2021-04-25
18:38
Hej Jag har också letat som en tok för att få aktuella uppgifter på detta. Det verkar som att alla rör till det mer än nödvändigt då det alltid är privatpersonen bakom en enskild firma som är betalningsansvarig, finns inte någon annan juridisk enhet än du själv. Sen hittade jag på Verksamt.se om 35% och 10 PBB. Men också: Privat sparande kan sänka din allmänna pension Om du som enskild näringsidkare gör avdrag för pensionssparande så sänker du ditt överskott som den allmänna pensionen och många andra sociala förmåner grundas på. Du sänker den med beloppet för pensionssparandet plus den så kallade särskilda löneskatten på pensionssparbeloppet på 24,26 %. Om du vill ha full intjäning till din allmänna pension och ha tillgång till sociala förmåner såsom sjukpenning bör du undvika att göra avdrag för privat pensionssparande, så länge du har ett överskott i näringsverksamheten under cirka 45 000 kronor i månaden (2021). Så jag skippar att bokföra detta.
... Visa mer
2020-01-15
17:55
1Gilla
Hej Jag har varit i kontakt med supporten två ggr under dagen ang Advisor Connect. Jag får felkod 100, "Ogiltlig e-post/lösenord till vismaspcs.se" när jag öppnar Admin via Advisor Connect. Bägge gångerna så fick jag svaret att det var en server på Visma som låg nere och det skulle ta någon timme. Det fungerar fortfarande inte. Det finns ingen info här på forumet och på status.visma.co så är alla system gröna. Har ni någon plan? Jag behöver komma igång...
... Visa mer
2018-09-01
13:37
Hej Ja det är möjligt. Programmet måste intaleras lokalt på den dator som skall användas på distans. Kommer ni att använda programmet samtidigt/ flera användare? I så fall måste ni uppgradera licensen. Sen är det ett antal steg till som genomföras för att få det att fungera. Det fungerar klockrent.
... Visa mer
2018-07-17
20:19
Hej Jo, jag missade att det var så. Men det hoppar tillbaka till benämning igen. Jag måste kolla på detta lite mer strukturerat så jag förstår vad som händer. Har man ändrat så skall det ju inte ändras till baka av sig själv.
... Visa mer
2018-06-29
18:23
1Gilla
Hej
När jag lägger in leverantörsfakturor så saknas kontonummer. Eller dom saknas inte men listan som kommer upp är tom. Skriver jag t.ex. 5 så är listan tom, men om jag skriver färdigt, t.ex. 5460 och trycker Enter så kommer det upp förbrukningsmaterial 5460 på raden som det skall. Detta är jobbigt när man inte vet exakt vad man skall ha för konto. Det är lika i version 2018.2 och 2018.3, men bara på leverantörsfakturor. När jag lägger in verifikat i bokföringsdelen så blir det inte så.
... Visa mer
2018-05-11
16:20
Denna fråga skall väl egentligen Kronofogden svara på men... Du menar alltså att Kronofogden inte behöver dokumentera vad dom sysslar med? Kommer skatteverket och kollar oss så blir det liv i luckan om inte vi har skickat en kreditfaktura i motsvarande situation.
... Visa mer
2018-05-07
10:46
Hej Vilken faktura? Leverantörsfakturan registersde jag betalning på när betalningen gick iväg. Men jag har inte fått någon kreditfaktura, motsvarande återbetalningen.
... Visa mer
2018-04-27
17:15
1Gilla
Jag har fått en återbetalning från Kronofogden på 300kr för ett avslutat ärende via AutoCollect. Hur hanterar programmet detta, Admin 500? Jag kan inte se annat än räntan under Kundfaktura / spårning och under Avstämning inbetalningar finns bara en klumpsumma som inte innehåller 300kr. Tidigare har jag ju fått en faktura från Collectors på 300kr. Men vad händer nu?
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-13
... Visa mer
2018-03-23
10:37
Hej Det är version 2018.01 av admin 500 som serverinstallation. Jag återkommer med felkod när det hänt igen. Håkan
... Visa mer
2018-03-22
18:21
1Gilla
Hej
Förut har det alltid blivit i bockat att man skrivit ut kundfaktura undertiden att skrivaren jobbar. Så är inte fallet nu. Efter att jag skrivit ut 10st fakturor igår och ingen var i bockad före jag skapade nästa faktura så gick jag tillbaka och skulle bocka i manuellt. Fick då felmeddelande att systemet inte hade tid med mig, typ. Startade då om programmet. Alla fakturor var då bockade som utskrivna. Samma sak hände idag, ingen bock efter utskrift, men efter omstart så finns bocken.
Varför...???
... Visa mer
2017-01-18
08:41
1Gilla
Jag skulle göra som Davor P 5A. Om du sen inte får pengarna direkt av din nya kund så bokför summan manuellt till ett fordringkonto. Då stämmer bankkontot igen.
... Visa mer
2017-01-18
08:34
Blir det inte fel på momsen till skatteverket om man gör en ny faktura?
... Visa mer
2016-11-11
12:29
Jo, det är däför vi vill ha fler betalmetoder
... Visa mer
2016-11-11
12:14
1Gilla
Hej Man lämnar väl inte ut ett kontantkvitto med mindre än att man har fått bekräftelse på att betalningen gått igenom, både på kort och Swish. Då måste man ju kunna välja kort/Swish som betalmetod i kontantnotan. Att sen avstämningen blir på transaktionsdag istället för att datum skall stämma får man bortse ifrån. Håkan
... Visa mer
2016-11-11
11:05
1Gilla
Hej Är hyran huvudförsäljning så skall du väl använda 30-konto istället? 39-konto är övrig försäljning.
... Visa mer
2016-10-21
11:17
Hej MG Det är inte så att du påbörjat att plocka en Kund/Leverantör när du kommer på att du är i fel programdel? Håkan
... Visa mer
2016-10-20
08:03
3 Gillar
Hej Jag håller med MG om att det är okonsekvent. Jag har också hållit på att makulera tomma fakturor, men slutat med det. När jag vet att jag skapat en tom faktura tidigare och skall göra en ny så går jag till den gamla/tomma och fortsätter på den. Att det ligger en tom faktura blir bara problem när man skall skriva ut fakturajournalen. Innan det så är dom inte i vägen och då kan man vid tillfälle rensa undan genom att fakturera på gamla tomma fakturor. Håkan
... Visa mer
2016-07-28
09:22
Jo, nu är det till en privatperson, men visst. Det jag funderar på är om självrisken hamnar rätt i bokföringen. Säg att jag har art 1099 som självrisk och konterar den mot 1680, att den hamnar i debet som den skall även om det är en minuspost?
... Visa mer
2016-07-25
19:54
1Gilla
Hej
Jag skall fakturera ett försäkringsbolag för en skada som vi reparerat åt en privatperson som har betalat för självrisken.
Då detta scenario kommer att återkomma så vill jag lägga upp artikelnummer osv för att göra det enkelt vid nästa tillfälle.
Hur går jag tillväga för att få till detta på ett enkelt sätt?
Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-10-11
... Visa mer