Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokmalen
MEDLEM

Inköp utanför EU

Jag har en mycket duktig revisor/ekonomikonsult som gör mina bokslut. Problemet är väl att han är dålig på att förklara så att jag förstår eller så är jag dålig på att förstå vad han menar. Jag tänker att jag frågar här så ser vi det går att få rätsida.

Köp utanför EU, jag köper från flera leverantörer, allt samlas hos en Agent som sedan skickar det hela i en sändning till mig. För att göra det enkelt med siffror så säger vi att jag har beställt 10 olika paket från 10 olika leverantörer, varje paket kostar exakt 1000SEK styck, vi har ett totalbelopp på 10 000kr.

Frakten till agenten kan vi säga kostar 10 000kr för att gära det hela jämt och enkelt. Vi är nu uppe i totalt 20 000kr. Väl i Sverige får jag en Tullfaktura från DHL med Tull och importmoms. Och det är här det blir knöligt för mig.

När jag köpte varorna och bokförde dom så tänker jag ju att det ska va omvänd moms (4515, 2615), sedan får jag importfakturan från DHL med importmoms som ska betalas. För mig känns det som dubbel moms? Om jag inte bokför omvänd moms så tycker Skatteverket att jag i min momsdeklaration har handlat utanför EU men inte redovisat någon omvänd moms, då rynkar dom på pannan och hör av sig.

Vore underbart om någon kunde förklara detta i lite enklare termer så jag för rätsida och kan göra rätt.

Tack!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. När det gäller köp utanför EU där man köper från ett företag i egenskap som ett företag så skall man mycket riktigt redovisa importmoms och importvärdet till Skatteverket. Detta görs dock inte vid köpet, utan först när man fått importvärdet från tullen. Så man bokför själva köpet först mot ett 4XXX konto utan moms, och sedan när man får importfakturan från DHL så bokför man upp importvärdet och importmomsen. Hur du bokför och vilka momskoder som används kan du läsa om här. 

Så det blir alltså i två steg jämfört när man köper inom EU. Först bokför du varuköpet och då hanteras det ingen moms utan bara kostnaden bokförs. Sedan när man fått importfakturan och därmed importvärdet så bokför man upp detta på det datum så anges att man tidigast kan redovisa detta, och beräknar samt redovisar importmomsen. I princip så blir det som följande:

Inköp

1930/2440 ingen momskod  kredit XXX

4000 ingen momskod           debet XXX

Tullfakturan/importfaktura utan tex fraktavgifter m.m.:

4545 momskod 50 (25%)     debet XXX (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod           kredit XXX

2615 momskod 60 (25%)     kredit   XXX

2645 momskod 48                debet  XXX

Så om du bokförde inköpen med importmoms så rekommenderar jag dig att korrigera dessa verifikationer eftersom det är inte på inköpsvärdet importmomsen beräknas, utan det värdet du får från importfakturan och skall göras i ett senare skede. 

Det jag dock reagerar på är att du säger att du får fakturor med importmoms som skall betalas, vilket låter som att du blivit hanterad som en privatperson vid importen alternativt att leverantören har leveransavtalet DDP (Delivered Duty Paid). Enligt huvudreglerna för inköp utanför EU som beskattningsbar person så skall säljaren sälja utan att ta ut någon moms m.m. och köparen skall stå för importredovisningen. Det låter dock som att DHL lagt till importmoms som en kostnad, dvs att det är de som redovisat importen av varorna och du blivit behandlad som en icke beskattningsbar person. Det kan vara bra att kontrollera om du tex har glömt att ange ditt VAT nummer eller vad för leveransavtal du köpt via. Här bör du dubbelkolla med Skatteverket om du ändå skall hantera det som ett inköp utanför EU och redovisa till Skatteverket. 

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det fint!

Josefine