2024-09-16
21:50
1Gilla
Kanonbra, stort tack!
... Visa mer
2021-07-30
09:15
Hej @Bertil73 !
När jag och mina kollegor testar detta i våra program så ser allt rätt ut, så det verkar som att det är någonting som har blivit fel i ditt program. Det allra bästa är att du kontaktar vår kundsupport så vi kan hjälpa dig direkt inne i ditt program istället, så ska vi få ordning på detta 🙂
Här kan du kontakta oss »
Våra öppettider för telefon är: Måndag - Fredag: 8-15 v.27-32 har vi lunchstängt på telefon mellan 12-13.
Ha en fortsatt fin dag!
Mvh Amanda
... Visa mer
2021-03-15
11:50
Hejsan!
Det låter som att du försökt ange bankgironumret på ett bankkonto under Inställningar - Kassa och bankkonton, kan det stämma?
Ditt bankgiro lägger du upp under Inställningar - Företagsinställningar i Visma eEkonomi och för att detta bankgiro ska synas på dina kundfakturor kontrollerar du att du har rätt inställning på kunderna. Du kan gå till Försäljning - Kunder - Redigera kunden och under Betala ska Primärt företagskonto som konto att betala till.
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2020-04-27
13:07
1Gilla
Om du använder 2017 så stämmer det att det kontot ska tömmas också. Det är inget standardkonto utan vanligtvis använder man 2018 för egna insättningar. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-04-08
14:13
Hej, Jag har börjar göra reklam med Google Ads. Fakturorna stämmer aldrig med beloppen som dras från bankkontot. Jag frågade dem om det och fick svaret nedan. Undrar dock hur ni rekommenderar att man bokför det. Svar från Google: Mycket riktigt är den senaste fakturan på 183:35 SEK. Den här automatiska dragningen på 215:82 SEK, är för att Google debiterar dig för annonseringskostnaderna 30 dagar efter den senaste automatiska debiteringen, eller när ditt konto når ett förbestämt belopp, betalningsgränsen, beroende på vad som inträffar först. Så om vi håller oss till de senaste två månaderna, hade du 209.09 SEK i kredit att använda för annonseringen. Sedan fick du klickkostnader i februari för 392.44 SEK. Det blir alltså klickkostnaden minus din kredit (209.09) = 183:35 SEK som du är skyldig Google. När du nu gick in i Mars månad, startade du alltså med 183:35 SEK (skyldig Google), och så kom detta datum på 30 dagarsperioden då Google gör en automatisk dragning för annonseringskostnaderna. Som sagt, alltid ett datum, eller att man når sitt betalningsgränsen/spendingstak. Beroende på vad som inträffar först. (...slut) Denna månad drogs 545,36 kr och fakturans belopp var på 526,19 kr. Tacksam för tips! /Olle
... Visa mer
2020-01-31
16:51
Hej, Jag har en fundering ang. bokföring av bilköp gäller enskild firma. I mitten av 2019 köpte jag min ena bil av mig själv, då jag behöver en bil till endast företaget. Har en till bil som jag och sambon använder privat. Jag kollade upp vad den bil jag ville köpa av mig själv hade för marknadspris och kom fram till 15 000kr. Alltså under ett halvbasprisbelopp, alltså kostnadförde jag bilen direkt. Dock var det så att bilJ*vlen gick sönder lagom till strax innan jul och jag behövde köpa en annan bil till företaget. köpet gjordes precis innan årsskiftet, men blev lite konfunderad över hur jag bokföringsmässigt ska lösa detta. Behöver jag sälja tillbaka bilen till mig själv, och till samma summa?trots att den nu inte är värd de pengarna. Den nyinköpta bilen köpte jag för precis under ett halv baspris belopp, dock fick jag den till ett mycket bättre pris än vad marknaden säger..hur ska jag tänka där?tänker på underlag. Tacksam för tankar och tips på hur detta bör hanteras. Trevlig helg!
... Visa mer
2019-01-17
09:42
Varmt tack för hjälpen, det blir en bra lösning!
... Visa mer
2019-01-09
07:07
1Gilla
Tack så mycket för utförligt svar!
