2024-12-17
12:47
Jag ringde skatteverket och frågade. Var inte lätt att svara på. Han fick fråga flera kollegor. Slutsatsen var att det är inte ok att göra som jag tänkte. Momsen (2641) får inte lyftas. Momsen är redan lyft vid inköpet och då måste inventarien ut ur företaget för att lyfta momsen igen. Gör man enligt mitt förslag så bryts moms-kedjan eftersom den passerar en privatperson. Så konteringen bör ändras till: D 7631 5000 kr K 3051 4000 kr K 2611 1000 kr Dvs bolaget får betala utgående moms och det blir därmed dyrare för mig. En acceptabel lösning är enligt skatteverket att sälja inventarien till ett annat företag som är momsregistrerat och sedan köpa tillbaka varan som en minnesgåva. Då får man lyfta momsen.
... Visa mer
2024-12-17
10:16
Tack för snabbt svar. Nu på morgonen blev jag lite fundersam angående momsen i fråga 2. Om jag bokför enligt mitt förslag och även med 3051 som konto, så blir det ju i praktiken som att bolaget säljer datorn till mig som privatperson och sedan köper bolaget datorn av mig och ger den som minnesgåva till mig. Men när bolaget köper datorn av mig som privatperson så får väl inte momsen lyftas? Eller är det OK trots allt i det här fallet genom att momsen kvittas? Om inte, finns det något annat sätt att i bokföringen kunna visa att datorn som tidigare köpts till bolaget som inventarie tillhör mig som privatperson genom en minnesgåva?
... Visa mer
2024-12-16
22:20
Två frågor om försäljning av inventarier i ett aktiebolag. 1) Jag har sålt en begagnad mobiltelefon för 500 kr i samband med köp av en ny. Den köptes en gång som korttidsinventarie (konto 5410) och momsen lyftes så den är redan avskriven. Pengarna för värdet av den betalas tillbaka på mitt kreditkort. Är det rätt att bokföra så här: D 1930 500 kr K 3974 400 kr (samma som 3973 men med momskod för 25 %) K 2611 100 kr Om inte, hur bör man göra istället? 2) Fyller snart jämt och har rätt att ge mig själv minnesgåva på max 15000 kr. Funderar på att som en del av det ge mig själv en dator som är inköpt för företagets pengar som korttidsinventarie (konto 5410) och momsen lyftes så den är redan avskriven. Marknadsvärdet på den anser jag vara 5000 kr inkl moms. Är det rätt att bokföra så här: D 7631 4000 kr D 2641 1000 kr K 3974 4000 kr (samma som 3973 men med momskod för 25 %) K 2611 1000 kr Debet-delen är som jag har fattat att man skall göra för minnesgåvor och kreditdelen är samma som i fråga 1. Om inte, hur bör man göra istället?
... Visa mer
2019-05-11
08:52
1Gilla
Min nuvarande uppdragsgivare använder självfakturering. Dvs de skapar fakturorna. Hittills så har jag bokfört dessa på konto 1518 som manuella verifikationer. Men då kommer de ju inte med som reskontra. Nu såg jag att man kan göra manuell reskontrabokning av fakturor. Då finns det ett fält där man manuellt skall fylla i fakturanummer. Där borde jag väl fylla i fakturanummer på den utställda självfakturan. Problemet är att det numret är mitt organisationsnummer plus -XX där XX är ett löpnummer. Dvs totalt minst 12 tecken men som när löpnumret ökar blir 13 eller fler tecken. I fältet för fakturanummer finns det bara plats för 9 tecken. Har jag uppfattat tanken med fakturanummer rätt, dvs att det är självfakturans nummer som skall anges? Finns det ett sätt att ange fler tecken för ett fakturanummer?
... Visa mer
2017-12-14
15:19
2 Gillar
Nu tänker jag vara lite gnällig. Jag har använt E-ekonomi i drygt tre år och under den tiden har ni infört en massa funktioner och ändringar av användarinterface. De flesta av funktionerna är avgiftsbelagda i syfte att ni ska tjäna mer pengar. Jag har inte haft någon nytta av en enda ändring. Tvärtom så har ändringarna av användarinterface bara rört till det. När tänker ni fixa något man har nytta av? Några för mig aktuella exempel: - Bokföring av självfakturering och betalningsmatchning av dessa fakturor. - Möjlighet att förhandsgranska exakt vad och hur det bokförs innan man trycker på bokför-knappen. Tex så syns inte vilken verifikationsserie som används vid kassa-och bankhändelser. Man måste prova först för att se om det blev rätt. Därför använder jag ofta manuella verifikationer istället för att slippa göra korrigeringar. - Skapande av manuella boföringsförslag funkar sådär. Senast jag skulle göra det var jag tvungen att kopiera ett existerande och sen ändra det. Det gick inte att skapa från ett tomt.
... Visa mer
2017-01-14
11:46
1Gilla
Varför har ni ändrat i funktionen för utskrift av behandlingshistorik? Tidigare så valde man verksamhetsår och fick utskrift av alla händelser som var bokförda på det verksamhetsåret. Oavsett när behandlingen skedde. Nu är det ändrat så att man får en lista på behandlingar som är utförda under valt kalenderår. Oavsett vilket verksamhetsår som de är bokförda på. Det gör funktionen oanvändbar om man vill dokumentera ett verksamhetsår.
... Visa mer