2023-03-30
08:06
Hej @Lena Ernstsson
Hela idehanteringen ligger idag hos respektive utvecklingsteam så när du registrerar ditt förbättringsförslag så går det direkt till våra kollegor. Mer om detta hittar du i artikeln Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter
Ha det fint
//Tinna
... Visa mer
2023-01-18
16:37
1Gilla
Jag använder en Trello-board för sådana saker. Där kan du lägga in varje kund som ett projektkort och notera fritt. (Men det har ingen koppling till eEkonomi utan du måste skapa en egen rutin att kolla igenom boarden när du fakturerar etc.) https://trello.com/
... Visa mer
2022-09-27
16:45
Hej @Lena Ernstsson,
I programhjälpens avsnitt Registrera avslag för rot- och rutavdrag från Skatteverket har vi beskrivt stegen för hur du hanterar det i Visma eEkonomi.
Rent praktiskt så tror jag att du får precis som du önskar vilket känns lite extra bra att förmedla 🙂
När du har registrerat ett avslag ändras kundfakturans status från ett gult till ett rött hus. I nästa steg är det dags att skicka en betalningspåminnelse under Åtgärder - Påminnelse till kunden, så att kunden vet att de behöver betala det resterande beloppet.
Lycka till och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-09-27
16:36
1Gilla
Vilket program använder du? I både eEkonomi och Administration kan man se kontosaldot vid registrering av såväl verifikationer som leverantörsfakturor.
... Visa mer
2022-07-13
09:03
Hej Lena!
För att ändra behöver du, precis som du är inne på, kredtiera hela fakturan och skapa en ny. Läs mer i hjälpavsnittet Kreditera faktura med rot-/rutavdrag
Önskar dig en fortsatt fin sommardag!
//Tinna
... Visa mer
2021-10-28
08:33
3 Gillar
@Magnus24 @Lena Ernstsson Se det som ett ypperligt tillfälle att ställa om till mer digitalt. Det är fantastiskt skönt att slippa alla papper och pärmar. Särskilt när man så lätt kan hitta allt i programmet! 😃 Har man underlag på papper som man inte "kan" bli av med så kan man numrera och sätta dessa i en pärm, men ändå ha programmet som grund och bara plocka fram dessa om/när man behöver.
... Visa mer
2021-06-07
09:04
Hej Lena!
I Visma eEkonomi finns ingen inställning där du kan välja att låsa möjligheten att skapa ett bokföringsår bakåt i tiden. Däremot kommer det alltid upp en fråga "Det finns inget räkenskapsår som innehåller datumet xxxx-xx-xx. Vill du skapa ett nytt räkenskapsår nu?" och så får man klicka ja eller nej.
Sedan är det ju också så, i och med att du säkert följer Bokföringsnämndens riktlinjer rörande låsning av perioder och låser din bokföring, så går det inte att skapa bokföringsår bakåt i tiden. Då dyker detta felmeddelande upp: "Det gick inte att skapa året eftersom bokföringsperioden är låst". Vill du läsa mer om hur du gör för att låsa bokföringsår så finns bra information i programhjälpens avsnitt När och varför ska jag låsa bokföringen.
Önskar dig en solig och härlig vecka! /Tinna
... Visa mer
2021-05-17
11:55
Tyvärr så går det inte att skriva en minusrad just på rotfakturor. Men det går att använda rabattrutan på materialraden så jag tipsar att använda den i alla fall och kanske ta med en textruta om du vill vara lite extra tydlig. Tänk på att aldrig ge mer rabatt än inköpskostnaden för om skatteverket gör en granskning så kommer de inte godkänna att rabatten bara ligger på materialet. Du bör vara beredd på att visa skatteverket att du trots rabatten ligger plus på materialet. Mvh Lovisa
... Visa mer
2021-02-10
10:31
Hej på er!
Det @Khedron Wilk skriver ovan stämmer helt och hållet på hur det är tänkt i programmet, tydligt och bra! 🙂
Återbetalningen som du @Lena Ernstsson har fått är helt enkelt en inbetalning till ert företagskonto, därav bokförs det som en inbetalning i verifikationsserien ni har.
/My
... Visa mer
2021-02-09
14:19
Hmm, det låter lite konstigt. Låter som det är något annat som spökar då? Har du provat att starta Excel och öppna CSV-filen innifrån Excel? Det är en helt vanlig CSV-fil, jag kan inte se att det är något konstigt i den och Excel-har kunnat läsa sådana i alla fall senaste 30 åren, för att inte säga "alltid". Men, fungerar det inte vare sig Excel, Google eller annat program (tex Numbers om du använder Mac) så är jag rädd att jag har slut på alternativ att ge dig.
... Visa mer
2021-01-27
09:56
Hejsan!
Ja det kommer bli två verifikationer skapade när detta bokförs. Däremot så finns det en smidig hantering för det om du bokför via Kassa och bankhändelser, jag lägger in en lösning steg för steg nedan.
1. Gå till Kassa och bankhändelser - leta upp bankhändelsen som gäller betalningen - Matcha.
2. Välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj rot-fakturan i listan. I rutan för Betalt belopp ändrar du till det belopp som ska gälla inbetalningen på kundfakturan, du får då upp en avvikelse på resterande summa och det lägger sig nere i hörnet under Belopp kvar att stämma av.
3. Välj Ny bokföringshändelse för att bokföra resterande belopp. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttypen Egen kontering och kontera resterande belopp på önskat konto. Därefter bör Belopp kvar att stämma av vara noll och du kan Bokföra händelsen.
Det skapas nu två verifikationer per automatik, en knuten till kundfakturan för rot och en för bokningen till skuldkontot. Du kommer också kunna skapa filen till SKV som vanligt efter registreringen.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer