2025-02-24
10:43
Aha, det visste jag inte! Då antar jag att jag "tjänar" på att göra inköp från utlandet om jag har blandad verksamhet... Tack snälla för svar, det underlättade helt klart mitt bokslut och momsredovisningen!!
... Visa mer
2025-02-16
13:49
Tack för svaret! Insåg att jag också kunde ändra i efterhand på vissa verifikationer om jag inte hade låst den perioden. Har dock dykt upp ytterligare en fråga kring hur jag gör med inköp utanför Sverige? Har som exempel köpt visitkort, instrument och notskrivningsprogram där jag lade in den fiktiva momsen med omvänd skatteskyldighet så det bara kvittades. Undrar dock hur jag ska tänka med denna moms då jag egentligen bara får dra av 70% med min blandade verksamhet. Utgående moms räknar jag ut på 25% men ingående moms blir väl annan om jag bara får dra av 70%? När man gör bokföringen så uppstår det ju en differens om jag lägger en mindre summa på ingående moms jämfört med utgående. Ska jag göra en liknande kontering i efterhand som ovan och flytta den totala summan jag räknat ut (30%) som tillhör min momsfria verksamhet från momskonto 2645 och föra över den till mina kostnadskonton? Eller hur ska man tänka?
... Visa mer
2025-01-25
17:55
Hej (igen)! Jag bedriver blandad (musik)verksamhet och trodde i början av året att jag mestadels skulle bedriva momsbelagd verksamhet (till 95%) och har därför dragit av all moms vid mina utgifter, förutom när det varit direkt kopplat till min momsbefriade verksamhet som exempelvis specifika resor . Nu efter mitt första verksamhetsår så blev det istället ca 70% moms (undervisning) och ca 30% momsbefriad (konsertverksamhet) vilket ju är roligt men det ställer såklart till det hur jag bokfört momsen. Jag undrar nu vad som är enklaste sättet att korrigera momsen på? Vi pratar om ca 30 verifikationer där jag dragit av all moms men som jag ju egentligen borde delat upp på 70/30 om jag tolkat rätt? Det rör sig främst om kostnader för hemsida, bokföringsprogram och telefonkostnader. Behöver jag skapa 30 nya verifikationer där jag för över del av momsen från 2641 till kostnadskonto på det datum som kostnaden skedde eller ska jag göra korrigeringsverifikationer? Eller finns det någon annan bättre lösning?
... Visa mer
2025-01-22
22:10
Hej! Gjorde ett inköp i slutet av förra året och bokförde det på konto 5410. Varan gick dock sönder efter bara några veckor, skulle få ett nytt skickat men så var det slut i produktion så fick istället en återbetalning gjord nu i januari. Jag har alltså fått tillbaka en del av summan på kontot som jag ska bokföra vilket jag antar jag bara gör omvänt (har gjort det förr). Undrar dock om jag behöver tänka på något speciellt gällande förra årets bokslut (som jag ännu inte gjort) då det ju innebär att förra årets kostnad egentligen blir något mindre. Eller hur funkar det med transaktioner som dessa över årsskiftet?
... Visa mer
2025-01-13
16:56
Toppen, tack för hjälpten!
... Visa mer
2025-01-10
22:34
Tack för svar! Så gällande fråga 2 - vilket datum/år ska jag då göra verifikationen på? 2025 efter det att jag fått in pengarna eller 31/12 2024 för att det ska hamna på samma verksamhetsår?
... Visa mer
2025-01-09
23:20
Hej! Jag har genomlevt mitt första (förlängda) verksamhetsår som enskild firma och ska nu göra bokslut. Uppstår genast några frågetecken: Jag hade några utgående fakturor som inte hann betalas av kund innan årsskiftet, det skapades då automatiskt en kundfordran på 1510. När jag fick in pengarna nu i januari och registrerade inbetalningen så gick dock pengarna in på kassakonto 1910 och jag undrar dels varför och dels hur jag gör för att föra över dessa till bankkonto 1930. Skapar jag bara en manuell verifikation eller är tanken att de ska ligga där vid bokslutet? Jag hade ett reseutlägg som kunden skulle betala på fakturan som jag skickade ut innan jul och bokförde detta på konto 1681 som utlägg för kund. Nu när jag fått in pengarna i januari (kredit 3044, debit 1930) så skulle jag vilja nolla detta utläggskonto, tidigare har jag bara gjort en manuell verifikation där jag balanserat med att kreditera 1681 och debitera 3044 på själva resekostnaden. Jag vet dock inte hur jag ska tänka nu när jag fått in pengarna efter årsskiftet, ska jag nolla kontot på förra verksamhetsåret och isåfall på vilket datum, eller på detta år, eller ska jag bara låta det vara? Gjorde ett inköp över nätet (Netonnet) på en surfplatta den 30/1 på kort vilket gjorde att pengarna reserverades från mitt bankkonto. Då det var helgdagar så är dragningen på kontot dock dragen först 2/1 och när jag fick kvittot så stod det dessutom samma datum, dvs 2/1. Jag har skrivit till kundtjänst och bett om att få kvitto på själva orderdatumet för jag antar att jag annars är rätt kört med att kunna bokföra köpet på förra verksamhetsåret? Jag har ju en bokningsbekräftelse på mailen men antar att det är kvittot som räknas? Som vanligt oerhört tacksam för svar!
