2022-11-23
06:42
3 Gillar
TobeBj prova att efter du hämtat in händelserna till Skattekontot i Visma eEkonomi under "Kassa- och bankhändelser", - gå till matcha och välj sedan bokföringshändelse "intäktsränta" och sedan inkomsttyp "intäktsränta". då blir det konto 8314 Skattefria intäkter
... Visa mer
2022-08-17
20:11
fel konto siffrorna står 7966 - Övriga personalkostnader ska vara 7699 - Övriga personalkostnader
... Visa mer
2022-07-04
08:40
Vilket alternativ skulle ni välja och varför i dessa - jag lutar åt alternativ B) möjligen alternativ A) en situation som är väldigt vanlig för konsulter som säljer via konsultförmedlare, beroende på hur man bokar påverkas redovisad omsättning – vad är mest korrekt: Ett företag, Konsulten AB, som redovisar med K2 om det spelar roll för frågeställningen. Säljer konsulttjänster via ett konsultförmedlingsbolag Förmedlaren AB. Konsultförmedlingsbolaget Förmedlaren AB har avtal dels med Konsulten AB dels med Kunden AB där arbetet utförs av Konsulten AB. Konsultförmedlingsbolaget Förmedlaren AB skapar en självfaktura som det skickar till Konsulten AB. (Konsultförmedlingsbolaget Förmedlaren AB skapar en separat faktura till Kunden AB där de kan ha andra ersättningsnivåer än som Konsulten AB får eller vet om.) Självfakturan från Förmedlaren AB (dvs motsvarande den faktura Konsulten AB skulle skickat) innehåller dessa rader 1) Utfört arbete 100h a 1000 kr per h = 100 000kr plus moms (huvudintäkten för arbetade timmar) 2) Förmedlarservice 1% av 1000kr per h = 100h*-10 = minus 1000kr (detta är avtalad ersättning till Förmedlaren AB 1% per såld timme a 1000kr, kvarstår under avtalets längd) (En slags kostnad/avgift till konsultförmedlaren per arbetade timmar, man skulle kunna tänka sig att intäkten är 1) minus 2) dvs = 1000-10 = 990kr per h - se alt B) nedan)) 3) FåBetaltSnabbare 2% av utfört arbete 100 000kr = minus 2000kr (detta är ersättning till Förmedlaren AB för att denna betalar Konsulten AB i förtid, inom 5 dagar / dvs t ex 30 dagar tidigare än Förmedlaren AB får betalt av Kunden AB, Konsulten AB har valt till denna tjänst och kan välja bort tjänsten i kommande fakturor för samma avtal) 4) Konsulten AB har haft kostnader såsom t ex resekostnader på 4a) = 30 000kr då blir det avgift FåBetaltSnabbare 2% av 30 000kr = 4b) = minus 600kr (ingen Förmedlarservice% på denna kostnad) 5) Summa faktura = 1) + 2) +3) +4) +4) = 100 000kr – 1000kr – 2000kr + 30000 - 600kr = 126 400kr plus moms, moms = 25% på 126 400kr = 31 600 kr moms förtydligande efter Josefines svar: intäkterna är 1) utfört arbete plus 4a) fakturerade resekostnader kostnaderna är avgiften 2) förmedlarservice 1% och avgifterna 3) och 4b) FåBetaltSnabbare 2%. Fråga vilken av A) B) C) är mest korrekt sätt att boka denna faktura på? A) Stämmer detta tankesätt att timpriset och fakturerade kostnader är försäljning konto 30xx och resten är olika försäljningskostnader konto 60xx Gällande omsättning bokas 1) = 100 000kr plus 4a) 30 000kr = totalt 130 000kr plus moms bokas som försäljning på t ex konto 3041 - Försäljn tjänst 25% sv Förmedlarservice 1% dvs 2) = -1000kr bokas som försäljningskostnad på t ex konto 6050 Försäljningsprovisioner eller konto 6090 Övriga försäljningskostnader FåBetaltSnabbare 2% dvs 3) + 4b) = -2000kr + -600kr = -2600kr bokas som kreditförsäljningskostnader på t ex konto 6060 kreditförsäljningskostnader B) Stämmer detta tankesätt att timpriset och fakturerade kostnader plus Förmedlarservice 1% är försäljning konto 30xx och resten är kreditförsäljningskostnader konto 60xx Gällande omsättning bokas 1) 100 000kr plus avdrag för 2) -1000kr plus 4a) 30 000kr = totalt 129 000kr plus moms bokas som försäljning på t ex konto 3041 - Försäljn tjänst 25% sv (Förmedlarservice 1% dvs 2) = -1000kr ingår i försäljning ovan) FåBetaltSnabbare 2% dvs 3) + 4b) = -2000kr + -600kr = -2600kr bokas som kreditförsäljningskostnader på t ex konto 6060 kreditförsäljningskostnader C) Stämmer detta tankesätt att ALLT summerat plus och minus är försäljning konto 30xx Gällande omsättning bokas allt 1) + 2) +3) + 4) = 126 400kr plus moms bokas som försäljning på t ex konto 3041 - Försäljn tjänst 25% sv Vilket alternativ skulle ni välja och varför? - jag lutar åt alternativ B) möjligen alternativ A)
... Visa mer
2022-03-21
14:03
tqck för svar - har skickat fråga till BFN också om de tillåter alternativ 2. En följdfråga kontot konto 2335 Beviljad checkräkningskredit 1 finns i eEkonomi med förklaringstext: "Underkonto till konto 2330. Används tillsammans med konton 1920 - 1940. När du blir beviljad kredit så krediteras detta konto med beviljat belopp och något av kontona 1920 - 1940 debiteras. När du sedan använder krediten för betalningar krediteras något av kontona 1920 - 1940." varför har man skapat detta underkonto som standard i eEkonomi?
