2024-09-18
11:48
1Gilla
Vet du hur du på smidigast sätt arbetar med Reko/Rex i Vismas program? Oavsett om du har full koll på läget eller behöver en hjälpande hand har vi plockat ut godbitarna som gör det enkelt att göra rätt.
Spana in videon nedan, här går vår Produktägare, Helena Sjösten igenom hur du arbetar med löpande kontroller i Visma Skatt & Bokslut Pro, hur du kan kvalitetssäkra ert arbete och hur du automatiskt kan få uppdaterade bevakningslistor ur Visma Advisor.
... Visa mer
Etiketter:
2024-08-14
11:53
Hej Carina!
Vill först be om ursäkt för det sena svaret. Det låter som att det du eftersöker är någon form av dokumenthantering. Detta finns i Visma Administration idag direkt under en verifikation, under fliken Leverantörsfakturor - Spåring - Dokumentation. Där kan du ladda upp dokument direkt från din dator och på så sätt koppla underlag/dokumentation till respektive kund i Administration. Läs gärna mer om det här, under Fältförklaringar - Dokumentation.
Önskar dig en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2024-07-11
09:41
Hej @Annette2 Vad tråkigt att du känner så. Detta är tyvärr det beslut som tagits och som beskrivit ovan är det så vi rekommenderar att arbeta i fortsättningen. Allt gott, Jenna Visma Spcs
... Visa mer
2024-07-10
14:21
Hej! Det som står i Skriven hjälp (på länken) gäller fortfarande och det är därför det finns kvar, men kommer att förändras under 2025. När det gäller inskannat material får du gärna läsa mer på samma länk men längre ner under rubriken "Ta emot pdf-/pappersfaktura som e-faktura " och "Scannande fakturor", så ser du vilka tider som gäller. Har du fler frågor och funderar går det också jättebra att kontakta vår support, tel 0470 70 62 00. Önskar dig en fin dag! Jenna, Visma Spcs
... Visa mer
2024-07-09
14:35
Hej!
Tack för era frågor och funderingar.
De arbetssätten som vi rekommenderar är att använda e-faktura eller Visma Scanningstjänst. Där går det fint att arbeta med utländska fakturor och underlagen kommer in i programmet med en liten fördröjning beroende på när underlagen inkommit till scanningscentralen. Läs gärna mer här om vilka olika alternativ som finns och hur de fungerar. Ha en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna Visma Spcs
... Visa mer
2024-07-08
15:29
Hej igen! Ledsen om du upplever att jag missuppfattade dig. Den funktionen som kommer att tas bort är menad för kvitton och leverantörsfakturor, och därför rekommenderar vi då bland annat e-faktura istället. Att hantera underlag så som du beskriver har vi i dagsläget ingen funktion för, då e-postadressen i Visma Scanner är utformad för att hantera kvitton och leverantörsfakturor. Men jag tar gärna det vidare som ett önskemål. Med vänlig hälning, Jenna Visma Spcs
... Visa mer
2024-07-08
13:36
Hej!
Tack för din fråga. För att fortsätta arbeta digitalt rekommenderar jag dig att antingen använda dig av e-faktura eller också Visma Scanningstjänst där leverantören skickar pdf-fakturan direkt till scanningscentralen istället. Detta blir såklart en skillnad då det tillkommer en kostnad, 3 kr/st för e-fakturor och 8 kr/st för att mejla in till scanningscentralen. Läs gärna mer här om vilka olika alternativ som finns. Önskar dig en bra dag! Med vänlig hälsning, Jenna Visma Spcs
... Visa mer
2024-07-01
10:02
Hej! Tack för era synpunkter, jättebra. Vi tar till oss av dem! Med vänlig hälsning, Jenna Visma Spcs
... Visa mer
2024-06-19
09:58
Den nya kvittolagen är nu på plats – hurra! Nu kan du helt enkelt skippa papperskvitton och välja Visma Scanner. För dig som jobbar på en redovisningsbyrå blir samarbetet med kunder i Visma eEkonomi både enklare och smidigare. Det är verkligen dags att göra bokföringsprocessen mer digital!
Fördelar med att digitalisera dina kunders kvittohantering
Miljövänlig lösning:
Genom att minska eller helt eliminera papperskvitton bidrar vi till att minska vår miljöpåverkan. Det leder till mindre pappersavfall och en lägre användning av naturresurser.
Ökad effektivitet:
Digital kvittohantering sparar tid. Istället för att sortera, organisera och arkivera papperskvitton manuellt, kan vi nu snabbt och enkelt skanna och spara alla kvitton digitalt. Du slipper påminna om det där papperskvittot som saknas, se bara till att kunden fotar och scannar kvittot.
Bättre säkerhet och åtkomst:
Digitala kvitton lagras säkert i molnet, vilket minskar risken att kvitton försvinner eller skadas. Dessutom kan vi komma åt dem när som helst och var som helst, vilket underlättar både för oss och våra kunder.
Automatiserad bokföring:
Med digitala kvitton kan vi dra nytta av smarta lösningar som automatiskt kan läsa och tolka informationen från kvittona. Det minskar risken för misstag och ökar noggrannheten i bokföringen.
Psst! När du aktiverar ett samarbete i Visma eEkonomi, kan du samtidigt aktivera ett samarbete i Visma Scanner, helt utan kostnad. Läs mer om Visma Scanner och den nya kvittolagen.
... Visa mer
2024-06-14
12:31
1Gilla
Vi säger bara äntligen! Äntligen är vår kompis AI-assistenten på plats både i eEkonomi, Lön smart Advisor och Skatt & Bokslut Pro. Hurra! Har du en fråga sent på kvällen, tidigt på morgonen, på julafton, på midsommarafton - ja när som, så finns AI-assistenten tillgänglig för att kunna hjälpa dig. Ingen kö och omedelbar hjälp, visst låter det bra?!
Var hittar jag den?
Du hittar den i alla tre programmen på samma ställe, nere i högra hörnet. Den följer med dig på vilken sida du än befinner dig, alltid nära till hands. I Advisor hittar du även den under frågetecknet högst upp i menyn och i Visma Skatt & Bokslut Po finns AI-assistenten också under "Hjälp" upp i menyn.
AI-assistenten i Visma Advisor.
Hur fungerar AI-assistenten? Låt den bli din kompis! Chatta med vardagligt språk och ställ gärna följdfrågor. Den kommer kunna följa din konversation, precis som om du skulle prata med en verklig person. Och det bästa, den blir bara smartare och smartare för varje chatt! Men redan nu är den bra, den har genomgått hård träning tillsammans med vår grymma kundsupport.
Självklart strävar vi efter att förbättra vår kompis och vi ser fram emot en framtid med vår AI-assistent. Prova redan idag!
Läs mer om AI-assistenten i Visma Advisor.
... Visa mer
Etiketter:
2024-06-03
13:52
I detta inlägg har vi samlat frågor & svar från Morgonsoffan den 24 maj med temat “Allt om den allmänna riskbedömningen och KYC”.
Svaren är generella och bygger på vår tolkning av frågan och olika omständigheter skulle kunna påverka svaren så att de blir annorlunda i det enskilda fallet.
Vad bör man tänka på vid den allmänna riskbedömningen och vad ska finnas med? Svar: Följande baseras helt på 2 kap 1st Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt. Verksamhetsutövaren ska göra en bedömning av hur de produkter och tjänster som tillhandahålls kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism och hur stor risken är att så sker. Vid riskbedömning ska särskilt beaktas vilka:
produkter och tjänster som tillhandahålls,
vilka kunder och distributionskanaler som finns och
vilka geografiska riskfaktorer som föreligger
Riskbedömningen ska ta hänsyn till sådant som framkommit i verksamhetsutövarens rapportering av misstänkta aktiviteter och transaktioner samt information om tillvägagångssätt för penningtvätt och finansiering av terrorism och andra relevanta uppgifter som myndigheter lämnar.
Det känns orättvist att penningtvättsregelverket som är så stort och komplext ska gälla ”lika” för små redovisningsbyråer och för storbanker.
Svar: Regelverket är vad man brukar kalla för riskbaserat och är därmed proportionerlig till viss del. Om man tar riskbedömningen som exempel så ska den bestämmas med hänsyn till verksamhetsutövarens storlek och art och med hänsyn tagen till de risker som kan föreligga.
Lite förenklat kan man säga att är man en mindre och ”enklare” aktör behöver man inte göra lika mycket som en större och ”mer komplex” aktör. På andra områden, så som reglerna om kundkännedom, finns delar som är gemensamma för alla aktörer, oavsett storlek eller komplexitet.
Finns det möjlighet för mig som byrå att ta del av ett exempel på en mall med en godkänd riskbedömning?
Svar: Man kan säga att det inte finns en riskbedömning som är den andra lik, och så ska det nog vara. Metodiken och dokumentationen kan såklart vara likartad men bedömningarna kommer skilja sig åt eftersom de till viss del baseras på egna erfarenheter och de bedömda risker justeras med de åtgärder man vidtagit för att minska riskerna. Om man skulle titta på den totala ”riskexponering” som en verksamhet har är det lämpligt att ta med kundernas riskprofil (hur många eller hur stor andel av kunderna är hög risk och kanske även skälen till att de fått den risknivå de har) och då blir det med 100% säkerhet en unik allmän riskbedömning.
Om jag som byrå har gjort en kundkännedom på två kunder som sedan startar ett gemensamt AB, behöver jag då göra en ny kundkännedom för det nya bolaget?
Svar: Ja, du behöver göra en ny kundkännedom då det är ett nytt företag med nya kunder, leverantörer och ny verksamhet. Det går bra att återanvända identifieringen av kunderna. Vilket du får på köpet i Advisor KYC. Har du redan kontrollerat en person som är ägare till flera bolag blir det godkänt på alla företagen.
Om jag som byrå hjälper ägaren till ett AB med sin privata inkomstdeklaration, behövs det då göras en kundkännedom både för privatpersonen och aktiebolaget?
Svar: Ja, eftersom det föreligger ett affärsförhållande mellan privatpersonen och redovisningskonsulten så bör en ny kundkännedom utföras.
Behövs en ID-kontroll på alla verkliga huvudmän på en kund, eller räcker det med en?
Svar: Ja, det ska göras på alla verkliga huvudmän.
Vad menas med "sannolikhet" i riskbedömningen?
Svar: Sannolikheten som väljs på ett uppdrag innebär “sannolikheten att det ska inträffa”, och konsekvens innebär konsekvensnivån om det inträffar.
Hur tar jag som redovisningsbyrå betalt för den här tjänsten?
Svar: Det finns inget rätt eller fel svar på detta då det skiljer sig helt mellan redovisningsbyråer. En del tar med detta i sitt fastpris, andra inte. Se över vad som passar er byrå bäst.
Vill du veta mer om vår tjänst Visma Advisor KYC? Spana in vår kostnadsfria film.
Läs mer om Visma Advisor KYC och hur du kommer igång i tjänsten!
... Visa mer
Etiketter:
2024-03-13
14:43
Vi har förbättrat vårt behörighetssystem och gjort det möjligt att välja vad alla eEkonomi-användare ska ha tillgång till för respektive modul. Detta gör det möjligt att skräddarsy behörigheterna så det passar för företags behov.
Vad finns det för nya behörigheter?
Fullständig behörighet
Begränsad
Läsbehörighet
Läsbehörighet - revisor
För att ändra och se över behörigheterna för användarna går du in under Inställningar - Behörigheter. Här kan du ändra inställningar för användarna i programmet. Tänk på att du bara har fliken behörigheter om det finns fler än en användare i programmet, och det är bara användare med fullständig behörighet som ser fliken för behörigheter.
Ställ in behörigheter i Visma eEkonomi.
Hur ser de gamla behörigheterna ut efter förändringen?
Användare med Fullständig som behörighet får behörigheten Fullständig behörighet. Har behörighet till alla moduler/funktioner i programmet.
Användare med Endast försäljning som behörighet får status Begränsad. Har behörighet för försäljningsfliken (ej betalningar) och läsbehörighet för Appar och tillval. Ingen behörighet för resterande moduler.
Användare med Begränsad behörighet får statusen Begränsad. Har behörighet till försäljnings- och inköpsmodulen (ej betalningar). Ingen behörighet till Kassa-och bankhändelser, men läsbehörighet för resterande moduler.
Om företaget arbetar med attest kommer även behörigheterna för attest att uppdateras. Hade en användare behörighet att attestera tidigare, kommer den även ha det idag. Du kommer också kunna ställa in behörighet för attest separat för momsredovisningen och leverantörsfakturor.
Attest för momsredovisning hamnar under området Bokföring under Inköp - Behörigheter
Attest för leverantörsfakturor hamnar under området Inköp under Inköp - Behörigheter
Vill din kund köpa fler licenser till sitt Visma eEkonomi?
Då göra ni det under Appar och tillval inne i Visma eEkonomi. Gå in under fliken Tillval och välj filtret Uppgradera ditt program. Klicka på extra användarliccens till Visma eEkonomi och ni kan här skaffa fler licenser.
Fler användare.
Läs gärna mer i Skriven hjälp.