... Visa mer
2024-01-31
23:13
Hej igen! För att få balans i alla konton undrar jag nu som en förhoppningsvis sista fråga vilka konton jag ska använda? Ska jag tänka såhär: 3044 Debet (526 kr) 1681 Kredit (526 kr) Se bilder för hur dessa konton ser ut just nu. Om jag förstått rätt ska det stå -4000 på 3044 (526 kr är alltså den reseersättning jag fått in från kund) och 0 på 1631, just nu står det 526 kr där som alltså är mina utgifter för resorna.
... Visa mer
2024-01-30
13:01
Hej igen! Lyckades aktivera konto 1681 så nu har jag lyckats bokföra om utgifterna till konto 1681. Undrar dock fortfarande om jag behöver bokföra reseersättningen från fakturan till detta konto och hur jag isåfall enklast gör detta? Tacksam för all hjälp!!
... Visa mer
2024-01-30
12:52
Jag försökte bokföra på konto 1681 men det dök inte ens upp som ett alternativ bland alla konton på Visma och då googlade jag vidare och fick tipset att bokföra på just konto 3590 (övriga fakturerade kostnader). Då behöver jag alltså göra en massa korrigeringar antar jag? Dels för att ändra bokföring av rese-kostnaderna jag hade till konto 1681? Hur gör jag detta om kontot inte dyker upp, skapa ett nytt konto? Dels antar jag att jag måste bokföra reseersättningen jag fick in från fakturan till konto 1681 för själva resekostnaden så att det i slutändan blir 0-summa på det kontot? Tänker jag rätt då?
... Visa mer
2024-01-29
11:32
Jag har bokfört utlägget på konto 3590 (övriga fakturerade kostnader) och bokförde det då utan moms. Var det felaktigt? När fakturan blev betald lade jag bara in summan på kassahändelser och matchade sedan mot fakturan. Vilket jag inser i efterhand blev felaktigt då det nu alltså bokförts utgående moms på 6%.
... Visa mer
2024-01-29
09:14
Tack för svar! Undrar dock fortfarande hur jag ska fakturera nästa gång för att det ska bli rätt? Inte fylla i moms alls och bara låta det stå hur mycket momsen på resan är i fritext eller?
... Visa mer
2024-01-26
13:08
Hej! Jag skulle fakturera en kund för momsbefriad tjänst (konsert) + reseutlägg. När jag bokförde resekostnaden så bokförde jag hela summan på konto 3590 utan att det debitera för ingående moms då jag visste att kunden skulle stå för hela reseutlägget. Fick dock uppfattningen att momsen på resan skulle stå med i fakturan för kundens räkning (så de själva kan dra av momsen) vilket gjorde att jag lade på 6% moms på själva resan i fakturan. Problemet är att det då blev bokfört utgående moms 6% på konto 2631 vilket blir felaktigt då det inte skulle registreras någon moms alls då kunden står för hela utlägget. Jag undrar därför: 1. Hur korrigerar jag denna felaktiga moms? 2. Hur ska jag fakturera korrekt i framtiden för liknande tjänster där kunden ska betala för mina utlägg på resor med moms (ex tåg)? Säljer både tjänster som är momsfria och pedagogiska tjänster på 25%. Har läst flera trådar och alla säger olika så känner mig lätt förvirrad.
... Visa mer
2023-09-09
16:41
Ah, jag skrev visst bara i rubriken. Det rör sig alltså om inköp av tjänst.
... Visa mer
2023-09-07
14:19
Hej! Jag har nu försökt att bokföra ett inköp som jag gjort från England men fattar fortfarande inte om det blivit rätt eller inte. Flera frågor: 1 - nu bokförde jag som inköp mot kvitto från "egna pengar" då det är ett utlägg jag gjorde innan jag fått tillgång till företagskonto. Borde jag ha bokfört lika gärna på mitt företagskonto eller har det ingen betydelse? 2 - Jag har betalat 1352 kr på faktura och blev inte fakturerad för momsen på 25% = 338 kr. När jag försökte bokföra så var jag tvungen att fylla i moms i rutan "avdrag moms" uppe till höger varav jag fyllde i 338 kr. Men när jag sen går in och tittar på mina utgifter så står det -1034 kr, men den egentliga kostnaden ligger ju på 1352 kr. Stämmer detta eller har jag gjort fel? 3 - Jag har alltså inte betalat någon moms på fakturan och ska då betala in moms själv om jag har förstått rätt (omvänd skatteväxling)? Innebär detta att jag sedan när momsen ska redovisas i slutet av året kan dra av denna moms som ingående moms? Borde det inte då bli ett nollsumme-spel? Försökte bifoga en skärm-dump men gick inte att bifoga bild!!
... Visa mer