2024-07-19
11:54
Hej @Tomasp!
Jag gissar att det finns något ifyllt under Revisorspåteckning under Årsavslut - Upprätta årsredovisning - Dokumentet underskrifter.
För att få bort det behöver du ta bort det som står i de gulmarkerade rutorna på underskrifterna i bilden nedan:
Detta borde hjälpa dig att få bort revisorspåteckningen, prova i ditt program och återkom till oss om det inte löser problemet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-07-11
10:19
Hej @Carina !
Beroende på varför du vill vända utbetalningen finns det lite olika sätt att gå tillväga. Jag skickar med olika lösningsförslag som du kan kika på, om inget av dessa hjälper dig vidare får du gärna återkoppla i tråden med lite mer info om vad du vill göra med utbetalningen.
- Om du vill ångra betalningen kan du följa stegen i hjälpavsnittet Ångra matchad bankhändelse.
- Vill du ändra exempelvis datum, belopp eller liknande har vi samlat olika lösningar i Vanliga problem och lösningar - bankhändelser beroende på vad du vill göra.
- Om utbetalningen är en manuell verifikation som du skapat under Bokföring - Verifikationer kan du istället skapa en korrigeringsverifikation för att "vända" utbetalningen. Kika i hjälpavsnittet Skapa en korrigeringsverifikation.
Återkom som sagt med mer information om förslagen ovan inte löser din fråga, så hjälper vi dig vidare därifrån.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-07-08
13:26
Hej @Jim Andersson!
När jag tittar på detta har jag lite svårt att följa vad du har gjort i programmet, det ser ut som att det finns dubbla korrigeringar utifrån dina bilder. För att lättare få en bild av hur du har gjort och hur du bäst löser detta så skulle jag vilja att du ringer in till mina kollegor på supporten, så kan du dela din skärm och visa.
Här hittar du kontaktuppgifter och öppettider till vår duktiga support.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-06-27
10:40
1Gilla
Hej @Pia Larsen!
Gäller detta kundfakturor till privatpersoner eller företagskunder? När jag testar i mitt program visas summan per artikelrad inklusive moms när jag fakturerar privatpersoner, det visas däremot exklusive moms för företagskunder.
På kundfakturor till privatpersoner bör du alltså kunna se priset inklusive moms om du inte har inställningen Visa priser exkl. moms för privatpersoner ibockad under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter:
Har du den ifylld bockar du helt enkelt ur den, sparar och skapar upp en ny kundfaktura.
Du kan också stämma av dina inställningar under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter. Scrolla ner till Utskriftsinställningar och kontrollera vilka bockar du har ifyllda här. Bocka i Visa pris för artikel på fakturautskrift om du inte redan har den ibockad.
Om detta inte fungerar för dig får du gärna återkomma där du visar vilka inställningar du har på fakturautskriften och skicka en skärmdump (med eventuella känsliga uppgifter blurrade) på en kundfaktura, så ska vi försöka hjälpa dig därifrån.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-06-10
16:32
Hej @Doktorn !
Vi har skrivit lite om detta i hjälpavsnittet Månadsavstämning Skattekonto vid punkt 7.
Händelser som intäktsräntor eller kostnadsräntor lägger du in manuellt på ditt Skattekonto, de hanteras nämligen inte av kopplingen till Skattekontot. Du bokför händelserna som du saknar under Kassa och bank - Välj Skattekontot - Ny Skattehändelse. Här kan du välja att använda dig av bokföringsförslagen kostnadsränta eller intäktsränta för lite hjälp på vägen 🙂
Hör av dig om något känns oklart eller om du har någon annan fundering. /Tinne
... Visa mer
2024-02-23
15:44
Hej @Lars B!
Vi får inte riktigt ihop vad för typ av fel det kan vara, så jag skulle vilja be dig att ringa till supporten så får vi undersöka detta närmre. Supporten stänger vid 16:00 idag och öppnar igen på måndag vid 09:00, så ta kontakt med oss när du har möjlighet så ska vi hjälpa dig.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
13:48
Hej @Liselott Oldin!
Anledningen till att det inte fungerar i den här delen av programmet är för att en betalningspåminnelse i programmet inte är ett affärsdokument. Finns det flera obetalda fakturor tar den med dessa och även de obetalda fakturor som inte har förfallit. I den funktionen kan vi inte kan binda det till ett enda dokument då det kan vara flera stycken, vilket är orsaken till att koden inte fungerar.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
10:27
Hej igen @Antonia1 och tack för att du återkopplar.
Härligt att du fick hjälp och lyckades lösa det.
Ha en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
10:11
Hej @Antonia1!
Jag ska självklart hjälpa dig med detta, men skulle behöva lite mer information. Jag listar upp mina frågor nedan för att göra det lite lättare 🙂
1. Vilket konto är det som du inte hittar?
2. Har du provat att göra som min kollega Moa visar ovan när du söker efter kontot? Dvs. har du bockat i Visa alla aktiva poster och Visa även inaktiva poster när du söker efter kontot?
3. Var i programmet försöker du bokföra återbetalningen? Är det ex. genom en manuell verifikation i Bokföring - Verifikationer eller i Kassa- och bankhändelser? 4. Har du skapat en leverantörsfaktura på dina inköp som du har fått återbetalning på eller har du gjort på något annat sätt?
Kika igenom frågorna och återkom med info när du har möjlighet så hjälper vi dig vidare utifrån det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
09:50
Hej @Davor P1!
När det kommer till lönearterna så har vi i Lön 600 lönearter för Fora kostnad och Fora skuld:
1242 - Fora kostnad
1243 - Fora skuld
Var det dessa du tänkte på eller är det någon annan löneart som du saknar?
Gällande din andra fundering uppfattar jag det som att du vill ha en automatisk beräkning på detta, vilket du kan få genom att lägga in återkommenade lönearter på varje anställd. Då bokas det upp en kostnad och en skuld för forabeloppet på lönekörningen. Du behöver själv se över vilken procentsats som uppräkningen ska ske med, vilket är en inställning som du gör direkt på lönearten.
Om det är något annat du funderar över eller om jag har missuppfattat dina frågor får du gärna återkoppla i tråden så kikar vi på det igen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
09:39
Hej @SajmaNaj!
Utan att ha sett lönebeskedet har vi inte riktigt all information vi behöver för att helt kunna avgöra varför konteringen hamnar som den gör. Ett vanligt scenario när konto 7290 konteras i kredit är dock att man har tagit ut mer semesterdagar på det aktuella lönebeskedet än man tjänat in.
Jag tänker att du kan börja med att kika i hjälpavsnittet Bokföring av preliminär semesterskuld och stämma av om det kan vara det som har hänt hos dig.