... Visa mer
Etiketter:
2024-03-06
11:20
Nu kan du enkelt skapa det ultimata attestflödet tillsammans med dina kunder!
Välj vilken typ av attestordning det ska vara och vem eller vilja som ska attestera fakturorna på leverantörsnivå
Det går nu att välja hur attestflödet ska se ut och du kan välja mellan inställningarna ingen specifik attestant, attestera enligt följande ordning eller attestera enligt valfri ordning. Du kan också välja vem eller vilka personer som ska attestera respektive leverantörs fakturor.
Båda inställningarna görs på leverantörsnivå.
Attestordning i Visma eEkonomi.
Ny mejlfunktion
Ställ in att ett mejl ska skickas till attestanten som säger att det finns fakturor att attestera. Detta gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och markera rutan för skicka e-post till användarna som ska attestera leverantörsfakturor. Här kan du också välja om mejlen ska gå varje gång en faktura är klar för attest, en gång om dagen eller en gång i veckan. Väldigt smidigt!
Skicka mejl till attestanten.
Läs mer om de fina nyheterna i Skriven hjälp »
... Visa mer
Etiketter:
2023-11-06
13:00
5 Gillar
Äntligen, nu är den här! Tjänsten som hjälper dig att efterleva lagen om penningtvätt (KYC/AML) finns nu integrerad i Visma Advisor. Perfekt för dig som vill ha allt om dina kunder samlat på ett ställe.
Penningtvättslagen ställer höga krav på dig som redovisningskonsult och länsstyrelsen har tidigare delat ut höga sanktionsavgifter till redovisningsbyråer. Med vår smarta lösning Advisor KYC vägleder vi er från att ni upprättar er allmänna riskbedömning på byrån till att sedan väva samman denna med kundkännedomsprocessen för respektive kund.
Hur fungerar Advisor KYC?
Tjänsten består av två delar:
Den allmänna riskbedömning för din byrå (utan kostnad), en central del av byråns KYC- arbete för att motverka penningtvätt och som definierar och bedömer potentiella risker i den egna verksamheten. Här ges hjälp att registrera, hantera och följa upp avvikelser.
Kundkännedom (kostnad per kund och år) Från Visma Advisor ges en komplett lista av uppdrag och tjänster som ligger till grund för KYC-rapporten. Verifierad bolagsinformation hämtas automatiskt in och självklart görs kontroller mot PEP- och sanktionslistor. Kundkännedomen hämtar automatiskt information från den allmänna riskbedömningen och du kan vara trygg i att det som du anger i kundkännedomsprocessen hålls uppdaterad när förändringar görs i den allmänna riskbedömningen. På så sätt kan du känna dig trygg med att dina kunder bevakas med uppdaterad information och du sparar tid tack vare den automatiska hämtningen. Tjänsten aktiveras enkelt på Min startsida under fliken Advisor KYC (du behöver vara administratör och ha full behörighet för byråinställningarna i Visma Advisor). Advisor KYC
Med Advisor KYC får du ett sömlöst flöde med allt från riskbedömning till kundkännedom, bevakning, händelser och avvikelser samt rapportering.
Läs gärna mer om hur tjänsten fungerar eller vanliga frågor & svar och kom igång redan idag!
Häng med på vårt webbinarium och lär dig mer - boka dig gratis » Har du inte Visma Advisor än eller bara vill veta mer om Advisor KYC? Boka en gratis rådgivning så hjälper vi dig!
... Visa mer
2023-10-06
12:35
Hej Mariët!
Tack för du skriver till oss. Full förståelse för att detta kan ställa till det vid byte från en redovisningsbyrå till en annan. Vi kikar på en förbättring av precis det du beskriver då det är en process som vi vill förbättra och förenkla. Jag har i dagsläget ingen exakt tidsuppskattning men det jag kan säga är att vi jobbar på det.
Tack igen och trevlig helg när det blir dags!
Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-08-14
15:57
Hej Marita! Tack för din fråga. För att byta namn på ett konto i Visma Ekonomiöversikt byter du namn i det program/SIE-fil som är din importkälla. Använder du exempelvis Visma eEkonomi som importkälla så byter du namnet på kontot där och sedan uppdateras datan automatiskt i Visma Ekonomiöversikt. Använder du en SIE-fil som importkälla ändrar du namnet där och sedan läser in datan igen. Varmt välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-06-29
10:57
Hej Jaqueline!
