Ny med företag och försöker sätta mig in i alla regler, tur det finns verksamhetsstöd som Visma iaf. Grundinfo om frågorna: Utförde första tjänsterna i september och jag betalade då resor m.m. med egna privata pengar, något kunden egentligen ska stå för. Företaget registrerades först nu i november och har nu möjlighet att fakturera. Nu när företaget är registrerat och jag har företagskonto kommer jag hädanefter betala resor etc med företagskortet i stället. Till frågorna Visst är detta "vidarefakturering" - ej utlägg - när kunden står för resorna som jag bokar och betala själv? Visst lägger jag på 25 % moms på totalsumman av berört belopp? Säg att flyget kostade 1000 kr inkl moms, då fakturerar jag 1000 kr + 25 % moms? Hur bokför jag det jag betalade i september som privatperson och kan jag bara betala ut det från mitt företagskonto till privata kontot när kunden betalt fakturan? Tack på förhand!
... Visa mer