Om så inte är fallet tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så får de kika på lönebeskedet och gå vidare därifrån med felsökningen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-22
15:54
Hej @Louise MoveByNumbers!
Vi skulle vilja kika på detta tillsammans med dig, så en kollega till mig kommer att ta kontakt med dig per mejl och så hjälper vi dig vidare därifrån.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-16
16:09
Hej @CarinaM_!
Jag och mina kollegor har testat detta i våra program, men vi får inte samma fel som du beskriver. Jag tänker att det är bäst att du tar kontakt med supporten på måndag, så felsöker vi tillsammans med dig i din miljö.
Välkommen att kontakta supporten.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-16
12:55
Hej @nanovac och tack för att du kommer med bra input till oss! Det är alltid uppskattat att få höra era tankar och förslag.
De funktioner du efterfrågar är inga som vi har i dagsläget. Jag har bollat frågan om varför det idag inte går att definiera nummerserier med våra produktspecialister och fick svaret att det inte finns någon specifik anledning till varför vi inte har en sådan funktion idag. Det jag skulle rekommendera är att du skickar in detta till oss som ett önskemål, vilket du gör direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag. Jag kan tyvärr inte lova att det är något som kommer att implementeras, men alla era önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-16
09:13
Hej @eragnms1!
Som du skriver får du göra betalningarna manuellt i dagsläget, men vill också säga att du väldigt gärna får lägga detta som ett förbättringsförslag till oss via knappen Feedback & förslag längst ner till vänster i ditt program. Alla era önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning.
Om någon forumkompis vill dela med sig av sina erfarenheter och tips kring detta så är ni mer än välkomna att hoppa in i tråden!
Önskar dig en fin helg
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
14:55
Hej @bewell!
Jag undrar om du möjligen gör bokslutet i ett annat program än Visma eEkonomi? Om du gör bokslutet i ett annat program så ska du inte göra det sista steget Slutkontroll, Istället ska du exportera en SIE-4-fil.
Återkom om så inte är fallet så får vi kika vidare på detta!
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
14:24
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice!
Vi har haft ett fel kring detta, gör så att du ringer in till mina kollegor på supporten så hjälper de dig att åtgärda felet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
14:06
Hej @TstAB15, jättebra att du kunde visa hur det ser ut!
Jag har försökt återskapa detta men får inte samma fel som du, så jag har även bollat detta med mina kollegor som inte heller kan återskapa felet. Vi kom därför fram till att det är bäst att du ringer in till oss, så kan vi koppla upp oss mot din miljö och felsöka vidare därifrån för att reda ut varför det blir såhär.
Gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten när du har möjlighet. Du får gärna återkoppla här i tråden när ni löst det så vet vi att du har fått hjälp.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
11:15
Hej @TstAB15!
När jag tittar på bilden du skickade så ser det ut som att du är i redigeringsläget för listan och kan lägga till menyval, är bilden tagen idag när du haft problemet? Vad är det som händer när du försöker skapa din lista? Du får gärna återkomma och förklara vad som händer så ska vi kika på det vi kan från vår sida.
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
09:09
Hej @A-L Karlsson!
Det finns dessvärre ingen möjlighet att ändra betaldatum på en journalförd inbetalning. Om du gör en korrigering manuellt i bokföringen kommer du få en differens vid avstämning mellan bokföringen och reskontran, precis som du skriver. Vi rekommenderar istället att du gör en kreditfaktura med samma fakturadatum och samma "felaktiga" betaldatum, därefter skapar du en ny faktura med korrekta datum.
Ett annat alternativ är också att du installerar en säkerhetskopia som är tagen innan journalen gjordes på det felaktiga datumet. Väljer du det alternativet så är det viktigt att tänka på att du då går tillbaka helt som det såg ut när säkerhetskopian togs och får göra om allt som är gjort efter.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
16:41
Hej @CK2023!
Om det är så att du har missat att skapa en faktura till din kund under år 2023 så är jag inte säker på att ni kan sätta 2023 som fakturadatum. Detta tänker jag att du behöver ta med en redovisningskonsult i första hand, så att du är säker på att allt blir rätt och riktigt i din bokföring. När du fått den information som du behöver kring detta är du välkommen att kontakta oss igen så visar vi dig gärna hur du gör detta i programmet.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
16:36
Hej @Veronika2020!
Snyggt att du löste det!
Jag förstår hur du tänker, men arbetsgivardeklarationen är inte samma sak som en leverantörsfaktura. Jag ser att du har Lön Direkt, då skapas arbetsgivardeklarationen automatiskt i samband med att du skapar en lönekörning. När du har bokfört den i Lön Direkt så skapas en verifikation och bokförs automatiskt i Visma eEkonomi. Det ska alltså inte ställa till något för dig. Om du vill läsa processen för Arbetsgivardeklarationen i Lön Direkt så länkar jag till hjälpavsnittet Arbetsgivardeklaration (AGI) där du hittar all info.
Hoppas att jag kunde hjälpa dig reda ut några frågetecken, återkom annars 🙂
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
14:50
Hej @Veronika2020!
Här har det blivit nästan rätt 🙂 Du har gjort helt rätt i att följa den skrivna hjälpen, men när man gör överföringar till Skattekontot ska du inte skapa en leverantörsfaktura då överföring till Skattekontot inte räknas som en leverantörsskuld. För att åtgärda detta kan du kreditera leverantörsfakturan och därefter kvitta kreditfakturan mot originalfakturan under Åtgärder - Kvitta för att få bort den.
När du framöver gör överföringar till Skattekontot så gör du dessa manuellt på banken, du behöver alltså inte skapa upp en leverantörsfaktura.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
14:46
Hej @Lugnets Allfix!
Vi har fått information om att det just nu inte är planerat att implementeras inom den närmsta tiden, men vi har sett era önskemål och tagit det vidare internt till våra produktspecialister.
Önskar dig en fin eftermiddag
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
11:07
1Gilla
Hej igen @Johan Ekman, tack för att du återkopplar. Och känn dig inte långsam 🙂
Som du skriver hade du tidigare eEkonomi Payslip, vilket mycket riktigt ersattes av Visma Lön Direkt. Eftersom det är en nettoersättning som du betalar ut på löneutbetalningen så bör det vara en och samma händelse (dvs löneutbetalningen), och du kan då lägga in kvittot för hyran på verifikationen för löneutbetalningen. Om du tycker att det inte känns helt rätt att det blir en händelse och vill felsöka i det tänker jag att du kan slå en signal till mina kollegor på supporten, de kan nämligen koppla upp sig mot din miljö och kika på varför det blir så.
Återkom gärna om du funderar över något mer!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
09:03
1Gilla
Hej igen @CayTid!
När du har en koppling till Skattekontot så ska du normalt sett få in alla händelser per automatik, men här verkar den ha missat att importera en händelse. Om du vill felsöka i det är det bäst att du slår en signal till mina kollegor på supporten vid tillfälle, då vi behöver koppla upp oss mot din miljö för att kunna felsöka vidare.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
08:37
Hej @SoftBear!
Är det tjänsten för att ta emot mejlade fakturor in i programmet som du försöker aktivera?
Jag börjar med att skicka med instruktionerna för Ta emot e-fakturor till dig, kika igenom det och stäm av att du har aktiverat det enligt texten under rubrik 4. Ta emot pappersfakturor och mejlade fakturor digitalt.
Om du har gjort enligt instruktionerna och fortfarande inte får det att funka så återkommer du till oss så kikar vi närmre på det.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-26
16:15
Hej @MickeSundin och tack för att du återkopplar till oss.
Eftersom du upptäckte felet i den senaste versionen så tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med supporten på måndag för vidare felsökning.
Hoppas att du får en fin helg
/Tinne
... Visa mer
2024-01-26
16:01
Hej @Mangnell!
Om du redan har krediterat och kvittat fakturan så tänker jag att du kan boka bort det från 1510 genom att skapa upp två manuella verifikationer under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation i varsitt år.
I exemplena nedan använder jag kontot 3041, men stäm av hur fakturan bokfördes och använd det kontot istället för 3041.
I 2023 bokför du först följande:
1510 Kredit 3041 debet
I 2024 bokför du:
1510 Debet 3041 Kredit
När du gör såhär nollas allt i respektive år och resultatet påverkas inte.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-26
15:34
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB!
Nu har vi fått återkoppling på detta och du gjorde helt rätt att i att spara om dokumentet.
När detta sker brukar vi skicka med instruktioner om hur du bäst kan återskapa filen i PDF-format:
1. Öppna filen med webbläsarens förhandsgranskning
2. Klicka på Print
3. Välj alternativet Spara som pdf från printmenyn och spara filen
När du sparar på detta sättet ska du kunna lägga till filen i inbjudan som normalt.
Vi har också testat att ta ut filer från Visma Skatt & Bokslut Pro, men upplevde inte problem att skicka ut dessa för signering så vi vet inte riktigt i vilket läge som det händer.
Nu hoppas jag att du får en fin fredag och helg 🙂
/Tinne
... Visa mer
2024-01-26
10:59
Hej @Ingenjören!
Tack för att du återkopplar. Jag provade detta hos mig och tänker att jag visar flödet.
När jag skapar leverantörsfakturan från ett bildunderlag och registrerar den så är konto 2440 kvar. När du lägger upp fakturan så tänker jag att du inte ska använda 1930 på leverantörsfakturan, det sker först när du registrerar fakturan som betald. Jag ser även att du inte lagt upp något konto för moms, så kontrollera gärna om du ska lägga in moms på fakturan eller inte.
Såhär ser det ut hos mig när jag lägger in fakturan:
När jag sedan går in på Åtgärder - Registrera utbetalning för att registrera leverantörsfakturan som betald väljer jag Företagskontot:
Fakturan är nu registrerad som betald, har fått ett verifikationsnummer och när jag tittar på utbetalningsverifikationen är 1930 inlagt, inte 2440:
Eftersom du har kontantmetoden så skapas aldrig någon verifikation när du skapar leverantörsfakturan. Alltså bokas det aldrig något på 2440. När du betalar fakturan så konteras den med 1930 i kredit istället, som du ser ovan.
Kan det här hjälpa dig med varför din faktura inte balanserar?
Återkom gärna i tråden igen om något känns oklart.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-25
16:32
Hej @Ingenjören! Nu är det inte Pamela som skriver men jag hoppas att jag ska kunna hjälpa dig lika bra 🙂
Oavsett om du använder faktureringsmetoden eller kontantmetoden så läggs först konto 2440 upp när du lägger upp en leverantörsfaktura. När du har kontantmetoden bokförs inte fakturan förrän den registreras som betald och då sätts ett verifikationsnummer och konto 2440 tas per automatik bort.
Jag förstår att det kan vara lite förvirrande, men orsaken till att kontot 2440 läggs upp per automatik när du "bara" laddar upp eller skapar fakturan så tror programmet att det är ett utkast och känner av att den inte är registrerad som betald, vilket gör att det kontot läggs upp. Men som sagt, det försvinner när du registrerar den som betald.
Återkom gärna om du har någon mer fundering!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-25
16:21
Hej @Lina__16!
I vårt hjälpavsnitt Får en anställd ta ut semester som man håller på att tjäna in? så går vi igenom din fundering. Då det frångår semesterlagen så är det ingenting vi rekommenderar att göra. Kika gärna igenom hjälpavsnittet om du vill läsa mer om detta.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-25
16:14
Hej @Mich24!
Toppen att du kunde byta konto!
Ändringen påverkar inte en redan inskickad momsrapport eftersom detta enbart är byte av skuldkonto för arbetsgivaravgifter. Eftersom du nu har bytt till konto 2731 kommer inte årsredovisningen att påverkas, förutsatt att årsredovisningen skapas efter att du bytt konto.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-25
15:03
Hej @Mangnell!
Jag uppfattar dig som att du vill kreditera fakturan, men att originalfakturan och kreditfakturan ska lägga sig på olika år? Jag har kikat på detta och du kan kreditera och kvitta fakturan och få kvittningen att hamna på nuvarande år istället för 2023.
För att göra detta går du in på fakturan som finns i år 2023 och välj Åtgärder - Kreditera. På kreditfakturan kan du ändra fakturadatumet till exempelvis dagens datum. När du väljer att bokföra fakturan kommer programmet fråga om kreditfakturan ska kvittas mot originalfakturan. Väljer du Ja kommer kvittningsverifikationen hamna på samma datum som kreditfakturan har. Väljer du Nej så kvittas inte fakturorna, då behöver du själv gå in och välja Åtgärder - Kvitta och därefter välja datum här:
Jag tänker att det här kan hjälpa dig med din fundering, om jag har missuppfattat din fråga får du gärna återkomma så kikar vi på det igen.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-25
10:16
Hej @suad89!
I och med att det inte vill fungera för dig så behöver du ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten, så får ni kika tillsammans på vad som kan vara tokigt.
Återkoppla gärna i tråden när det löst sig för dig så vi ser att du har fått hjälp.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-25
09:58
Hej igen @mab527500!