Tack för din fråga. I dagsläget går det inte att byta regelverk utan att nollställa företaget. Detta är något vi arbetar med för fullt och kommer förhoppningsvis snart att ha en lösning på plats. Önskar du byta gör du på följande sätt: 1. Skriv ut och spara det du önskar. 2. Nollställ företaget (under Underhåll - Inställningar). 3. Börja om med det regelverk du önskar (detta fyller du i när du startar upp företaget i Visma Skatt & Bokslut Pro). Välkommen att höra av dig igen om du har fler frågor. Önskar dig en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-06-28
10:24
2 Gillar
Den 19 juni kom betänkande om hållbarhetsredovisning - fler företag får krav på sig att lämna en hållbarhetsrapport. EU:s nya direktiv för hållbarhetsrapportering, CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), träder i kraft under 2024 och kommer successivt att omfatta allt fler företag. I den utredning som gjorts föreslås att direktivets krav tas in i bland annat aktiebolagslagen, årsredovisningslagen, lagen om bank- och finansieringsrörelsen och revisorslagen.
De företag som behöver lämna en hållbarhetsrapport kommer vara följande:
Små och medelstora företag vars överlåtbara värdepapper är upptagna till handel på en reglerad marknad (noterade företag), med undantag för s.k. mikroföretag.
Mindre onoterade moderföretag i stora koncerner.
Stora eller noterade dotterföretag och vissa större filialer till tredjelandsföretag som har en betydande verksamhet inom EU.
Hållbarhetsrapporten ska innehålla information som ger en förståelse av företagets inverkan på hållbarhetsfrågor och hur hållbarhetsfrågor påverkar företagets ställning, utveckling och resultat.
Läs mer om hållbarhetsrapportering: Vad är hållbarhetsredovisning och hur skriver man en hållbarhetsrapport? »
Visma eEkonomi Klimatrapport - en del av hållbarhetsredovisningen
En del av hållbarhetsredovisning är att redovisa hur företaget påverkar klimatet, hur användning av resurser, arbetsförhållanden och sociala insatser ser ut. Och också den ekonomiska hållbarheten.
De företag som kommer att omfattas av CSRD (se förklaring längre upp), kommer i sin tur att behöva få in uppgifter från sina leverantörer för att kunna hållbarhetsredovisa. Vilket leder till att små - till medelstora företag som inte omfattas ändå kommer att behöva hållbarhetsrapportera till sina leverantörer. Erbjud dina kunder hjälp redan idag med Visma eEkonomi Klimatrapport, som en del i sin hållbarhetsredovisning. Mät dina kunders klimatavtryck med bara några få knapptryck, få tips på hur företaget kan klimatreducera och hjälp med att klimatkompensera. De val vi gör idag påverkar morgondagens värld och vi måste alla ta ett gemensamt ansvar.
Kolla in Visma eEkonomi Klimatrapport » Kika gärna även på vårt webbinarium om Visma eEkonomi Klimatrapport Pro »
För mer information om de nya reglerna och hållbarhetsredovisning: FAR - nya regler om hållbarhetsredovisning» Regeringskansliet - nya regler om hållbarhetsredovisning » Vad är hållbarhetsredovisning och hur skriver man en hållbarhetsrapport? »
... Visa mer
Etiketter:
2023-06-01
12:54
Hej Christel!
Det låter märkligt, så ska det inte vara! För att du ska få den bästa hjälpen och för att vi ska kunna undersöka närmre ber jag dig ta kontakt med mina kollegor på supporten. Du når dem på telefonnummer 0470-70 62 00 mellan kl. 09-15.30. Ha en fin eftermiddag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-05-22
10:14
Hej igen Kristina!
Jag har tagit ditt önskemål vidare och vi har även med oss det sedan tidigare. Det tyvärr endast så mycket vi kan säga just nu. Tack igen för att du skriver, jätteviktigt!
Ha en bra dag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-05-19
10:46
1Gilla
Hej Kristina!
Tack för din fråga och dina synpunkter - jättebra och viktiga! Vi kommer kika vidare och återkomma med ett svar så snart vi kan. Önskar dig en fin helg!
Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-05-08
14:44
Hej! Okej. Som jag tolkar dig hade du velat ha en sammanställning av fakturaunderlagen (historik) som sedan gick att få ut i i pdf, helst i Excel. Och precis som du skriver så finns inte en möjligheten idag utan det som går att göra är att ta ut varje fakturaunderlag för sig, till pdf. Alltså inte som en sammanställning. Ett bra önskemål som vi tar med oss! Ha en fin måndag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-05-04
14:21
Hej!
