Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2022-04-25 16:44 )
  • 5 Svar
  • 1 gilla
  • 5241 Visningar

Här är en kort guide som visar hur du kontrollerar vilken SQL Server som du har installerad på din dator.

 

  1. Använd sökfunktionen i Windows och skriv Tjänster (eller Services), och klicka på den.
    SQL_Server_01.JPG
  2. Leta upp tjänsten SQL Server (Visma).
    SQL_Server_2.JPG
  3. Högerklicka på tjänten och välj Egenskaper. På raden Sökväg till den körbara filen så ser du en sökväg.
    Om sökvägen innehåller MSSQL15.VISMA (som visas på bilden) använder du SQL Server 2019. Om sökvägen istället innehåller MSSQL14.VISMA så använder du SQL Server 2017.
    bild_egenskap_sql_2019.PNG

Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-04-25

Kommentarer
LW -60
UTFORSKARE

😂😂😂

*14.VISMA = 2017

*12.VISMA = 2014

 

Varför ska numreringen vara enkel, haha!

 

Mvh Lena

Weronica
UTFORSKARE

Hej, 

Så om man har  SQL Server 2017 ska man uppgradera till SQL Server 2019 redan nu? Och hur gör man det i så fall?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Ne,j detta är inget du behöver göra nu utan det kan vänta till hösten 2022 då vi planerar att uppdatera SQL-databasen för Visma Administration till SQL 2019. När du installerar programversionen av Visma Administration där vi har stöd för SQL 2019 så sker uppdateringen av SQL-databasen automatiskt. Mer information finns i vårt tips Vi uppdaterar till SQL Server 2019 under hösten 2022.

 

Ha en fin eftermiddag

//Tinna

Hej!

Jag har 12.VISMA = 2014, behöver jag göra något?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!
Det beror lite på vilken version av Visma Administration som du har installerad men om det är så att du kör en äldre version så kommer det att ske en uppdatering av din SQL-version i samband med att du uppdaterar själva programmet. Då får du SQL-versionen 14.VISMA alltså SQL 2017 - och precis som @LW -60 skriver lite högre upp i tråden - varför ska numreringen vara enkel 🙂 

 

Önskar dig en fin vecka

/Tinna