Bollade den här delen med mina kollegor, och listan i årsavstämningen är tänkt att fungera som en checklista för att underlätta för dig. Det är alltså inget krav att du måste klarmarkera checklistan för att gå vidare eller för att bli klar, så eftersom du vet att du har gjort rätt så kan du helt enkelt bara hoppa över Reskontror och behöver inte göra något mer,
Återkom om du funderar över något mer.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-25
08:23
Hej @Leilama!
Eftersom du får samma fel på ett annat konto trots att du har rätt momskod så tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så får de titta på hur det ser ut direkt i ditt program.
Återkoppla gärna här i tråden när du har fått hjälp så vi ser att det har löst sig för dig.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
16:56
Hej @Mich24!
Om det är verifikationen på bilden som du refererar till så finns det en smidig lösning 🙂 Eftersom verifikationen på bilden är Preliminär så ska du kunna ändra kontot direkt på verifikationen. När du har en verifikatin som är Preliminär kan du bla ändra bokföringskonto, belopp och lägga till eller ta bort rader.
I hjälpavsnittet Ändra preliminära verifikationer beskriver vi detta.
Återkom gärna om du har någon annan fundering eller om du har verifikationer som inte är preliminära så kikar vi vidare på det.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
16:27
Hej @etidemand!
Om någon annan ska sköta lönerna utöver dig behöver du köpa till en extra användarlicens genom att lägga upp användarens e-post under Användare och tjänster och bocka i Lön Smart. Att lägga till ytterligare en användare i Lön Smart kostar 159kr/månad. I hjälpavsnittet Köp användarlicenser visar vi steg för steg hur det fungerar, så om du behöver lite mer vägledning kan du kika in där.
Återkom gärna om du har någon mer fundering.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
16:07
Hej @wisser01!
Jag ska göra mitt bästa för att svara på båda dina frågor om momsredovisning och försäljningen.
Momsredovisning:
Om momskontrollen flaggar för Avvikande datum innebär det att momsredovisningen du arbetar med innehåller verifikationer som borde ha redovisats i tidigare momsredovisning. Detta händer om du registrerar nya verifikationer i en period efter det att momsredovisningen för den perioden redan är avslutad och bokförd.
Kontrollera först verifikationerna för att bedöma om de har blivit registrerade på fel bokföringsdatum, eller om det är aktuellt att göra en rättning av förra periodens skattedeklaration hos Skatteverket. Gör du ingenting kommer verifikationen med när momsredovisningen bokförs.
Bokföra försäljningar som gjorts i december 2023 men som betalas i januari 2024:
Kontrollera att du har skapat ditt räkenskapsår för 2024 först. Lägg in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan. Det går att använda funktionen som Joachim nämner, Bokför kundfordringar och lev.skulder. Det går även bra att boka upp detta i samband med årets sista momsdeklaration. Systemet föreslår alltså att du ska boka upp skulderna i samband med att du klickar Bokför på momsdeklarationen.
Om du fortsatt inte får upp valet inne på ditt räkenskapsår, eller vid momsdeklarationen vill jag att du slår en signal till oss, så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Informationen ovan hittar du i våra hjälpavsnitt, har länkat till båda avsnitten i rubrikerna om du vill kika igenom dem.
Önskar dig en fin eftermiddag! /Tinne
... Visa mer
2024-01-24
15:48
Hej @mab527500!
Du ska kunna bocka i den gröna cirkeln för klarmarkering för Reskontror om du vet att det stämmer.
Om det inte går får du gärna ta en skärmdump och visa hur det ser ut.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
15:02
Hej @FredrikLundgren!
I dagsläget kan du inte lägga in en egen logotyp på lönebeskeden varken i Visma Lön Smart.
Det är dock ett registrerat önskemål som vi kikar på inför framtiden.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Ha en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
11:10
Hej @Marmeladrygg!
Hur har du försökt lägga in detta i programmet? Har du ex. gjort en manuell verifikation eller har du gjort på något annat sätt?
Du kan lägga in beloppen på 1930 och 2010 under räkenskapsåret som Ingående balans under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Detta förutsätter dock att det är ert första år då man endast kan lägga in ingående balans på det första året i programmet. När det första räkenskapsår är avslutat och det är dags att skapa ytterligare ett år, förs de utgående balanserna för det första året automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balanser.
Om det inte är ert första räkenskapsåret så tänker jag att du gärna får ta kontakt med mina kollegor på supporten, då de har möjlighet att koppla upp sig och kika på detta tillsammans med dig i realtid.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
10:47
1Gilla
Hej @Leilama och varmt välkommen till forumet!
Jag tolkar det som att du vill att det ska vara 25% moms på kontot 3914 eftersom du vill redovisa moms på 2611? När jag kikar på kontot 3914 i mitt program har kontot ingen momskod ifylld, vilket jag tänker kan vara orsaken till att du får en avvikelse. Du kan ändra momskoden i kontoplanen permanent för att framöver få rätt momssats. Du ändrar det under Inställningar - Kontoplan - söker upp kontot - Redigera och ändra momskod. Observera dock att det inte ändras på redan bokförda verifikationer om du ändrar via kontot i kontoplanen.
För att korrigera momskoden på de bokförda verifikationerna kan du gå in på de felaktiga verifikationerna och ändra momskoden direkt, då tänker jag att din momsredovisning inte bör ge dig någon varning sen. Tänk på att när du ändrar du momskoden direkt på verifikationen så gäller det bara på just den verifikationen.
Jag passar även på att skicka med hjälpavsnittet för Moms där vi har massa bra tips och information om hur du jobbar med moms i programmet.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
10:12
Hej @Johan Ekman och tack för din fråga!
Jag funderar lite på vad du menar med att hyresersättningen kom in som en separat händelse som du matchade med - jag uppfattar det som att du tidigare har betalat ut hyresersättningen som en ersättning vid sidan av och inte via den anställdas lön?
När det gäller underlag och kvitto undrar jag också om det är utbetalningen av nettoersättningen du har missat eller är det bara själva underlaget för ersättningen som du inte lagt in?
Gällande frågan om du behöver redovisa kvitto/underlag för hyran månadsvis på lönebeskedet tänker jag att du i första hand ska kontrollera Skatteverket, så att allt blir rätt och riktigt för dig. Om du behöver lägga in underlag varje månad kan du gå in på verifikationen för löneutbetalningen under Bokföring - Verifikationer och lägga in bildunderlag i efterhand, vilket du också kan göra på de månader där du har missat att lägga in underlaget:
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering - återkom gärna om något känns oklart eller behöver hjälp med något mer.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-23
09:55
Hej @Håkan B och tack för din fråga!