... Visa mer
2022-03-18
21:00
Företaget AB har sedan tidigare Handelsbanken. Har nu öppnat konto även hos Svea bank vars konto inkluderar en kontokredit på 100 000kr. Svea visar på kontot ett saldo på 100 000kr dvs pengarna finns tillgängliga - men om kontosaldot går under 100 000kr börjar man betala ränta. Nu är frågorna 1) om man bara ska boka upp den kredit som används på tex konto 2331 Checkräkningskredit 1 dvs bara när man använder krediten och saldot går under 100 000kr hos Svea? Det får till konsekvens att varje betalning från kontot som gör saldot under 100 000kr (dvs kontokrediten nyttjas) behöver extra bokföring. 2) alternativt att man direkt när kontokrediten är beviljad bokar upp en tillgång på konto 1933 Sveakontot på 100 000kr och samtidigt bokar upp en skuld på konto 2335 Beviljad checkräkningskredit 1 konto 2335 kommer då alltid visa en skuld på 100 000kr oavsett hur mycket av kontokrediten man nyttjat samtidigt som konto 1933 Sveakonto visar 100 000kr mer i tillgång än man satt in på kontot. fördelen med detta alternativ är dels att Sveas kontospec stämmer med eEkonomi = bra vid kontoavstämningar, dels att man kan hantera betalningar precis som vanligt utan extra bokningar när man nyttjar krediten. Räntan kommer ju på egen faktura (antar jag) och bokas då. för mig känns alternativ 2 att boka upp tillgång och skuld på hela beloppet likt om det varit ett vanligt lån - som en enklare lösning. Frågan är om det inte är tillåtet och att det räknas som att "blåsa upp" balansräkningen? Samtidigt finns ju pengarna tillgängliga omgående - så det är ju en tillgång. sen följdfråga alt 3) kreditkort med kreditlimit på 10000kr - lägger man upp det som en skuld - eller tar man bara upp skuld om man inte betalar hela fakturabeloppet (inga avgifter om fakturan betalas) Fast det vore smidigare att ha kreditkortet som ett konto så att man bokför varje inköp för sig och då har kreditkortet som ett skuld"kassakonto - osäker om eEkonomi kan hantera det. kommentarer
... Visa mer
2021-12-31
10:30
Om företaget skrev av tillgång år 1 planenligt med 20%. Kan man då år 2 välja 0% avskrivning enligt huvudregeln?
... Visa mer
2021-02-15
13:47
jag har avstämningsdifferenser i period & år på moms konto 2650:
i balansavstämning översikt, momsen att betala är X kr och utgående balans är minus X vilket är korrekt men det finns en avstämningsdifferens på plus X kr
i fliken moms & avgifter har jag på raden "betalning (-) ...." matat in betalning minus X kr under bokfört och datum 13 feb 2021, och lagt in beloppet även i kolumnen "deklarerat" som minus X kr
Om jag tar bort värdet i kolumnen "deklarerat" i fliken moms & avgifter så försvinner avstämningsdifferensen i fliken översikt.
Så jag antar att jag inte riktigt förstår fliken moms & avgifter :
när och varför ska man mata in värde i fältet i kolumnen "deklarerat" på raden "betalning (-) ...." ?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt & Bokslut Pro
2021-01-31
19:28
Jättebra sammanställning - dock lite förvirrande när man jämför mot: https://forum.vismaspcs.se/t5/Anvandartips-i-Visma-eEkonomi/Bokforing-av-slutlig-skatt-och-f-skatt-i-Visma-eEkonomi/ta-p/184132 https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokforing-av-slutlig-skatt-och-f-skatt/ta-p/175735 där man anger att F-skatt bokas mot konto 2518 och 1630 - inte mot 2510. lite mer förvirrande blir det då I min eEkonomi så är det förvalda bokföringsförslaget "Debiterad preliminär skatt" kopplad till konto "2510 - skatteskulder" dvs enligt det ni skriver ovan. Men samtidigt i länkarna beskriver man hur man ska hantera vid f skatt och årets verkliga skattekostnad. kan ni koordinera inläggen så att de stämmer överens och med hur bokföringsförslagen är i t ex Visma eEkonomi?
