Hej, Jag är total nybörjare, köpte Visma i början på december och har försökt föra över all min manuella bokföring till Visma. Jag har lyckats med allt utom en sak - löner och arbetsgivaravgifter där det havererat totalt och jag behöver en hel haverikommission till hjälp. Ska försöka ge en bild av härvan här: Oktober 2020 (Första lönen). Arbetsgivardeklaration till Skatteverket baserat på manuell bokföring: Lön: 21300 Förmån: 444 Prelskatt: -4257 Arbetsgivaravg: 6971 När jag bokförde den här lönen i december i VISMA, så skapade jag ett lönebesked, men glömde bort förmånen. Lön: 21 300 Prelskatt: -4257 Arbetsgivaravgift: 6692 Dessutom så betalade vi ut lönen 3/11 (inte 25/10) pga brist på pengar i bolaget. November 2020 Arbetsgivardeklaration till Skatteverket baserat på manuell bokföring: Lön: 21300 Förmån: 220 Prelskatt: -4257 Arbetsgivaravg: 6830 När jag bokförde den här lönen i december i VISMA, så skapade jag ett lönebesked, men glömde bort förmånen. Lön: 21 300 Prelskatt: -4257 Arbetsgivaravgift: 6692 Nu när jag ska skapa en arbetsgivardeklaration för att kunna matcha händelser från skattekontot (och för att slutligen kunna göra ett korrekt bokslut i Visma, så blir det förstås helt fel. 1. Jag skulle vilja justera lönebeskedet kopplat till löneutbetalningen 3/11 till att det blir en lön för oktober och där lägga till förmånen som glömdes bort. Därefter skapa en arbetsgivardeklaration för oktober som jag kan matcha mot händelsen på skattekontot (arbetsgivaravgiften). 2. Justera lönebeskedet kopplat till löneutbetalningen 25/11 så att det innehåller förmånen på 220 kr. Den goda nyheten är att december har funkat bra när jag gjort allt via VISMA. Finns det hjälp att få eller har jag att se fram emot ett långt fängelsestraff?
... Visa mer