... Visa mer
2019-01-07
14:25
Hej Dalbery, Vi har ingen särskild kontoplan att importera idag för taxibranschen. Utan du kan precis som Fredrik skriver välja att aktivera konton eller skapa egna konton under Inställningar - Kontoplan. Vill du aktivera ett konto kan du söka efter det i sökrutan och då är det viktigt att bocka i rutan Visa även inaktiva poster. Klicka sedan på det valda kontot och redigera. Sedan bockar du i rutan Aktiv och sparar. Har du däremot en kontoplan från taxibranschen så kan du läsa in den under Inställningar - Import och export - Import och export av kontoplan - Ny import. Detta så länge den är korrekt uppställd i .csv format. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-02
09:26
Det spelar ingen roll vad det är för dokumenttyp. Min enda kommentar är att missa inte att styrelsearvode ska hanteras som lön och sociala avgifter och avdragen skatt ska hanteras. Inte alla små föreningar som är registrerade som arbetsgivare och inte så vanligt att man därför ger en ersättning på detta sätt. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-12-26
21:20
3 Gillar
Kassakonto är din kontantkassa (om du har sådan) Företagskonto är ditt primära bankkonto.
... Visa mer
2018-12-20
18:35
Hej! Det låter inte bra, återkoppla gärna med lite mer information: Vilken webbläsare kör du i? Märker du skillnad när du testat i andra webbläsare (vilka har du då jämfört)? Vilken inzoomningsprocent använder du? När kan du minnas att det började bli sämre än tidigare? Är det bara via Kassa- och bankhändelser eller även i andra delar av programmet som du märker att det är skillnad? Är det precis i läget där du klickar på Ny Bankhändelse och har de fälten framför dig eller när du klickar på Matcha? Ha en trevlig dag! /Sofia
... Visa mer
2018-12-20
17:58
Hej, Här ser ni alla kortkommandon i eEkonomi. Hoppas de ska underlätta arbetet 🙂 Ha en trevlig dag! /Sofia
... Visa mer
2019-06-17
12:03
1Gilla
Hej Yuriy! Vad härligt att du kommit igång med iZettle och integrationen till eEkonomi. Jag rekommenderar dig att läsa igenom kommentarerna ovan i tråden för att få tips om hur du hanterar det samt att du kikar på vår hjälpsida "Registrera utbetalning från iZettle." På den hjälpsidan beskriver vi steg för steg hur du gör under Kassa- och bankhändelser. Du kan även spana in vår film "Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi" för att se hur det fungerar. Hoppas att ovanstående information kan hjälpa dig att få bättre koll på integrationen mellan iZettle och eEkonomi. Ha en fin dag! /Lovisa
... Visa mer
2019-01-21
07:53
Hej Tomas! Skapa en verifikation under Bokföring - Verifikationer där du debiterar det kontot som felaktigt använts och krediterar det kontot som borde använts.
... Visa mer
2018-11-22
10:35
Hej Lars A, Du kan inte ändra momskoden till det aktuella kontot och du kan inte heller inaktivera dessa konton om dem till exempel används till en artikelkontering. Precis som Fredrik skriver får du antingen (1) använda ett annat konto, (2) skapa ett nytt eller (3) aktivera ett som inte för tillfället är aktivt i din kontoplan. 1. Exempel på konton som redan är kopplade till momskod 42 är till exempel 3044 Försäljn tjänst sv momsfri och 3054 Försäljn varor sv momsfri, kanske hade någon av dessa passat? Du kan även gå in under Inställningar - Kontoplan för att i den högra kolumnen Momskod se till vilken momskod de olika kontona är kopplade till. 2. Du kan skapa ett helt nytt konto genom att trycka på Nytt konto inne under Inställningar - Kontoplan eller så kan du genom att trycka på ett redan befintligt konto välja Kopiera för att få liknande inställningar. 3. Du kan även under Inställningar - Kontoplan markera rutan för Visa även inaktiva poster för att få upp alla konton som ligger inaktiva i din kontoplan. Du kan trycka på ett konto för att sedan aktivera det om du hittar ett konto som passar. Återkom om du har fler funderingar! /Fanny
... Visa mer
2018-11-15
09:23
Tack så hemskt myclet för era svar.
