2025-02-05
12:11
Hej,
Om säljaren är registrerad i England är detta ingen moms som man får tillbaka utan det ska beräknas och redovisas en omvänd skattskyldighet på hela det betalda beloppet. Den moms som redovisas på underlaget blir en kostnad för företaget. Säljaren borde dock inte ha lagt på moms på fakturan då detta är handel mellan företag och det är köparen som redovisar momsen (den omvända skattskyldigheten) .
Hur man bokför inköp av tjänst utanför EU kan du läsa här:
Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU
Önskar dig en fin dag!
Pamela
... Visa mer
2025-01-15
07:22
Hej Du gör precis som du skriver en delbetalning av första betalningen som var på 100 kr för lite. Den summan kommer då ligga kvar som en resskuld på fakturan och du kan matcha de 100 kr mot samma faktura sedan. Systemet kommer till och med mest troligt föreslå den slutmatchningen åt dig automatiskt Visar med ett antal bilder nedan.
/Joachim
... Visa mer
2024-04-18
09:02
Ser nog korrekt ut. Denna omföring görs året efter bokslut och då salderar man upp så att 2010 innehåller summan av eget kapital och underkontona bara kommer att innehålla det nya årets belopp.
... Visa mer
2024-01-05
08:42
Ja, just det - då stämmer 1930 med bankens saldo på bokslutsdagen.
... Visa mer
2023-01-03
02:04
1Gilla
Hej Ja det går men först måste du ta reda på vilket konto som felaktigt blivit debiterat 742 kr i stället för 2411. När du vet vilken verifikation som konterats fel gör du en korrigeringsverifikation och ändrar till 2411 så saldot blir 0. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2022-10-27
12:44
1Gilla
Nix, bara om den senaste fakturan du fått skulle vara större än 5000 ex moms och det är de ju inte. Att det finns ett 36-månadersavtal spelar inte någon roll i sammanhanget - kostnaden tas löpande.
... Visa mer
2022-09-28
12:28
1Gilla
Tusen tack för ditt svar! 🙂
... Visa mer
2022-08-31
09:35
1Gilla
Bokför det som försäljning av varor. Du ska lägga på moms.
... Visa mer
2022-05-11
07:43
1Gilla
Ja varför, det är inte så lätt att svara på förutom att det är så lagstiftningen ser ut. Momslagen är en knepig lagstiftning där det är mycket lätt att göra fel. Om du köper en personbil till din verksamhet så har du inte rätt att göra något momsavdrag på inköpet om du inte bedriver en taxiverksamhet eller bilskola (kan finnas ytterligare någon verksamhet, men det vågar jag inte svara på). Det som styr om man har rätt att göra momsavdrag är hur karossen på bilen ser ut. Det måste finnas en luftspalt mellan hytt och flak/skåp för att man ska få göra momsavdrag vid inköp och fullt momsavdrag vid leasing/hyra. De som stiftat lagarna har då ansett att man kan få rätt att göra momsavdrag med 50 % av momsen vid ett leasing- eller hyresavtal. Nu är inte detta hugget i sten eftersom Skatteverket har börjat titta på finansiell leasing och i vissa fall hävdat att detta är rena avbetalningskontrakt och att man därmed inte ska ha rätt att göra något momsavdrag på den leasingavgiften.
... Visa mer
2020-11-23
22:28
Stort tack för snabbt svar. Testar detta. Mvh Tobias
... Visa mer
2019-12-12
08:55
1Gilla
Uppläggningsavgift och administrativ avgift är ju en kostnad för avbetalningskontraktet. Tycker därför att du kan lägga det på samma konto som räntan. Du konterar all moms på 2641 i samband med att du gör inköpet och bokar upp skulden. När du sen får avierna på delbetalningarna så är det ju endast ränta och amortering. Får du med en aviseringskostnad så lägger du den på samma konto som räntan.
... Visa mer