Hej Niklas och Jenna! Jag har under många år försökt få ett tydligt svar från er gällande hantering av insättningsuppgifter från bg-centralen samt utbetalningsspecar från internetbanken som tillhör räkenskapsinformationen och nu äntligen bekräftar ni att man tyvärr själv i efterhand måste ladda ner och koppla till insättningsverifikat samt utbetalningsverikat för att få en komplett bokföring. Detta gör mig dock lite besviken och irriterad eftersom ni lägger all fokus vid er marknadsföring samt tex den senaste kunskapsveckan om hur smidigt, snabbt och tidsbesparande det är att jobba med bankkoppling och eEkonomi (allt sköts automatiskt osv). Varför är det ingen som nämner de steg som egentligen måste göras i efterhand (ladda ner från bg-centralen, koppla till insättnings verifikat, ladda ner utbetalningsinfo från internetbanken och koppla till utbetalnings verifikat?) Jag tänker på alla egenföretagare som bokför själv och inte har en aning om vilken räkenskaps info som krävs av bokföringslagen och som helt förlitar sig på att programleverantören har fångat upp alla dessa bitar. De betalar för en bankkoppling och läser och hör reklam på hur enkelt allt är med automatisk bokföring där man nästan inte ens behöver trycka på en enda knapp utan programmet sköter allt! Vad hände med den ”digitala pärmen” som ni alltid förespråkar där allt finns sparat på samma ställe under hela arkiveringstiden? Varför informerar ni inte alla om att man själv aktivt måste logga in på banken och ladda ner underlag samt sedan koppla till redan bokförda verifikat i efterhand för att få den sk digitala pärmen komplett? Med detta arbetssätt försvinner ju finessen om att vara effektiv? Jag tycker att det borde vara en självklarhet att programmet ser till att man följer bokföringslagen och att utvecklingsavdelningen redan innan lansering och marknadsföring hade hela flödet på plats. Fortnox har löst detta väldigt smidigt genom att allt följer med tillbaka från banken och man kan med ett litet klick se tex vem betalningen kommer ifrån, med andra ord behöver man inte kompletterar med underlag i efterhand. Det blir ju även missvisande för oss konsulter som laddar ner och kopplar alla underlag till rätt verifikat eftersom kunderna tror att all bokföring går att göra med en knapptryckning ..svårt att motivera tiden det tar när det görs så mycket reklam att allt är så smidigt mm. Ni skriver att ni ska påbörja arbetet med att få ett komplett flöde från banken och jag håller verkligen tummarna att denna funktion ligger överst på er lista! Fram tills dess så hade det varit önskvärt att ni informerar alla era kunder att den "digitala pärmen" inte är komplett. Mvh, Kristina (redovisningskonsult)
... Visa mer