Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sjönäs
MEDLEM

Arbetstidsförkortning

Tid Smart:

Hur lägger man upp saldon för arbetstidsförkortning?

Vilken löneart använder jag för utbetalning av arbetstidsförkortning?

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Sjönäs!

 

Jag vill bara meddela att vi har sett din fråga och kommer att besvara den under morgondagen.

 

Önskar dig en fin kväll!

/Tinne

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Sjönäs!

 

Arbetstidsförkortning hanteras främst via löneprogrammet och inte i Visma Tid Smart, men du kan däremot ordna så att de anställda kan registrera uttag av tid inne i tidsregistreringen i Visma Tid Smart. Saldot kommer endast att ligga i löneprogrammet, men de anställda kommer själva att kunna registrera frånvaro som avser arbetstidsförkortning.

 

Om du vill göra detta behöver du först lägga upp en frånvarotyp för uttag av arbetstidsförkortning inne i Tid Smart under Inställningar - Tid och kvitton - Frånvaro

Välj sedan Lägg till franvaro och skapa upp en frånvarotyp som du döper till exempelvis Arbetstidsförkortning Uttag - det viktigaste är att du och de anställda är med på vilken frånvarotyp de ska använda.

Fyll i fältet med en frånvarokod och välj sedan Spara. Tänk på att välja en frånvarokod som du också kan använda i löneprogrammet, då det måste vara samma frånvarokod.

 

Därefter behöver du göra ändringar inne i Visma Lön under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar.

Gå in under Integrationer - Tidkoder. Välj en ledig rad och fyll i samma namn och tidkod som du använde i Visma Tid Smart.

Välj därefter upp den löneart som du vill ha som avser Arbetstidsförkortning uttag och klicka på Spara.

 

Nu ska de anställda kunna registrera uttag av arbetstidsförkortning inne i Visma Sid Smart och det kommer även följa med till Visma Lön 600!

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fråga, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

 

Önskar dig en fin tisdag!

/Tinne

Jag menade att frågan var ställd utifrån Lön Smart. Det går inte att chata och inte att ringa.

 

Hej @Sjönäs

Jag ser till att du blir kontaktad av en kollega till mig i eftermiddag. 

 

/Tinna