Det är inte möjligt att skapa bankhändelser för framtida betalningar. Detta beror på att bokföringen bör utföras kontinuerligt efter att en affärshändelse har inträffat, för att kunna redovisa vad som har hänt i företaget och inte vad som kommer att hända. Det som finns under Kassa- och bankhändelser ska alltså spegla kontoutdraget på banken. När det inte är en faktisk bankhändelse som registrerats på din bank så går det då inte att helt säkert säga att det kommer att göras en utbetalning, då det kan uppstå scenarion där betalningen inte kan utföras. Begränsningen finns alltså för att se till att din bokföring stämmer med verkligheten och vad som har skett i företaget.
Återkom gärna om du har någon annan fundering eller om något känns oklart.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
16:01
Hej @Anette Lind och varmt välkommen till forumet!
Om det inte finns slutat-datum och att den anställde har slutat så kan du hämta upp den anställde på en redan skapad lönekörning. Det gör du inne på lönekörningen och på knappen Lägg till lönebesked.
Hoppas att detta hjälpte dig, återkom gärna om du har någon fundering.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
14:04
Hej @SvFVH-T!
Jag har bollat detta med mina kollegor och har försökt felsöka från vår sida, men skulle behöva titta tillsammans med dig i ditt program för att kunna reda ut vad som kan ha blivit fel vid artikelkonteringen. Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen.
Hör gärna av dig i tråden när du har fått hjälp så vi ser att det löst sig för dig.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
11:46
Hej @ABC___!
Jag uppfattar det som att du vill att fakturan ska skickas till en annan adress än den som skrivs in under Postadress i kundregistret?
Tittade på detta, men det är den adress som du skriver in under Postadress som fakturan skickas till när du skriver ut och skickar fakturan som brev.
Du får däremot väldigt gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via knappen Feedback & Förslag på Startsidan.
Återkom om jag har missuppfattat din fråga eller om du funderar på något annat.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
10:36
Hej @Skåneadministratör!
Det finns i dagsläget ingen funktion för att makulera ordrar via massuppdateringen. Som det fungerar just nu behöver du gå in på dina ordrar separat för att markera dessa som Makulerad. Så länge ordern inte är fakturerad och levererad påverkas inte lagret.
Det jag skulle rekommendera är att du också lämnar detta till oss som ett önskemål via knappen Förbättringsförslag på Min sida, då kommer det direkt in till våra utvecklare för utvärdering.
Återkom gärna om du har någon annan fundering i ditt program.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
09:36
1Gilla
Hej @CayTid!
När du har en bankkoppling till Skattekontot kan du lägga upp och ta bort händelser precis som du vill, till skillnad från när du har en bankkoppling till företagskontot. Varningen som du får är alltså bara en upplysning just för att det är ett kassa och bankkonto.
Du kan bokföra händelsen som du saknar under Kassa och bank - Välj Skattekontot - Ny Skattehändelse så får du saldot på ditt skattekonto att stämma.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
09:25
1Gilla
Hej @V2023A!
Du kan koppla gamla underlag till en verifikation i ett låst år så länge verifikationen redan finns i det låsta året och du inte skapar upp en ny verifikation. När verifikationen är i ett låst år kan du inte göra några ändringar, vilket gör att underlaget du kopplar inte ska påverka din bokföring.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
09:05
Hej @Camillaez och varmt välkommen som ny forummedlem!
Vid byte till Visma Administration från ett annat bokföringssystem kommer endast verifikationerna med via en SIE-fil, periodiseringarna följer inte med i överföringen. Jag har undersökt om det finns något sätt att få över dessa smidigare, men idag finns det tyvärr inget sätt att få över det per autmatik. Detta innebär tyvärr att du kommer behöva lägga upp periodiseringarna manuellt i programmet. Det är inte helt lätt att gå igenom steg för steg hur du lägger upp periodiseringarna via forumet, men jag tänker att jag lägger in hjälpavsnittet Skapa periodisering. Börja med att läsa igenom det och om du känner att du behöver mer hjälp kan du ta kontakt med mina kollegor på supporten så kan ni dela skärm och gå igenom detta tillsammans.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
08:43
Hej @JOVAN SMK!
Tack för att du tar dig tid att ge oss feedback och förbättringsförslag. Vi tar emot alla önskemål direkt i programmet via knappen Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. Lägg gärna in dina förbättringsförslag där så kommer det direkt in till vår utvecklingsavdelning för utvärdering.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-19
15:56
Hej @PeliPeter!
Om du behöver hjälp med avhysning/verkställighet så är det Kronofogden eller hyresnämnden som du behöver ta kontakt med.
Vi hjälper dig mer än gärna med frågor relaterade till ditt program, bokföring eller lön 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-19
15:21
Hej @AlmasE
Välkommen som ny forummedlem.
Skönt att rensa bort gamla poster. Fakturorna hamnar under fliken Försäljning - Kundfakturor. För att endast se dessa fakturor kan du gör urval på Reskontrabokad faktura uppe till höger vid Status. Här ligger de som obetalda och det går inte att radera eller ångra fakturorna då eEkonomi inte vet vad bokföringen för fakturorna var i ditt gamla program. För att lösa detta behöver du registrera alla obetalda kundfakturor från det gamla programmet som betalda.
Klicka upp den faktura du ska registrera som betald och välj Åtgärd - Inbetalning och välj exempelvis 1910 - Kassakontot. När du registrerar fakturorna som betalda så försvinner de från kundreskontran. Efter det får du göra en verifikation för att vända de verifikationer som skapats när du registrerade fakturorna som betalda. Du kan göra en korrigeringsverifikation på varje verifikation som skapats för varje faktura, men vi rekommenderar också att göra en verifikation som avser alla betalningar istället, så blir det inte så bökigt i din bokföring med alla verifikationer.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att återkomma.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
10:22
Hej @dansund och varmt välkommen som ny forummedlem!
Jag hittade den här tråden där en användare fick samma felmeddelande som du. Om det är ditt företags första år så tänker jag att lösningen i den tråden kan vara till hjälp för dig. Om lösningen inte fungerar för dig eller om jag har missuppfattat din fråga så får du gärna återkomma i tråden så kikar vi på det igen.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
10:04
Hej @Malin kassör och välkommen till forumet, kul att du vill hänga här med oss!
Jag kikade lite på detta och ser att ni har aktiv bankkoppling. När ni har aktiv bankkoppling kan programmet "lära sig" vissa bokföringshändelser och bokföra dessa automatiskt åt er. De bankhändelser som programmet med säkerhet kan stämma av bokförs direkt och visas under fliken Periodens bankhändelser i Kassa- och bankhändelser. I hjälpavsnittet Matcha bankhändelser kan du läsa om kriterierna för när programmet kan matcha händelser automatiskt.