Tack för din fråga och välkommen som ny forummedlem! De olika rapporterna som finns i Visma Advisor går att skriva ut till Excel. När det gäller fakturaunderlagen går det endast att ta ut dem i pdf-format. Vi tar till oss av ditt önskemål! Kika gärna i Skriven hjälp för att se hur du tar ut rapporterna till Excel, https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-advisor/content/online-help/create-report.htm Önskar dig en fin eftermiddag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-05-02
08:54
Hej Jenny!
Tack för din fråga. Det går jättebra att lägga till Visma Skatt och Bokslut Pro för din kund och sedan läsa in data via en SIE-fil. För att starta ett samarbete går du in under fliken Samarbeten, på den kund du vill aktivera samarbetet på. Sedan klickar på du på Visma Skatt och Bokslut Pro och därefter väljer du Årsavslut. Läs gärna mer i detta hjälpavsnittet, längst ner: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-advisor/content/online-help/activate-collaboration-periodend-yearend.htm Önskar dig en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-04-20
08:45
God morgon! Tack för din fråga. Det bästa är om den som ska jobba med kunden bjuder in till ett samarbete från ert klienthanteringsprogram, precis som "ett vanligt samarbete". Då krävs ingen ny användarlicens och ni alla kan logga in och hjälpa kunden. Läs gärna mer här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-byrastod/content/online-help/samarbete-eekonomi.htm Gällande den användarlicensen får du gärna be kunden ta kontakt med vår avtalsavdelning. Ha en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-03-16
14:36
1Gilla
Det första K2-regelverket för aktiebolag publicerades för mer än tio år sedan (2008) och K3-regelverket har funnits sedan år 2012. Båda regelverken tillämpades obligatoriskt första gången för räkenskapsår som påbörjades 1 januari 2014. Under år 2016 gjordes omfattande justeringar i regelverken genom anpassningar till de lagändringar som föranleddes av EU:s nya redovisningsdirektiv. Nu är det alltså dags för ännu en översyn av båda regelverken.
Bakgrund
K3 är huvudregelverket för ett företag som ska upprätta årsredovisning eller koncernredovisning. De flesta företag som är mindre företag enligt årsredovisningslagen kan välja att istället tillämpa K2.
Sedan det första K-regelverket kom har fördelar och nackdelar med såväl regelverk som system diskuterats. Det har förekommit synpunkter på att, framförallt K2, begränsar företagens handlingsutrymme samt på tillämpningsområdet för K2 respektive K3.
Det är nu ett stort antal årsredovisningar och koncernredovisningar som upprättats med tillämpning av dessa två regelverk. Därför görs nu en översyn och utvärdering av regelverken tillsammans.
Arbetet med att utvärdera regelverken har gjorts av Bokföringsnämnden och det första steget har varit att skicka ut ett antal övergripande frågor till över 60 remissinstanser.
Remissförslag
En av de större förändringarna är vilka företag som får tillämpa K2 regelverket. Nämnden har övervägt olika alternativ och kommit fram till att företag som har vissa typer av transaktioner, tillgångar eller skulder inte ska få tillämpa K2. Detta ska dock inte gälla de minsta företagen och därför har ett gränsvärde införts. Denna lättnadsregel innebär att ett företag som de två senaste räkenskapsåren har haft högst 3 anställda, en balansomslutning på högst 1.5 miljoner kronor och en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor alltid får tillämpa K2 med undantag av de företag som anges i punkt 1.1 (se remiss nedan). Detta gränsvärde är samma som när man kan välja bort en revisor.
Förslaget innebär också att bostadsrättsföreningar och företag med utländska filialer inte längre får tillämpa K2. Sammanfattningsvis så är förslaget som arbetats fram att K2 regelverket är lämpligt för mindre företag med enklare förhållanden.
Många av förslagen i remissen för både K2 och K3 syftar också till att förtydliga innebörden av en regel. Det kan exempelvis vara en mer förklarande kommentarstext. Ett antal av förslagen syftar till sakliga ändringar. Det är ändringar eller förtydliganden som efterfrågats av bland annat redovisningsbranschen.
BFN föreslår att ändringarna ska tillämpas för räkenskapsår som inleds närmast efter 31 december 2024 men får tillämpas för räkenskapsår som påbörjas tidigare.
Nu är det möjligt att lämna synpunkter på förslagen i remissen framtill den 2 oktober 2023.
Vad innebär det för oss på Visma Spcs och våra produkter?
Om remissen med förslagen går igenom kommer fler företag behöva utvärdera om de ska tillämpa regelverket K2 eller K3. Vi har redan påbörjat ett arbete i Visma Skatt & Bokslut Pro med att kunna stödja byte av regelverk från K2 till K3. Förslagen kommer även kräva vissa anpassningar i årsredovisningen och här kommer vi följa arbetet och se vilka beslut som tas.
Kika gärna på remisserna.
... Visa mer
Etiketter:
2023-03-10
09:19
3 Gillar
Känner du att det skulle vara skönt att få lite hjälp med din bokföring? Du kanske vill bokföra lite själv men inte allt? Då kan du samarbeta med en redovisningsbyrå i ditt Visma eEkonomi.
Hitta redovisningsbyrå
Behöver du ett proffs som kan bokföring, fakturering, deklaration eller kan hjälpa till med rådgivning? Vi matchar dig med en av Sveriges bästa redovisningsbyråer! Kika in på vår sida Hitta din redovisningsbyrå.
På samma sida hittar du även byråer som erbjuder bokföringshjälp. Toppenbra, så kan du ägna dig mer åt det du brinner för!
Har du redan en byrå?
Det bästa är alltid om din byrå bjuder in dig till att samarbeta och beroende på vilken variant av Visma eEkonomi du har kan samarbetet se olika ut. Vi tar det från början och förklarar!
Visma eEkonomi Start När du inte vill bokföra någonting själv och vill ha hjälp med det mesta. Här kan en redovisningskonsult hjälpa dig med hela ekonomiarbetet och för att förenkla inhämtningen kan ni samarbeta i tjänsten Visma Scanner. Tips är att aktivera Visma Ekonomiöversikt för att även du ska kunna ta del av hur ditt företag går, rent ekonomiskt.
Visma eEkonomi Fakturering
Du fakturerar själv men vill slippa bokföra något på egen hand. Även här kan du och din redovisningskonsult samarbete i tjänsten Visma Scanner och Visma Ekonomiöversikt. I en betalande variant av Visma eEkonomi (Fakturering, Bokföring, Smart och Pro) kan ni även använda er av Visma Spcs företagskort. Det är också möjligt att använda attestflödet när du samarbetar med dina kunder i eEkonomi Fakturering.
Visma eEkonomi Bokföring I den här varianten sköter du delar eller större delen av bokföringen själv, men du har inte behov av någon form av fakturering. Bokföringen i programmet kan göras enklare med en aktiv bankkoppling med automatisk avstämning från kontoutdraget. Här kan ni också använda er av attestfunktionen både i programmet och i Visma eEkonomi-appen, där du får godkänna varje faktura innan den bokförs. Samarbeta även gärna i Visma Scanner och Visma Ekonomiöversikt.
Visma eEkonomi Smart När du både vill fakturera och bokföra själv. Din redovisningskonsult kan stötta med löpande expertkunskap och ni kan dela upp arbetet mellan er. Även här rekommenderar vi er att samarbeta i Visma Scanner och Visma Ekonomiöversikt.
Visma eEkonomi Pro Du arbetar i den största varianten, precis som redovisningskonsulten. Ni har samma behörigheter och kan dela upp arbetet med bokföring som ni vill mellan er. Vanligast är att samarbeta med en redovisningskonsult i varianterna Start, Fakturering, Bokföring eller Smart.
Tänk på, att om du redan har Visma eEkonomi när du vill börja samarbeta med en redovisningsbyrå bjuder din redovisningskonsult alltid in dig till den varianten av eEkonomi som du redan har. Annars riskerar du att förlora data.
Läs gärna mer om våra rekommenderande tilläggstjänster Visma Scanner och Visma Ekonomiversikt.
... Visa mer
2023-02-16
15:02
1Gilla
Uppdatering! När man nu plockar upp ett bokföringsförslag ser man vilka konton det kommer att bokföras på och får därmed också möjlighet att lägga till resultatenheter på bokföringshändelsen. En efterlängtad förbättring! Hälsningar Jenna, Visma Spcs
... Visa mer
2023-02-09
14:31
Hej!
Precis som du nämner så finns ingen automatisk bilaga för detta utan den skapar och bokar du upp manuellt. Det står lite om just detta på Min Sida i Visma Bokslut, under Tips & Aktuellt. Kika gärna där! Tyvärr är detta inget som kommer att prioriteras i Visma Bokslut.
