2024-09-20
06:29
Fast nu har jag ju inget att matcha dem här fakturorna mot. Beloppet som betalades in från Skatteverket har jag ju matchat på det sättet som vi gjorde här ovan. "Övrig insättnining" > "Egen kontering" etc. Så nu finns det ju inget belopp att matcha fakturorna emot. Men de ligger kvar i systemet som delbetalade men väntar på att så att säga få Skatteverkets rut-avdragsutbetalning matchad emot. Och när jag tittar på dem respektive fakturorna för att registrera inbetalning så skulle dem bokförda inbetalningarna endast göras i så fall emot kassakontot, och då uppstår det ju en summa på kassakontot som ska nollas.
... Visa mer
2024-09-19
06:45
Och en jobbig fråga till: Om jag registrerar de 6 nämnda kundfakturorna som inbetalade - då hamnar ju deras inbetalning på kassakontot - hur bokför jag dem bort därifrån på rätt sätt? För gör jag inget mer nu så kommer de ju ligga kvar i systemet som endast delbetalade (alltså som att kunden har betalat in sin del men väntar fortfarande på att få Skatteverkets del).
... Visa mer
2024-09-19
06:25
Stort tack! Det var bocken som ställde till det. Tänkte in på det.
... Visa mer
2024-09-18
07:26
Tack Joachim för ditt engagemang. Uppskattas! Dock blir det konstigt för mig när jag ska fylla i uppgifterna. Bifogar bild. För när jag ska fylla i konto 3041 på kredit 4184,8 så tvingar den mig till ett lägre belopp och det i slutändan bildar en differens.
... Visa mer
2024-09-17
06:41
Enskild firma
... Visa mer
2024-09-14
18:37
Jag hade missat betala in i augusti för min preliminärskatt. Dock hade jag en hel del plus på Skattekontot så vid en utbetalning av nästa rut-arbeten gjorde de en kvittning på en mindre summa, strax över 2 000kr för att täcka skulden. Jag ansökte alltså om att få utbetalt för 5 231 kr för några få arbeten men Skatteverket tog 2 385kr för skulden och betalde då ut 2 846. Men hur ska jag göra för att få detta rätt? Filen jag ansökte för rut-arbeten hade totalt 6 kunder/arbeten. Inte bara en 1 kund/arbete. Jag matchar de 5 första kundernas faktura mot utbetalningen jag fått från Skatteverket vilket gör att kund nr 5:s utbetalning skapar en differens, ett minusresultat. Dock kan jag ju inte då i programmet börja med kund nr 6 och välja Utbetalning för skattereduktion från Skatteverket och utöka differensen. Jag trodde i min amatörmässiga enfald att jag kunde bokföra den totala differensen som uppstår mot något särskilt konto. Ursäkta min dåliga amatörmässiga förklaring. Hoppas någon förstår här hur jag menar och kan ge ett praktiskt förslag på hur jag kan gå till väga. Tack på förhand!
... Visa mer
2024-04-21
07:47
Tack för ditt svar. Känner mig tryggare efter din information och bekräftelse!
... Visa mer
2024-04-19
07:01
Jag ber om ursäkt om denna fråga upprepas. Jag har läst gamla trådar som berör ämnet, men jag vill fråga om specifikt mitt inköp så jag bokför på rätt sätt. Jag har köpt in en pickup/lätt last bil till min enskilda firma, med rätt att dra hela momsen på denna bil. Den är köpt genom lån, ej leasing. Den är inköpt på totalt 269 000 ink moms (215 200k ex moms), med avbetalning på 72 månader. Vid inköpet gjordes en överföring på 53 800kr från mitt företagskonto. Så vid inköp fick jag en kontantfaktura på 269 000kr ink moms, 215 200 kr ex moms och där momsen är specad på 53 800kr (summan som jag betalade in som en handpenning, antar jag det kallas). Har jag förstått rätt att jag ska bokföra inköpet så här: 1242 Debet, inköpspris exkl moms 2641 Debet, moms 1930 Kredit, kontantinsats 2350 Kredit, lånebelopp Amoteringarna, avbetalningasavierna som kommer löpande sedan, ska de bokföras på följande sätt? 2350 Debet, amorterat belopp 8410 Debet, ränta 1930 Kredit, betalt belopp. Sen kommer ytterligare frågor kring avskrivning på den: Som jag förstår det så lägger jag upp den som en ny anläggningstillgång enligt instruktionerna som finns i programmet. En fråga: Ska nyttjoperioden läggas in förslagsvis som lånet är på, 6 år (72 månader)? Sen som jag förstår det kan jag när som helst under året bokföra avskrivningen, enligt instruktioner? Bör bilen avskrivas månadsvis eller årsvis? Spelar det stor roll? Och en sista fråga: Bör jag först lägga upp bilen som en anläggningstillgång och sedan bokföra själva köpet? Är det viktigt att det görs i den ordningen? Ursäkta för många frågor - och säkert väldigt korkade frågor för er experter 😃 Tack på förhand!
... Visa mer
2023-04-18
15:24
Hej! När jag är inloggad på E-ekonomi via en webbläsare kan jag lätt söka i kundregister på en adress och kunder kommer upp. Jag kan till exempel ju söka på en stad eller gata m.m. Detta är inte fallet i appen. Då måste jag söka på ett kundnamn. Jag efterfrågar samma sökfunktion i appen som via webbläsare.
... Visa mer