Jag tänker att detta är orsaken till att du ser vissa betalningar som färdiga verifikationer. Du kan börja med att stämma av det genom att jämföra det som blivit bokfört per automatik och se om det stämmer med de kriterierna som finns i hjälpavsnittet. Om du inte får ihop de fakturor som programmet automatiskt har matchat och bokfört så tänker jag att du kan slå en signal till supporten så kan vi hjälpa dig att dubbelkolla det tillsammans.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
09:43
Hej igen @Leif W och tack för att du återkopplar, hoppas att du har haft en fin helg!
Vi kan självklart hjälpa dig att lösa detta, men lösningen ser lite olika ut beroende på dina förutsättningar. Därför vill jag be dig att slå en signal till vår programsupport så undviker vi missförstånd och så hjälper vi dig gärna i den supportkanalen istället. När du fått kontakt kan du ange ditt ärendenummer 00425045 till mina kollegor så får de lite bakgrund till ärendet.
Återkom gärna till oss i tråden när du har fått hjälp så ser vi att det löst sig för dig.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
09:33
Hej @Malin kassör!
För att ändra artikelkonteringen går du in under Försäljning - Artiklar och klickar in dig på den artikel du vill redigera.
Under Försäljningsinformation - Artikelkontering ser du de olika artikelkonteringarna som finns. Vill bara skicka med att du behöver skapa nya fakturor efter att du har sparat ändringarna på artikeln för att den nya artikelkonteringen ska slå igenom, de gamla fakturorna som du gjorde innan ändringarna påverkas alltså inte.
Om du vill se vilka konton som är kopplade till en specifik artikelkontering hittar du det under Inställningar - Artikelkontering. Klicka upp den artikelkontering du vill se och välj Redigera, då ser du till höger vilka konton som är kopplade.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna i tråden om du har andra frågor eller om något kändes oklart.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-12
16:35
Hej @MK_MK_MK!
Jag tolkar det som att ni får in fakturorna från er integration. När fakturorna kommer in som utkast från ett integrationsprogram så är det er integrationspartner som ni ska vända er till, då det är en ändring som behövs göras från integrationens sida.
För att säkerställa att det inte är Visma eEkonomi som det är något tokigt i så kan du prova att skapa en faktura direkt i eEkonomi, spara det som utkast och öppna det igen. Kontrollera då leveransdatumet och se om det stämmer. Om det stämmer så behöver ni prata med er integrationspartner, men om det är fel när du skapar en faktura inne i eEkonomi kan du återkoppla till oss i tråden så kikar vi närmre på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-12
16:28
Hej @Leif W!
Jag har kikat lite på detta och här tänker jag att ni i första hand behöver stämma av med Skatteverket så att ni har korrekt räkenskapsår och momsperiod för er förening. När ni har stämt av med SKV är ni välkomna att skriva till oss igen så ska vi göra vårt bästa för att hjälp er med hur ni ska bokföra detta i programmet. Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-11
16:35
Hej @Lena G!
Utskriften Sjukfrånvaro till årsredovisningen innefattar inte anställda som har haft schematypen Oregelbunden arbetstid under perioden som utskriften avser. Detta innebär att om en anställd någon gång under den period som du tar utskriften för har haft ett schema med oregelbunden arbetstid så kommer hen inte med alls. Om den anställde ska med så behöver du komplettera med dessa timmar manuellt.
Återkom gärna om du har någon annan fundering eller om något känns oklart.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-11
16:13
Hej @Linda-Marie N!
Det är tyvärr inte möjligt att koppla en textrad till en löneart i Visma Lön.
Eftersom du har en integration så är det inte helt lätt att svara på varför textraden inte följer med från TransPa. Här tänker jag att du borde kunna ta hjälp av TransPa för att förstå vad för information som följer med när du för över filen till Visma Lön, så ta kontakt med dem vid tillfälle och se om de kan hjälpa dig.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-11
15:17
Hej @Micaela!
Jag ska säga att jag är inte är helt med på din fundering. Bollade detta med mina kollegor och när det gäller kollektivavtal under fliken Rapportering - Fora så har det med att du ska ha rätt inställning enligt dina försäkringspapper. Det påverkar inte något annat i programmet.
Kollektivavtal under fliken Anställning påverkar däremot vilka lönearter som läggs upp och även vilket semestervillkor den anställde kan ha.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fråga, om jag har missuppfattat dig får du gärna återkoppla här i tråden så kikar vi på det igen.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-10
16:27
Hej @Ubenli!
Det går dessvärre bara ta emot fakturor och kreditfakturor till er autoinvoice-adress, vilket är orsaken till att era kvitton inte kommer fram. Vi har däremot flera andra smidiga sätt att hantera kvitton på! Om ni använder Visma Spcs Företagskort kan ni fota kvittot med mobilen när ni har blippat kortet för att få in underlaget direkt i bokföringen. Andra alternativ är exempelvis att använda Visma Scanner eller dra in kvittot under Inköp - Bildunderlag.
För att få hjälp med hur ni bäst jobbar med kvittohantering så kan jag varmt rekommendera vår sida Optimera din hantering av kvitton och leverantörsfakturor i Visma eEkonomi, där tror och hoppas jag att ni kan hitta vilken typ av hantering som kan passa ert företag och arbetsätt.
Återkom gärna om ni har några andra funderingar kring detta.
Ha en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-10
15:51
Hej @weconnectnordic!
Självklart ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig via forumet. Lyckades du komma fram till mina kollegor på supporten och fick prata med någon eller hörde du bara ett talsvar när du ringde in?
Gällande din fundering:
Jag uppfattar dig som att du vill göra en installation av Visma Administration i ett nätverk med en server och flera klientinstallationer, stämmer det?
Vid fleranvändarinstallation ska programmet först installeras på servern och därefter på arbetsplatserna. Installationsfilen som du laddar ner från vår hemsida ska enbart användas för installation på servern, inte vid installation på arbetsplatserna.
När du installerar programmet på arbetsplatsen för första gången måste arbetsplatsinstallationen genomföras med hjälp av filerna som finns i mappen KlientSetup. Denna mapp skapas på servern i samband med serverinstallationen.
Skulle du behöva lite mer hjälp från vår sida med detta så tänker jag att vi bäst kan hjälpa dig via supporten. Om du fortfarande inte kan ringa in återkommer du här i tråden så ser vi självklart till att en kollega ringer upp dig.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-10
15:23
Hej @Johanz!
Precis som du skriver så tolkas ingen information när du mejlar fakturorna till adressen som finns i Visma Scanner-appen. Däremot tolkar programmet informationen när du fotar direkt i Scanner-appen eller drar in en fil under Inköp - BIldunderlag.
