2023-10-25
12:27
Hej, Det har blivit fel försäljningskonto 3051 och moms konto 2622 på några kundfakturor som är betalde/matchade. Fakturorna är från denna månad och är betalda/matcha denna månad. Dessa fakturor är till finska privatkunder. Orsaken varför vi behöver korrigera fakturorna är att vi har sålt över moms tröskelvärde. Vi behöver då ha finsk moms 24% på fakturorna. Kan vi ångra inbetalningarna, ångra/kvitta fakturan och skapa nya fakturor med rätt artikelkontering? Eller hur korrigerar vi på bästa sätt? Vi bokför enligt kontantmetoden. Tacksam för hjälp Mvh Marcus
... Visa mer
2023-10-17
15:47
Hej, Vi kör kontantmetoden så det borde inte uppstå en valutakursdiffrens. Vi har koppling på valutakontot. Inbetalning 1 från betalleverantören: 686,38 EUR Fakturabelopp på äldsta fakturorna vi vill matcha EUR 83,20 EUR 85,00 EUR 117,90 EUR 156,00 EUR 84,10 EUR 59,50 EUR 118,80 Belopp kvar att stämma blir -18,12 EUR. Sen har vi inte lagt till transaktionsavgifter. Men oavsett så är diffen för stor att motsvara de transaktionsavgifter som dragits. Inbetalning 2 från betalleverantör som utbetalades några dagar efter på 2850,09 EUR. Så vi vill först matcha 686,38 EUR och sedan försätta med att match 2850,09 EUR på diffen och resterande fakturor. Hur går vi tillväga? Mvh Marcus
... Visa mer
2023-10-17
14:59
Hej Joachim, Ursäkta att jag var lite otydlig Det är vår betalleverantör som betalt separat klumpsummor till vårt valuta konto som vi ska matcha mot fakturorna. Vi brukar få samlade utbetalningarna från betalleverantör. Men pga ett tekniskt fel så har vi fått två större summor som vi inte kan matcha helt. Vad jag förstått så kan vi vi inte slå ihop inbetalningar på ett valuta konto och sedan matcha? Ska vi bara matchar fakturan som vanligt och bokför skillnaden mot konto 1510 Kundfordringar? Återkom gärna om du behöver mer uppgifter Mvh Marcus
... Visa mer
2023-10-17
11:42
Hej, Har stött på lite problem. Hur blir det när betalleverantören har betalat mig två olika summor och det blir diff. Summorna motsvarar inte kundfordringar jag har. Ska jag välja diff orsak delbetalning? Exempel: Kundfakturor summa totalt 1000 EUR Första inbetalning 600 EUR Andra inbetalning 400 EUR Tacksam för hjälp Mvh Marcus
... Visa mer
2023-10-13
13:49
Hej, Jag undrar hur jag ska bokföra en överföring till en betalleverantör som jag i framtiden kommer att ta ut. Har gjort en överföring till min betalleverantör för att fylla på saldo hos dem. Summan är avsett för eventuella kostnader betalleverantören debiterar vid återbetalningar om det inte finns tillräckligt med pengar på saldot jag har hos dem. Överföringen till betalleverantören är gjord från ett SEK konto till ett EUR konto. Summan är 50 EUR Tacksam om någon tipsa hur jag ska bokföra detta. Stort tack på förhand! Mvh Marcus
... Visa mer
2023-09-29
09:53
Hej, Stor tack Joachim för svar och tack Annica för tydliggörande. Dock så kommer inte fakturorna/summorna att matcha när betalleverantörtar tar en transaktionsavgift på betalningarna. Så hur bokför jag dessa transaktionsavgifterna på bästa sett? MVh Marcus
... Visa mer
2023-09-26
10:31
Hej Joachim, Stort tack för snabb återkoppling! Gör vi rätt om vi väljer betalsätt kontantbetalning på kundfakturorna eller borde vi välja ett annat betalsätt? Med kontantbetalning så sker bokföring på 1910 – Kassa. På betalsätt kontantbetalning blir det väll inga kundfordringar som vi kan matcha? Mvh Marcus
... Visa mer
2023-09-25
08:54
Hej, Vi har nyligen börjat ta emot betalningar i EUR och har några frågor om hur vi bokför betalningarna på bästa sätt. Vi använder oss av en betalningsleverantör som erbjuder direktbetalning. När kunden betalar så hamnar pengarna hos betalningsleverantören där vi sedan kan ta ut som en klump summa till vårt bankkonto. Vi har ett valutakonto i EUR och har aktiverat bankopplingen. Vi använder oss av kontantmetoden. Hur går vi till väga för att bokföra inbetalningarna? Vår tanke är att skapa kundfakturor i EUR och sedan matcha klumpsumman=uttaget från betalningsleverantören mot kundfakturorna. Tänker vi rätt eller måste vi skapa manuella verifikationer? Vi testade även att skapa en kundfaktura som kontantbetalning och då bokfördes den mot kontot 1910 – Kassa. Blir det rätt även om vi använder ett valutakonto? Jag skulle verkligen uppskatta om jag kan få ett exempel på hur jag ska bokföra köp/betalningarna och själva överföringen av saldot till mitt valutakontot. Återkom om ni önskar mer information. Stort tack på förhand. Mvh Marcus
... Visa mer
2023-06-15
11:39
Hej Joachim, Stort tack för snabb återkoppling! Vill gärna dubbelkolla med dig att verifikationen blir rätt. Verifikation på en försäljning på 84,15 € (summa som kund betalt) och Stripe omvandlat till 930,99 kr innan avgift bli så här? 1580 D Fordringar för kontokort och kuponger 930.99 SEK 3056 K Försäljn varor till EG 25% momspliktig 744.79 SEK 2611 K Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 186.20 SEK Är verifikationen rätt? Stort tack på förhand. Mvh Marcus
... Visa mer
2023-06-13
20:52
Hej, Jag har några frågor angående bokföring för Stripe köp och saldo. Jag har nyligen startat ett handelsbolag som säljer varor till Finland. Använder i dagsläget Stripe som betalsätt och använder kontantmetoden vid bokföring. Mina kunder betalar i EUR och jag tar ut 25% moms. Stripe växlar dessa betalningar automatiskt till SEK vilket innebär att mitt konto saldo hos stripe är i SEK. Nu har jag påbörjat en överföring av Stripe saldot till min bank. Jag undrar därför hur verifikationen ska se ut när jag bokför fyra olika köp i EUR på olika belopp och för olika köpdatum? Hur bokför jag saldo överföringen från Stripe? Måste jag separat valutaväxla varje betalning/försäljning när kunderna betalt i EUR? Om försäljningen innehåller fraktavgift måste dessa separeras från försäljningen? Jag skulle verkligen uppskatta om jag kan få ett exempel på hur jag ska bokföra köp/betalningarna och själva överföringen av Stripe saldot till mitt affärskonto. Återkom om ni önskar mer information. Stort tack på förhand. Mvh Marcus
... Visa mer