2023-03-24
14:57
Hej!
Tack för din fråga. I programmet så kan du göra en faktura för att kunna matcha det mot inbetalningen om du vill, men det är även viktigt att behålla originalunderlaget från dem eftersom detta är det riktigt underlaget. Så jag rekommenderar dig att kontakta Amazon och be om korrekta underlag från dem, och det bör där stå om om detta går under försäljning inom/utanför EU. Detta bör säkert stå någonstans på utbetalningsspecifikationen du får också. Denna specifikationen bör vara tillräckligt som underlag så länge all nödvändig information står på den så som tex VAT nummer och hur de hanterat din intäkt från sin sida.
I denna tråden så hade en användare en liknande situation där jag bad hen att kolla med Skatteverket, där det verkar som att det är Amazon som du säljer till vid dessa tillfällen dvs till företag och det bör därmed betyda att det skall hanteras som försäljning inom och utanför EU beroende på om de angett VAT nummer.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
13:17
Hej!
Tack för din fråga. Kontot som motsvarar försäljning av tjänst inom EU i Visma eEkonomi är 3048. Du kan dock självklart lägga upp konto 3308 om du skulle vilja via Inställningar>kontoplan>nytt konto och då välja samma inställningar som för konto 3048 för att det skall bli rätt i momsrapporten, dvs ha momskoden 39 kopplat till sig.
Ha det fint! Josefine
... Visa mer
2023-02-16
13:52
Hej!
Tack för din fråga. Du bokför det mot samma konto som du använde när du bokförde originalfakturan, dvs 4531 samt med samma momskod så att även den fiktiva momsen på 2645 och 2614 minskas med samma momskoder. På så sätt så blir det korrekt i momsrapporten eftersom det tidigare bokfört minskas med den summan du fått tillbaka.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
13:51
Hej!
Du skall inte göra något manuellt, utan programmet är uppbyggt på att beräkna valutakursen på fakturadatumet och därmed uppstår det nästan alltid en valutakursdiff gentemot vad man får betala sedan. Att kostnaderna är högre än vad du faktiskt betalat är inget som är konstigt och inget som gör att det ser ut som att du betalt mer utan helt normalt. Differensen mellan vad inköpskostnaden är vs vad du betalat bokförs som valutakursdiff för att hålla det separat mot vad som skall redovisas som inköp inom/utanför EU.
I Visma eEkonomi så hanterar du valutakursdiff på leverantörsfakturor som följande exempel:
Lägger in en levfaktura på 100 EUR med fakturadatum 2022-01-15, då bokförs den i SEK till den kurs som gällde den dagen enligt Europeiska centralbanken. Betalar fakturan den 2022-02-14 och ser då på kontoutdraget hur mycket SEK som dragits just det datumet.
Du får in/skapar bankhändelsen på SEK-beloppet, ser till att det är bock i Utlandsbetalning och att det står 100 EUR på raden. Matchar mot leverantörsfakturan och Bokför, automatiskt läggs det då till en rad med kontot för valutakursvinst/förlust och beloppet som diffar mellan fakturadatumet och betaldatumet.
Det krävs alltså inget manuellt, utan det sker automatiskt om man följer ovan sätt. Hoppas jag förstått din fråga rätt, annars får du återkomma så kan vi hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer