2023-02-08
09:10
1Gilla
Hej! Stort tack för tipset att undersöka de faktiska verifikationerna bakom. Det visade sig (säkert som vanligt) att det var en felaktig bokföring som var fel här. Jag hade bokfört beloppet för konto 6072 Ej avdragsgilla kostnader som Kredit istället för det korrekta Debet. Så det var fel bakom spakarna här 😀 Mvh Christian
... Visa mer
2023-02-04
10:22
Hej supporten! Jag påbörjade igår deklaration för år 2022 i tilläggsmodulen Deklaration/Årsredovisning och i steget för Beräkna Skatt -> Skattemässiga justeringar så kunde jag se att mina belopp för "Bokförda kostnader som inte ska dras av" såg korrekta ut. Det handlar om ej avdragsgilla kostnader. Beloppen visar som minusbelopp. Även beloppen för "Bokförda intäkter som inte ska tas upp" redovisas som minusbelopp. Det märkliga är att beloppet längre ner för "Skattemässigt resultat före periodiseringsfond" samt "Skattemässigt resultat" blir lägre än själva "Resultat före bokslutsdispositioner och skatt" som man ser högst upp. Här förväntar jag mig att de ska öka. I alla andra år när jag använt mig av deklarations modulen så blir det skattemässiga resultatet högre då dessa ej avdragsgilla kostnader ökar skatten. Just nu så minskar min skatt ju mer ej avdragsgilla kostnader jag har vilket inte känns korrekt. Lämnar jag in min deklaration till Skatteverket baserat på programmet så kommer nog Skatteverket att ha synpunkter. Läser jag även i Skatteverkets instruktion för INK2 så ser man ju även att "ej avdragsgilla kostnader ska tas upp som en intäkt vid beskattningen" under punkt 4.3c. Kan ni ta en titt på detta och återkomma, känns som en bugg. Tack för en bra support ! Mvh Christian Svensson
... Visa mer
2022-11-07
15:33
Hej på er ! Jag har eget AB som IT konsult och spelar golf ibland med kunder eller samarbetspartners. Man kan ta upp 180kr ex moms för greenfee per person som avdragsgill kostnad för representation. Har sett att man kan köpa olika paket av så kallade greenfee checkar som innehåller flera olika greenfee checkar på olika belopp (max 200 ink moms) som kan delas ut till personalen som då användas som delbetalning till greenfee avgiften vid representation. Min fråga blir här om man köper ett sådant paket av greenfee checkar på exempelvis 3.000:- ex moms, hur bokför man då detta ? Bokför man då det som avdragsgill kostnad för representation, även om man faktiskt ännu inte har varit på någon representation, men att man ämnar att göra så för detta beloppet, enligt reglerna med max 180kr ex moms per person och representationstillfälle. Tack på förhand! Mvh Christian
... Visa mer
2018-01-21
17:57
1Gilla
Hej ! Jag har eget AB där jag jobbar som IT konsult och är i stort sätt alltid ute hos kund och jobbar. Men jag jobbar ibland hemifrån samt att alla kontorsuppgifter sköter jag hemifrån. Har inget dedikerat kontor utan använder ett befintligt rum i huset. Hur ser reglerna ut för att köpa in (avdragsgillt)kontorsmöbler, kaffemaskin och högtalare som jag ska ha där jag sitter och jobbar hemma ? Det borde väl inte vara något hinder för mig att köpa in detta på företaget även om jag inte har ett dedikerat rum med egen ingång ? Tack på förhand. Mvh Christian
... Visa mer
2015-01-04
18:29
2 Gillar
Hej!
Jag och min fru (bet närstående lön) är de enda anställda till mitt aktiebolag som jag själv är enda ägaren. Är man ändå tvungen att avsätta semesterlön till sig själv? Som ägare kan man ju själv välja hur mycket lön man vill betala ut i samband med semester. Jag har inte avsatt någon semesterlön under årets löneutbetalningar men insåg i samband med årsavstämningen inför årsbokslutet att man skulle avsätta semesterlön till de anställda.
Anledningen jag frågar är att när jag räknar ut resultatet för år 2014 så blir vinsten efter skatt på ca 180.000kr och då kan jag ta ut aktieutdelning enligt full schablon (d.v.s. 155.650kr). Men om jag gör en avsättning för semesterlöneskuld på 12% av lönen inklusive sociala avgifter så blir det en kostnad som gör att vinsten efter skatt blir endast 145.000kr. Då ”missar” jag att göra aktieutdelning på ca 10.000kr. Även om semesterlönen gör att bolagsskatten minskar för 2014 vilket är bra, men denna kostnad kommer annars att hamna på nästa år om väljer att ta ut det som vanlig lön, så det handlar endast om att kostnaden förskjuts.
Så åter till själva kärnfrågan; är man tvungen att avsätta semesterlön till sig själv om man är enda ägaren till företaget?
Stort tack på förhand.
Mvh
Christian
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lönehantering