Om du vill att fakturorna ska tolkas av programmet så rekommenderar vi att du hör med dina leverantörer om de kan skicka e-fakturor till dig, då får du in leverantörsfakturorna under Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast istället. Om det inte finns möjlighet för dig att ta emot e-fakturor från dina leverantörer så kan du aktivera tjänsten Ta emot e-post som Bildunderlag, vilket du aktiverar längst ner till vänster under Inköp - Bildunderlag. Här kan du läsa mer om att ta emot e-post som bildunderlag. Båda dessa lösningarna tänker jag kan underlätta ditt arbetsflöde framåt! 🙂
Återkom gärna i tråden om du har någon fundering.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-29
09:16
Hej @Jawa79! Kul att höra att du hittat till kassa- och bankhändelser, det är en funktion vi verkligen gillar 🙂
För att rensa listan behöver du bokföra bort de förväntade inbetalningarna så som min kollega My har beskrivit ovan. Följ hennes instruktioner så ska dessa försvinna ur listan och bli bortbokade.
Kan också tipsa om att skriva en liten minnesnotering i bokföringshändelsen där du hänvisar till den manuella verifikationen som du bokförde betalningen på tidigare, så att du enkelt kan hitta betalningen i framtiden om du skulle behöva.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas att du får en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-13
11:16
Hej @Svenfabian!
I eEkonomi Smart kan du skapa egna bokföringsförslag och även kopiera befintliga, dock kan du inte lägga in egna formler vilket du kan i eEkonomi Pro. Jag tänker att du inte behöver avmarkera Aktiv när du kopierar upp ett nytt bokföringsförslag.
När du kopierar ett befintligt men inte väljer att spara så finns inte ta bort-knappen, där räcker det med att du klickar på Avbryt för att det inte ska sparas. Om du har sparat kopian finns däremot en Ta bort-knapp när du klickar in dig på bokföringsförslaget du har kopierat:
Gällande ställa in Valt bankkonto så syns den texten specifikt bara när det är ett bokföringsförslag som finns som standard i programmet, men det går precis lika bra att lägga in 1930 när du gör dina egna bokföringsförslag.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med dina funderingar, återkom om du tycker att något känns oklart.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-13
11:03
Hej @Cricka!
I Visma eEkonomi kan du bara lägga in ingående balans manuellt på det första bokföringsåret, därefter är tanken att programmet ska hantera det per automatik. När du nu importerar 2022 så kommer det du la in manuellt att raderas eftersom det inte längre kommer att vara det första bokföringsåret, vilket är det som programmet varnar för. I det här läget så tänker jag alltså att du kan köra vidare, eftersom det du manuellt la in som ingående balans 2023 ska överensstämma med din utgående balans 2022.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Ha det gott!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-06
13:07
Tack för att du förtydligar, nu är jag med på vad som har hänt. Du har helt rätt i att det är Övrigt uttag du ska välja, inte Övrig insättning 🙂
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig antingen till mina duktiga kollegor på supporten eller här i forumet.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-06
11:08
Hej @Dap123,
Bra att du uppmärksammar detta på en gång! Jag uppfattade det som att du hade fått in pengar av inkassobolaget, är det så att de har dragit 119,70kr?
Återkom om jag missuppfattade det så kikar jag självklart på det igen.
/Tinne
... Visa mer
2023-11-06
10:56
Hej @Dap123!
Tack för din fråga. Du är inne på helt rätt spår! Lägger in lösningen nedan för säkerhetsskull, men jag tycker att ditt lösningsförslag stämmer överens med hur det ska skötas i programmet.
Inne i Kassa- och bankhändelser väljer du Matcha - Inbetalning av kundfaktura och lägger in fakturans belopp i rutan Betalt belopp. Här kommer du se att du får en differens, som du också nämner ovan. Välj Ny bokföringshändelse - Övrig insättning och sedan Egen kontering och välj det konto du vill använda.
Om du gör enligt ovan blir fakturan bli registrerad som betald och du kommer även kunna kontera inkassoavgifterna.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-06
08:07
Hej @Kristina_R! Bra att du säger till. Kan du se bilderna nedan nu?
Alternativ 1:
Alternativ 2:
Återkoppla om du fortfarande inte ser så löser jag det på annat sätt 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-11-03
10:25
Hej @Kristina_R!
Här tänker jag att du kan lägga upp det på två olika sätt, visar hur jag lägger upp det i programmet nedan.
1. Om du inte vill fylla i Varav moms uppe i fältet kan du göra så här:
2. Om du vill använda Total och Varav moms uppe i fälten kan du göra så här:
Återkom gärna om det känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-03
09:25
Hej @Anton_11 och tack för att du återkopplar till oss.
Jag har bollat informationen som du fick av Danske Bank med mina kollegor, men vi kom fram till att vi i det här läget bäst hjälper dig per telefon då vi bland annat behöver gå igenom dina inställningar. Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten när du har möjlighet så fortsätter vi felsökningen därifrån. Idag fredag 3/11 stänger vi vid 12:30, men på måndag har vi öppet som vanligt 09:00-16:30.
Önskar dig en fin allahelgona!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-30
10:44
Hej @Magnus71!
I det här fallet behöver du göra en liten specialare.
Gå in under Bokföring - Verifikationer och lägg upp konto 2440 på verifikationen. Plocka därefter upp leverantörsfakturan som du ska registrera som betald och kontera verifikationen som du vill ha den. När du gör såhär får du det rätt i bokföringen, fakturan registreras som betald och försvinner från Obetalda leverantörsfakturor.
Återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-30
10:02
Hej @Daniel Hellmark!
När du ändrar priset på en artikel förändras inte din försäljningsstatistik retroaktivt, utan du kommer att kunna se dina tidigare försäljningar med det gamla priset.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-30
09:58
Hej @Lönetjejen,
Om du har generellt semesterår blir det precis som du skriver 🙂
Hoppas du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
16:20
Hej @Andrea3!
Jag ser att du även har mejlat in till oss med din fråga. Min kollega har besvarat dig per mejl, men jag lägger in svaret här också ifall det kan hjälpa någon annan 🙂
Gällande din fundering angående attest så har den med attestansvar fulla rättigheter att ändra tidsregistreringar och utlägg för de användare de är ansvariga för. När det kommer till att registrera åt andra så behöver alla användare ha en egen licens/inlogg för att kunna vara upplagda i systemet, men med det sagt kan en attestansvarig registrera tider åt andra användare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet, hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
13:49
1Gilla
Hej @Tina__47!
Tack för att du hörde av dig. Tyvärr är det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
10:42
Hej @Medlem_2020!