Ha en fin eftermiddag! Jenna
... Visa mer
2023-02-08
08:37
Hej! Tack för din fråga! Vi har precis lagt till två nya bolagsformer i form av Ekonomisk förening och Bostadsrättsförening, och fokuserar nu på att bli helt kompletta i de bolagsformer vi har i tjänsten. Bra att du hör av dig och frågar, tyvärr kan jag inte ge dig något klart besked om när vi släpper ytterligare bolagsformer. Det jag kan säga är att vi tar vill oss och arbetar ständigt för att utveckla våra program mer! Önskar dig en bra dag, Jenna
... Visa mer
2023-01-05
08:54
Hej Marianne! Tack för att du skriver. Förstår att det hade varit smidigt så som du beskriver, dock är detta ingen funktion som vi tittar på för framtiden. Mitt tips till dig är att fundera på om du skulle vilja gå över till Visma eEkonomi och samarbeta med din kund därigenom. Då kan du välja att presentera alla siffror i Ekonomiöversikt i realtid. Så när din kund går in och kikar så är siffrorna alltid uppdaterade! Önskar dig en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2022-10-03
10:34
1Gilla
Hej Mats!
Tack för din fråga, en mycket bra fråga. Skillnaden är att det är två olika företag inom Visma - koncernen som marknadsför dessa signeringstjänster. Vi på Visma Spcs rekommenderar dig att du använder Visma Sign, https://vismaspcs.se/visma-sign, som finns integrerat i både Visma Bokslut och Visma Skatt & Bokslut pro. Med Visma Sign integrerat i programmen blir signeringen av den digitalt inlämnade årsredovisningen både enkel och tidseffektiv! Medan Visma (ej Spcs) tillhandahåller den andra signeringstjänsten du nämner - Visma Addo.
Hoppas att det här svaret gav dig en tydlig förklaring och därmed svar din fråga. Önskar dig en fin dag!
Mvh
Jenna
... Visa mer
2022-09-27
10:05
Hej Susanne! Tack för din fråga. Så som du beskriver ska det inte vara, bra att du hör av dig! Jag skulle vilja be dig ta kontakt med mina kollegor på supporten så får de kika lite närmre på vad som kan vara orsaken till detta. Du når dem på nummer 0470- 70 62 00 mellan kl. 09-16.30 idag. Ha en fin tisdag!
Mvh Jenna
... Visa mer
2022-09-24
07:39
1Gilla
Hej Katarina, Tack för din fråga! För at du ska få den bästa hjälpen rekommenderar jag dig att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten, så får de kika på ditt ärende. Du når dem på måndag igen från kl. 09 på telefonnummer: 0470-70 62 00. Trevlig helg!
Jenna
... Visa mer
2022-09-09
09:24
Hej igen Camilla! Nu har vi fått in en hel del andra kunder som verkar ha samma problem som ni har. Vi kikar på en lösning och hoppas kunna få det att fungera som det ska så fort som möjligt! Mvh Jenna
... Visa mer
2022-09-09
08:25
God morgon Camilla! Vad bra att du hör av dig! Det är inget allmänt fel vad vi har märkt av. Därför rekommenderar jag dig att du tar kontakt med vår support när de öppnar kl. 09. Du når dem på tele. 0470-70 62 00. Önskar dig en fin dag! Mvh Jenna
... Visa mer
2022-08-31
15:57
Hej!
Tack för din fråga! Jag rekommenderar att du testar att spara ner filen igen lokalt på din dator, alltså inte i mappen som du nämner ovan. Du kan exempelvis välja att spara den i mappen som heter "hämtade filer". När du sedan ska ladda upp filen i Visma Sign hämtar du filen från mappen "hämtade filer" och laddar upp den därifrån. Alternativt kan du använda dig av Visma Sign integrerat i Visma Bokslut, då stannar du kvar i programmet och bjuder därifrån in de person som ska signera årsredovisningen. Lycka till och ha en fin eftermiddag! Mvh Jenna
... Visa mer
2022-06-20
16:00
Hej Christel!
Tack för din fråga och vad bra att du hör av dig. Vi arbetar för att rätta till den här funktionen, då det självklart ska det gå att klicka på spara precis där du beskriver. Tills att vi har löst detta rekommenderar jag dig att istället gå via fliken Bevakningslistor i vänstermenyn, välja det uppdrag du vill ändra och därefter aktuell kund. När du sedan klickat på kunden klickar du på Inställningar och väl där kan du redigera vald bevakningspunkt.
Välkommen att höra av dig om du har fler frågor. Önskar dig en fin måndagskväll! /Jenna
... Visa mer