Hej igen!
Om det är varor du använder för att sälja/utföra din tjänst så bör de bokföras mot ett 4XXX konto och inte 5460 i och med att dessa kostnader tillhör dina rörelsekostnader. 5460 används när du köper in saker till ditt företag som du själv förbrukar, så som tex toapapper, eget kaffe till din egna bryggare m.m, och tillhör de externa kostnaderna.
Man behöver inte bokföra upp ett lager löpande utan man kan bokföra det mot ett 4XXX konto vid inköpet och sedan bara värdera lagret vid varje årsskifte för att bokföra upp detta. Det är något som måste göras om man har varor i företaget, men K1-regelverket för enskilda firmor säger att om lagrets värde är lägre än 5 000 så behöver man inte bokföra upp något lager vid bokslutet. Är värdet över det så behöver man dock göra detta, vilket du kan läsa om här.
Om du inte gjort det sedan tidigare så bör du börja göra det nu, om varorna du har kvar vid årets slut har ett värde på över 5 000 kr. Tänk på att detta är alltså för varor som du använder i tjänsten eller säljer på något sätt, inte andra material du köpt till företaget. I denna tråden så kan du läsa om hur man bör tänka vid bokföring av varulager vid årets slut.
Om du nu bokför allting löpande som kostnad så kan du inte heller bokföra upp någon form av svinn då alla varuinköp redan är bokförda som kostnad. Det kan man bara göra om man har ett varulagervärde, eftersom de då inte längre är en tillgång då de förbrukats på något sätt.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer