriver till oss i forumet.
Vad jag kan se så har du bankkoppling via SEB och då gäller följande kriterier för att bankhändelser ska matchas och ge förslag:
OCR (finns inget OCR så tittar vi inte på referens, förutom när det gäller inbetalning av kundfaktura, då räcker det att det finns referens)
Belopp
Datum (+/- 5 dagar från förfallodatumet)
Visma eEkonomi använder OCR-nummer, betalt belopp och förfallodatum för att matcha fakturor mot betalningar. När både OCR -nummer och beloppet stämmer med fakturauppgifterna bokförs transaktionen automatiskt. Om det inte stämmer till 100 % föreslås en matchning som du får bekräfta eller ändra. Vill du ändra klickar du på transaktionen - Ändra bankhändelse - Matcha och matcha bankhändelsen som du önskar.
Generellt tar det mellan 5 till 8 gånger för programmet att lära sig hur du brukar bokföra en viss händelse, förutsatt att referensen på bankhändelsen alltid är exakt samma varje gång. Om referensen inte är samma så är det svårare för programmet att matcha rätt.
I den bästa av världar hade såklart programmen fixat allt själva men där är vi inte ännu (kanske ganska skönt egentligen).
//Tinna
... Visa mer
2023-03-16
14:20
Hej!
Tack för din fråga. jag skulle säga att motkontot bör bli någon form av marknadsföringskostnad i och med att du ger bort presentkorten mot någon sorts reklam. Din försäljning av varorna skall fortfarande vara detsamma, dvs 2 000 (om detta var ex moms dvs), och presentkortet blir en skuld tills det används mot 2421. Detta kan du kontrollera med tex Bokföringsnämnden eller Skatteverket om du känner dig osäker på huruvida detta kan anses som en marknadsföringskostnad alternativt någon annan sorts kostad för dig. Det är möjligt att man även kan se det som en sorts lämnad rabatt i förhand så att det skall bokföras mot 373X kontogruppen istället för ett kostnadskonto. Om man kan anse att detta ges istället för en rabatt så bör du kan hantera det som detta, men det kan vara bäst att dubbelkolla detta.
Denna tråden går igenom hur man kan hantera presentkort om man tävlat ut dem till kunder, vilket kan likställas till viss del gällande din situation tänker jag.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-12-20
11:16
Hej igen @lars_r!
Det jag menar med att det inte är en fil är att det inte blir en manuellt skapad fil från programmet som du laddar upp hos banken. Det sker istället en synkronisering mot banken med de betalningar du valt att exportera/signera. Dessa går därefter vidare i samlad bunt till banken, som då kan visa sig som en fil där för godkännande. Det sker alltså lite mer i bakgrunden än som när du arbetar med en faktisk LB-fil.
Jag har tagit med mig din feedback om hur vi kan förbättra Status-funktionen, men jag skulle vilja be dig att även skicka in detta via Feedback och förslag i Visma eEkonomi - du kan hänvisa till din forumtråd för referens.
Tack för att du delar med dig av viktig och relevant feedback till oss.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-21
11:24
Problemet är väl att ni använder Google överhuvudtaget för formuläret? Det är inte direkt raketforskning för en webkodare att bygga ett formulär. varför inte ha det inbyggt i själva webappen?
... Visa mer
2022-07-15
12:23
Hej Lars!
När du skapar en ny kundfaktura i Visma eEkonomi så går det inte att välja själv vilket fakturanummer det ska bli utan nästkommande fakturanummer blir det som står under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter och under rubriken Nummerserier står det vilket nästa kundfakturanummer kommer bli. Detta går inte ändra efter man har skapat en faktura i programmet, så det går inte att styra. Du nämner att programmet använder ett gammal fakturanummer, här skulle vi behöva ha lite mer information från dig då programmet inte ska kunna använda ett redan använt fakturanummer på en ny faktura.
Jag har varit i kontakt med mina kollegor på supporten och vi har kommit fram till att det bästa är om du har möjlighet att kontakta supporten så visar vi gärna hur det fungerar.
