Inköp av hö görs separat och bokförs som en tillgång på 1460. Görs ca 2 ggr per år. Användandet av konto 4010 bestämdes långt innan jag kom in, tror att tanken var att när hö säljs från lagret så tar vi kostnaden för inköpet (för de kilo som såldes). Men effekten kanske blir den samma med 4960? Eftersom vi är en ideell förening och endast säljer till våra medlemmar så är det till självkostnadspris. Ingen marginal eller liknande läggs på. Men absolut, finns ingen anledning att inköpspris etc. ska stå med på fakturan (även om det är samma). Att lägga till modulen för lager blir lite "overkill" för oss då hö är den enda lagerartikel vi har, vist det är många ton men ändå. Jag tänkte att det kanske gick att automatisera på något sätt, så att systemet förstår att när den artikeln säljs så ska lagervärdet reduceras och kostnaden tas på 4010 (eller 4960 då kanske). Men om det inte går av förklarliga skäl så blir följd frågan: Kan man koppla en manuellt skapad kontering mot en kundfaktura? Så att man enkelt ser vilka händelser som hör ihop? Eller är det bara att skriva ner ver nr på kundfakturan (händelsen) och referera manuellt till den? Det är härligt med ideellt arbete, ibland får man kliva ur sin "comfort zon" och försöka lära sig något nytt... Som bokföring i detta fall. Mvh Andreas
... Visa mer