... Visa mer
2019-09-07
07:29
OK. Tack för utförliga svar. Då blir det till att kontakta leverantören och upplysa om det egna VAT-numret för att fortsättningsvis erhålla fakturor utan pålagd moms (samt därigenom fakturor till mitt företag istället för till mig som privatperson). Och fram till dess bokföra HELA beloppet (inklusive moms) som kostnad för inköp av tjänst inom EU samt beräkna in- och utgående moms på detta belopp och deklarera omvänd skattskyldighet. 🙂
... Visa mer
2018-11-05
15:36
Hej! Vi har nu öppnat upp deklarationstillägget för eEkonomi för alla räkenskapsår som slutar någon gång under 2018. Du når deklarationsmodulen under Bokföring - Årsavstämning - Öppna Visma Deklaration eller Visma Deklaration/Årsredovisning. Planerade öppningstider för elektronisk inlämning till Skatteverket kan du läsa om i forumtråd: Öppningstider för 2018P4 - inlämning av inkomstdeklaration och byråanstånd Ha en fortsatt bra dag! /Nellie
... Visa mer
2018-11-06
07:28
Hej phlippis, Precis som du skriver så är det absolut bästa om du hör av dig till skatteverket angående detta. Eget uttag är ett bra sätt att bokföra det på som Lovisa nämnde ovan, däremot så ska då skattverket ha godkännt detta först. Vad det gäller moms och förmånsbeskattning så vill jag att du kollar även detta med dem, borde inte vara helt ovanligt att dem kan berätta hur det ska redovisas. Lycka till, hör av dig om något annat är oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-09-28
14:03
Hej Maria, Precis som Khedron och Fredrik skriver kan det vara bra att först kolla över bokföringen på detta sätt för att se om det finns en alternativ lösning genom att till exempel skapa korrigeringsverifikationer. Om du gör en omstart av programmet kommer allt som är skapat i programmet att försvinna förutom det som är skapat i lönemodulen om den används. Det finns ingen möjlighet att importera fakturorna så du får in dem med artikelrader och kunduppgifter under Försäljning - Kundfakturor utan du kan som Khedron skriver ta ut en SIE-fil med bokföringen samt ta ut PDF på dina fakturor och lägga in dem som bildunderlag i eEkonomi. Du kan även exportera ut ditt kund-, leverantör- och artikelregister för att även importera dessa på nytt efter omstarten. Men som sagt, jag tycker det är ett bra tips att börja kolla över bokföringen på nytt, jämföra huvudboken och varje verifikation mot transaktionerna på ditt bankkonto. Alternativt ta hjälp av en redovisningsbyrå som kanske kan hjälpa dig reda ut bokföringen. Ha en trevlig helg! /Fanny
... Visa mer
2018-09-26
08:55
Hejsan, Är problemet att efter att du klickar på Skapa rapport och gör urval för resultatenheter att du inte kan göra urval för alla dina resultatenheter där, att du inte ser alla resultatenheter i listan? Prova gärna Fredriks svar ovan och utöver det kan du även testa med att på tangentbordet klicka på "CTRL -", alltså håll inne CTRL-knappen och sedan klicka på minustecknet/bindestrecket. Detta ska zooma ut skärmen och kan göra att du ser mer av eEkonomi på skärmen. Testa gärna detta och se om du får det att fungerar. Annars får du gärna återkoppla med lite mer info och kanske en bild på hur det ser ut för dig så kikar vi vidare på det. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-08-20
14:21
1Gilla
Tack för svar, Har inte löst det ännu, men ska se om jag kolla med någon annan i föreningen först, om vi kan reda ut det. Annars hör jag av mig igen. //Nisse
... Visa mer
2018-07-05
12:24
1Gilla
Frågan är om det du vill göra spelar någon roll? Såvida det inte blivit felkonterat så tar det nog mer tid och kraft att försöka "rätta till det"? Bättre att glömma och göra "rätt" nästa gång?
... Visa mer
2018-06-08
09:23
Hej Monika, Precis som du skriver så går det inte att ta bort personnumret för den anställde när du skickar lönebesked. Som Fredrik skriver så är det en relevant uppgift för denna typ av dokument. Finns det någon speciell anledning till varför du vill ta bort personnumret? Om du tänker på hur det kan skickas så har vi alternativ att antingen skicka via post eller via en app som integrerar med Visma eEkonomis lönemodul. Du kan läsa mer om hur det fungerar i vårt foruminlägg Skicka lönebesked till appen Visma Employee. Du får inte skicka känsliga uppgifter om en person över e-post då det inte anses som ett säkert sätt enligt datainspektionen. Återkom om du har fler funderingar! /Fanny
... Visa mer
2018-05-12
06:48
Även uppgifterna från bankgirot kan kallas för kontoutdrag.