Vi har även en skriven hjälp där vi beskriver arbetsgången för att kunna skicka e-fakturor
Att du ska fakturera en kommun gör ingen skillnad kring vilka inställningar du behöver göra. I hjälpen ovan står det: E-fakturor som skickas till den offentliga sektorn måste följa Peppol-standarden och detta sköter programmet automatiskt.
Gör gärna så att du slår en signal till supporten så visar vi gärna hur vi menar.
Glad sommar och välkommen att höra av dig
//Tinna
... Visa mer
2022-05-24
10:08
Hej Lars!
Tack för att du hör av din med ett förbättringsförslag till Visma eEkonomi.
Vi har gjort om idéhanteringen och numera så lämnar våra kunder sina önskemål direkt till utvecklarna istället för här i forumet.
I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2022-01-11
09:22
Hej Lars_r!
Nu har vi hittat en lösning för dig.
För att få bukt med detta så behöver du logga in på din nya dator med ansiktsigenkänning så att du når felmeddelandet "Du har för tillfället inga tjänster". Efter det klickar du på företagsnamnet uppe i högra hörnet och väljer Min användarprofil.
Vid raden Lösenordsfri inloggning ska du kunna se dina kopplade enheter och då ta bort detta:
Jag hoppas att detta hjälper dig. Återkom gärna om problemet kvarstår eller om du har några andra funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2021-04-12
13:06
Hej Lars,
Inne i Visma eEkonomi trycker jag på ?-tecknet - ikonen som ser ut som ett litet hus och sedan kan jag välja forum. Nästa samma väg som du vill gå. Prova gärna och berätta för mig vad du tycker. Skulle det vara så att det inte fungerar hos dig så rekommenderar jag att du hör av dig till supporten för i den kanalen har vi möjlighet att koppla upp och se hur det ser ut hos dig.
Ha en fortsatt fin vecka! /Tinna
... Visa mer
2020-12-04
14:22
Jag tillsammans med mina kollegor har letat lite och kan inte hitta något speciellt regelverk för när en kreditfaktura får kvittas mer än att parterna ska vara överens om att kvittning får göras, men jag skulle tro att detta framförallt styrs i avtalet med leverantören. Oavsett så förstår jag att ett förtydligande i meddelandet hade uppskattats så jag tar det vidare som ett önskemål framåt. 🙂
Trevlig helg på er!
/My
... Visa mer
2020-11-27
22:03
Hej Annica, Vi kan droppa ämnet för min del. Har skippat tanken på rabatterade presentkort. Ger förmodligen fel signal till kunderna. Dessutom visar det sig vara rätt krångligt, som bl a du antyder.
... Visa mer
2020-11-11
12:16
Då är det klart, dem ska nu vara borttagna.
/My
... Visa mer
2020-08-27
15:32
Hej!
Det finns nu ett inlägg i kategorin för idéer till eEkonomi gällande detta. Såg att du @HA___ hunnit kommenterat i ett annat inlägg också så jag flyttade sin kommentar dit istället för att samla det på rätt ställe. Mina kollegor kommer se över funktionen och era önskemål till framtida versioner och återkopplar i tråden Möjlighet att välja bort funktionen bokföra nästa bankhändelse.
/My
... Visa mer
2020-08-27
15:32
Hej!
Det finns nu ett inlägg i kategorin för idéer till eEkonomi gällande detta. Såg att du @HA___ hunnit kommenterat i ett annat inlägg också så jag flyttade sin kommentar dit istället för att samla det på rätt ställe. Mina kollegor kommer se över funktionen och era önskemål till framtida versioner och återkopplar i tråden Möjlighet att välja bort funktionen bokföra nästa bankhändelse.
/My
... Visa mer
2020-06-22
15:17
Hej Lars!