... Visa mer
2021-01-15
13:45
ett sätt att komma runt är att klicka på förfallodag och välja idag - går relativt fort även om du egentligen vill slippa klick. Men kanske en snabbare workaround
... Visa mer
2020-11-09
14:40
1Gilla
uppföljning om du kan boka som Mikael förklarar i början av tråden du slipper då en del bokningar: du krediterar anskaffningskostnaden med bidraget, redan från början genom följande kontering Debet 1680 Kredit 1240 och efterföljande bokning när bidraget utbetalas Debet 1930 Kredit 1680 Om du gör som jag gjorde och bokar verkligt värde på bilen när du köper och minskar värdet när du får bidraget - kom ihåg att använd konto 1240 eftersom inventariefunktionen använder det kontot - minskar antalet bokningar om man vill ha skuldkontona nollade - / säkra att man bokat rätt. i mitt exempel ovan: punkt 4 jag borde använt konto 1249 inte 1241. sedan bokat enligt punkt 6 och 7 ovan då blir det rätt
... Visa mer
2020-06-21
19:44
Denna fråga avser att företaget köpt ett fordon och använder inventariefunktionen i Visma eEkonomi.
(leasat fordon ingår inte i denna frågeställning)
Frågor:
A: hur ska man genomföra en korrekt serie av bokningar för att få miljöbilspremien korrekt bokad?
B: Behöver företaget justera avskrivning gjord år 2019 på bilens inköpspris nu när premien sänkt inköpspriset?
exempel:
inköp i nov 2019 för 400 000kr bokas som inköp av fordon på konto 1241/1930 (bortse ifrån ifall det är med eller utan moms - 400000kr är det som bokas i inköp)
Inventariefunktionen används och sätts till avskrivning på 5 år dvs 20% per år . vilket gör att 31 dec 2019 bokas en avskrivning på konto 1249 / 7834 med 80 000kr (20% av 400 000kr)
Inventariefunktionen visar nu ett redovisat värde på 320 000kr (400 000kr minus 20%)
i maj 2020 får företaget miljöbilspremie ifrån transportstyrelsen på 30 000 kr, denna bokas mot konto 1241/1930
miljöbilspremien innebär att bilinköpet inte längre är 400 000kr utan istället 30 000 kr lägre = 370000kr, 20% avskrivning borde då vara 74000 kr per år - vi har skrivit av 80 000 kr första året. Innebär detta att företaget skrivit av för mycket år 1 då man skrivit av 20% av 400 000kr = 80000kr - men nu efter premien får man skriva av 74 000kr per år? måste företaget justera år 2019 eller räcker det att justera from år 2020?
hur ändrar man i inventariefunktionen så att det nya inköpspriset blir sänkt med miljobilspremien från 400 000kr till 370000 kr och att avskrivningen blir korrekt?
det finns en funktion "ändra redovisat värde" i åtgärder i inventariefunktionen men jag är inte säker på att (bara) använda den ger rätt resultat se tex forumfrågan "Ändra redovisat värde för inventarie - eEkonomi"
bokningar:
1. nov 2019: inköp bokas debet konto 1241 och kredit konto 1930 med 400 000kr
2. 31 dec 2019: inventariefunktionen bokar avskrivning 80000kr debet konto 7834 avskrivning och kredit på konto 1249 Ackumulerade avskrivningar (avskrivning görs helårsvis i slutet av året)
3. jan 2020: värde på bilen är nu skillnaden mellan debet konto 1241 (400000kr) och konto 1249 kredit (80000kr) dvs summa debet = 320000kr vilket man ser i inventariefunktionen
4. maj 2020: inkommen premie bokas debet konto 1930 och kredit konto 1241, konto 1241 har nu summa debet = 370000kr - och diff mellan konto 1241 och 1249 blir 370000kr-80000kr = 290000kr i debet. dvs vad som borde vara bokfört värde på fordonet.
5- i inventarieförteckningen står dock fortfarande 320000 kr som bokfört värde.
6. -nu är frågan om man ska använda funktionen "ändra redovisat värde" i åtgärder med 30000kr lägre värde = nytt värde = 290000kr i inventariefunktionen och sedan boka bort den bokning som kanske blir automatiskt där konto 7834? debiteras och 1249? debiteras,?
Edit:
7.den funktionen "ändra redovisat värde" resulterar i en bokning debet 7834 och kredit1249.
jag gör en manuell bortbokning av detta annars blir det fel i balansräkning-
korrigering med samma belopp 30000kr debet 1249 och kredit 7834..
nu stämmer bokfört värde på inventarien både i inventarieregistret och i balansrapporten.
frågorna som jag fortfarande har är:
A: hur ska man genomföra en korrekt serie av bokningar för att få miljöbilspremien korrekt bokad?
-har jag gjort rätt ovan?
B: Behöver företaget justera avskrivning gjord år 2019 på bilens inköpspris nu när premien sänkt inköpspriset?
-hur ska vi tänka här? om systemet skriver av 20% på nya beloppet blir det för stor avskrivning sett över 2019 och 2020 efter premien?
... Visa mer