... Visa mer
2019-05-20
07:31
Hmm, hur menar du nu? Man kan bara få milersättning om man använt privat bil eller tänker du på något annat?
... Visa mer
2018-04-06
09:08
Om du inte bokför milersättningen i firman så kan det ju se ut som att du har gjort en större vinst än vad du faktiskt har, eftersom du inte kommer "se" det förrän du summerar efter avdraget i deklarationen (milersättningen blir ju en kostnad i firman och minskar vinsten).
... Visa mer
2018-03-23
13:03
1Gilla
Vilket datum står det på kreditnotan? Står det ett datum på 2017 så blir ju momsredovisningen fel, dessutom krediteras ju också försäljningskontot 3xxx (?) och då blir ju kostnaden/resultatet fel också. Jag skulle rekommendera dig att alltid utfärda kreditnotan det datum du gör den (typ), i alla fall inte samma datum som fakturan.
... Visa mer
2018-11-08
10:13
Hej Magnus, Denna funtionen har vi alltid haft. Detta är för att man vid räkenskapsåret slut ska bokföra sina obetalda kundfodringar och leverantörsskulder när man har kontantmetoden, detta gör alltså programmet åt dig om du klickar på Ja. Då du har årsvis momsredovisning och kontantmetoden så går det tyvärr inte att gå via just Momsredovisning när du vill stämma av. Du får istället göra som min kollega Linnea har skrivit längre upp i tråden. Bokföring - Kontoanalys (transaktionsanalys som det hette tidigare) - och söka på dina momskonton under en viss period för att se hur det ligger till. Eller om du går till Bokföring - Rapporter - tar ut en Huvudbok på dina efterfrågade momskonton. Eftersom du inte har fått upp denna ruta tidigare så vill jag dubbelkolla en gång till vilken momsperiod du har lagt in i programmet. Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter så kan du se det brevid Momsperiod. Har du valt fel där så är det även där du ändrar så rättar sig programmet efter det istället. Jag funderar nämligen på om du har valt kvartal t.ex och tidigare kollat på kvartal 1,2 och 3. Då dyker inte denna ruta upp utan kommer först när man ska göra sista momsredovisningen för året, kvartal 4 som du kanske kollar på först nu då. Hoppas detta löser din fundering, återkom gärna annars. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-01-25
16:21
1Gilla
om man nu har en kostnad som ska periodiseras och kostnaden avser t ex som ovan perioden Fakturadatum 170929 Förfallodatum 171029 Avser period 171101-181031 Då är det mest korrekt att ha startdatum i nov 2017 och 12 mån. Dvs kostnaden fördelas på nov 2017 tom okt 2018 då hamnar kostnaderna på en månad som de "förbrukas" i verksamheten och månadsrapporter och bokföringen stämmer bättre med verkligheten. att börja på betaldatum sep 2017 ger fel resultat som jag ser det då fördelas kostnaden på sep 2017 tom aug 2018 och det blir 2 månader för mycket kostnader under 2017.
... Visa mer
2016-03-29
07:04
Tack för svaret, Fredrik! Anledningen till att jag ställer frågorna är att man brukar säga att "företagets plånbok är din plånbok". Därför är det lätt att tänka att kameran är min och jag kan sälja den på Blocket utan att redovisa försäljningen och bara låta sedlarna slinka ned i fickan. Men det känns inte som det blir rätt då. För min del handlade det om att köpa en begagnad kamera och det var därför tankarna uppstod men kameran hann bli såld så nu kanske jag köper en ny och då kommer jag bokföra som vanligt. Johan
... Visa mer
2016-02-22
16:04
Hej! Är det en kundfaktura det gäller? Är sparkontot upplagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton? Om inte kan du lägga upp det där. Då kan du genom Kassa- och bankhändelser välja ditt sparkonto och matcha fakturan som inbetald därifrån. Detta tillvägagångssätt gäller även om det endast är en vanlig inbetalning utan fakturaunderlag. /Hanna
... Visa mer