Kul att du testade på att skicka elektroniska fakturor, tråkigt dock att det inte var en klockren upplevelse första gången. Du kommer få mina svar i punktform för att det ska vara enkelt att hänga med:
Artiklar är en uppgift som är tvingande i Visma eEkonomi, den enkla anledningen till detta är för att du ska få hjälp med bokföringen av fakturan. Till artikeln finns en artikelkontering kopplad (försäljnings- och momskonton) och hade inte artiklarna funnits hade du manuellt behövt lägga in dessa uppgifter på varje faktura. Ett tips är att ha en artikel som du bara byter namn på, detta förutsatt att du enbart fakturerar med samma momssats. Har du flera momssatser och en kombination av varor och tjänster så kan du skapa en artikel per momssats och vara/tjänst. När du plockat upp din standardartikel på fakturan så kan du på varje rad byta namn och belopp.
Jag var tvungen att testa här hos mig och jag ser att referenskoden inte kommer med när man väljer att skriva ut en faktura som skickats elektroniskt. Däremot kan du känna sig lugn med att din kund har fått fakturan med referenskod. Jag gjorde nämligen en koll i våra system och såg att fakturan har kommit fram hos mottagaren och referenskoden är med.
Om du inte vill ha med swishnummer på fakturorna tar du bort det under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Under Företagsuppgifter så tömmer du fältet Swish. Glöm inte att spara sen!
... Visa mer
2020-05-15
10:53
Hej @lars_r
Ja, det var lite snabbt uttryckt utav mig, ber om ursäkt för det. Anledningen till att jag ville att du skulle kontakta vår support direkt var för att vi har svårt att felsöka och återskapa problemet härifrån utan en aktiv bankkoppling med SEB. Vi har inte hört att andra användare har råkat ut för detta och eftersom vi inte har möjlighet att testa det hos oss så behöver vi kolla på det tillsammans med supporten. Nu kommer jag skapa ett ärende för detta istället, du kommer få ett mejl utav mig du gärna får svara på och bifoga dina skärmklipp på felmeddelandet. Så ska vi självklart kika på det och försöka lösa det.
När du kontaktar oss via telefon eller chatt så har vi möjlighet att koppla upp oss mot ditt Visma eEkonomi via en supportkod eller fjärrstyra din dator via TeamViewer, vilket jag avgjorde och tyckte passade bättre i detta fallet för en smidigare och snabbare hantering. Det går också att skicka bilder i chatten om du chattar med oss direkt från Vismaspcs.se och väljer Kontakta oss i menyn.
Om du i framtiden har andra frågor, funderingar eller annat och vill skriva i forumet finns även här möjlighet att lägga in bilden. Det gör du genom att klicka på kameraikonen när du skapar ditt inlägg.
/My
... Visa mer
2020-03-26
13:16
2 Gillar
Hej Annica! Du har helt rätt. Den försvann när jag hade bokfört betalningen. Jag reagerade för snabbt med andra ord.
... Visa mer
2020-01-10
11:41
Sorteringen av leverantörsregistret är märklig. Alla leverantörer har ett nummer. Men när ni sorterar efter leverantörsnummer sorterar ni som om numret vore text. Efter 10 kommer inte 11 utan 101, 102, osv. Hur kan ni ha missat detta så länge????
... Visa mer
2020-01-10
11:41
Sorteringen av leverantörsregistret är märklig. Alla leverantörer har ett nummer. Men när ni sorterar efter leverantörsnummer sorterar ni som om numret vore text. Efter 10 kommer inte 11 utan 101, 102, osv. Hur kan ni ha missat detta så länge????
... Visa mer
2019-12-19
17:17
Hej! Ja, tyvärr hade jag rätt. Det är helt enkelt meningslöst att försöka kvitta kreditnotor när man har aktiv bankkoppling. När ni gör reklam för rutinen att använda aktiv bankkoppling finns inte ett ord av det du skriver här. Det måste man själv lista ut genom att försöka och därefter misslyckas. Visst kan man låta fakturor ligga och vänta på att skickas till banken. Men då har man ju missat nästan hela idén med bankkoppling; att vara säker på att alla betalningar har gått iväg. Att hela tiden granska listan och se vilka betalningar som ska skickas och vilka som ska sparas känns väldigt primitivt. Jag påstår inte att detta är en brist i programmet. Det är givetvis banken/bankgirot som inte klarar att hantera kreditnotor som ska kvittas från redan inskickade betalningar. Det vore värdefullt om de kunde förmås att utreda en sådan utveckling
... Visa mer