Den 25:e maj 2018 infördes dataskyddslagen GDPR och för att hjälpa dig att följa kraven för GDPR finns följande sida i hjälpen: GDPR i Visma Administration. På denna sidan under rubriken Arbeta enligt GDPR i ditt program kan du klicka dig ner på Kundnivå, Leverantörsnivå och Medarbetarnivå för att ta reda på vad som gäller i programmet. Du hittar allt du behöver under Insamling av personuppgifter och Personuppgifter i programmet och Lagring av personuppgifter. Här har vi även information om Personuppgiftsbiträdesavtal.
Många undrar hur man gör för att ta bort gamla kunder och leverantörer som man inte har rätt att ha kvar, läs mer i Hur man rensar i sina kundregister/leverantörsregister och kontaktregister.
Om du vill läsa mer om GDPR har vi en samlingssida om detta på vår hemsida, vismaspcs.se/gdpr.
Behöver jag lagra all information och hur ska den lagras i så fall? Är det jag som är ansvarig för att lagringen sker på ett korrekt sätt? Hur länge behöver jag spara det där kvittot?
Ibland händer det oundvikliga, en leverantörsfaktura blir fel och du behöver korrigera den. Jag har samlat de olika problem du kan mötas av och hur du justerar det på rätt sätt.
Vill du ha hjälp med att kontrollera så att din bokföring stämmer i programmet? Då rekommenderar jag att du använder programdelen Avstämningar som du hittar under Bokföring.