Har hört mig för med mina kollegor om vi har något bra tips eller workaround, men för just VMB är det lite skralt på tips och trix tyvärr.
Finns det kanske någon forummedlem som har klurat ut något som underlättar när ni jobbar med VMB som vill dela med sig?
Du får också mer än gärna dela med dig av hur du jobbar idag och skicka in ett önskemål på vad som skulle kunna underlätta för dig via Feedback och förslag längst ner till vänster i programmet.
Håller tummarna för att någon av våra forumkompisar sitter på något bra tips 🙂
Trevlig helg!
... Visa mer
2023-10-27
09:58
Hej @Niklas Nielsen och varmt välkommen till oss i forumet, kul att du har hittat hit 🙂
I kolumnen för Ex moms skrivs inget värde in men så länge en order inte är fakturerad kan du se en summering längst ner i Ordervärde kr, vilket är ex moms. Du kan också läsa in en rapport gällande exempelvis säljstatisik, men då måste ordern vara fakturerad. Vill du läsa mer om hur du läser in rapporter skickar jag med vårt hjälpavsnitt Rapporter att läsa in.
Kan också tipsa om att skicka in detta som önskemål till oss via knappen Förbättringsförslag på Startsidan i ditt program, då inkommer det direkt till våra produktutvecklare.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
09:51
Hej @Pernilla12345!
I det här läget rekommenderar vi i första hand att du byter till Visma Lön Smart och lägger upp kunden där, eller att du uppgraderar till Visma Lön 600. Orsaken till det är att du bara kan få över anställningsregistret till Lön 300, men ingen annan information.
Läs gärna mer om respektive program här: Visma Lön Smart och Lön 600.
Om du vill fortsätta med Lön 300 och bara föra över anställningsregistret så kan vi såklart hjälpa dig med det. Ta då kontakt med mina kollegor på supporten för att få hjälp med att skicka in filen till oss.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
09:39
Hej @Sven Ingvar Bergström!
Vi har ingen specifik kvitto-funktion i Visma eEkonomi, men jag tänker att du kan skapa upp en kontantfaktura om du inte vill skriva ett manuellt kvitto för hand. Eftersom kvittot för friskvård måste visa att medlemmen har betalat så behöver du skapa upp en kontantfaktura som visar på detta. Dock behöver du också lägga upp medlemmen i registret, vilket vi också rekommenderar att ni gör på alla era medlemmar. Då kan ni lättare fakturera och hålla koll på ert medlemsregister 🙂
För att lägga in medlemmen går du till Försäljning - Kunder - Ny kund. Lägg in medlemsuppgifterna och välj betalsätt Kontant, kortbetalning eller Swish direktbetalning och spara:
Därefter går du in på Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura och skapar upp din faktura. Om du behöver hjälp med detta rekommenderar jag att kika i hjälpavsnittet Skapa kontantfaktura där vi visar steg för steg hur du gör.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
09:06
Hej @Lönetjejen!
Sjukfrånvaro är semestergrundande i 180 dagar under insjuknandeåret och ytterligare 180 dagar ett år till. Visma Lön hanterar semestergrundande sjukfrånvaro första semesteråret men inte det andra, vilket innebär att sjukfrånvaron måste hanteras manuellt vid andra semesteråret.
Jag hittade hjälpavsnittet Hur hanteras långtidssjukskrivning över två semesterår? där vi förklarar detta och hänvisar även till hur du ska hantera det manuellt. Jag tror och hoppas att det kan hjälpa dig, så titta gärna på det och återkom om du har några funderingar.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-23
09:56
1Gilla
Hej @Monkan26!
Menar du kontot för fordran hos Zettle så ändrar du kontot under Inställningar - Företagsinställningar på fliken Grunduppgifter. Om du vill skapa upp ett separat konto för att lättare hålla koll på kortavgifter och din fordran hos Zettle kan du göra det genom att gå in på Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.
Jag vill bara förtydliga att Zettle endast används för din försäljning och att din bankkoppling hjälper dig med dina andra bankhändelser.
Utbetalningen som du får från Zettle kommer i en klumpsumma som kan bestå av flera olika typer av transaktioner som programmet inte kan urskilja per automatik, vilket är orsaken till att du behöver matcha dessa för hand. När det gäller andra typer av bankhändelser som ex. inköp och hyror så hjälper bankkopplingen dig med att bokföra eller ge bokföringsförslag. Zettle och bankkoppling fungerar alltså som ett bra komplement till varandra.
Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga eller om jag kan hjälpa dig med något annat.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-23
09:40
Hej @Fysioguiden,
Bra att du har fått besked från Skatteverket om hur du ska göra!
Här kommer svar på dina funderingar:
1. Det går fint att ta upp de äldre kostnaderna i bokföringen i efterhand.
2. Om det inte ska förmånsbeskattas så ska det inte tas med i arbetsgivardeklarationen.
Återkom gärna om något känns oklart eller om vi kan hjälpa dig med något annat.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-20
11:11
Hej @Leyla Siris!
Min grymma kollega Joachim har besvarat din fundering i den här tråden. Kika där och återkom om något känns oklart.
Trevlig helg!
... Visa mer
2023-10-20
11:09
1Gilla
Hej @Max1985, det glädjer mig att du tyckte om instruktionen 🙂
Differensen ska mycket riktigt vara 0,00. Jag hade inte lagt in kontot när jag tog skärmdumpen, så därför syntes fortfarande differensen.
Trevlig helg!
... Visa mer
2023-10-20
08:54
2 Gillar
Hej @Max1985!
Vi utgår från den fina hjälp som du fick av @CarinaEsp och så tänker jag att du först matchar den felaktiga utbetalningen som ett Övrigt uttag med bokföringsförslaget Egen kontering. När du skriver in 1680/1684 i kontoraden kan du behöva bocka i Visa även inaktiva poster. Är kontot inaktivt aktiverar du det genom att klicka på kontot i listan. Skriv in beloppet i kolumnen för Debet och fyll även i en passande beskrivning. Välj sedan Bokför och visa nästa. Såhär ser det ut inne i eEkonomi när du gör detta:
Därefter matchar du återbetalningen som en Övrig insättning och väljer även här bokföringsförslag Egen kontering. Lägg upp kontot 1680/1684 och fyll i beloppet i kolumnen för Kredit, skriv en beskrivning och välj slutligen Bokför:
Om du vill lägga in kvittona som underlag till respektive bankhändelse finns det en knapp till höger i eEkonomi när du matchar bankhändelsen där det står Koppla bild (inte med på mina skärmdumpar, men de ligger till höger om vyn ovan).
Vill du lägga till något @CarinaEsp? 🙂
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering kring detta.
Trevlig helg på er båda!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-16
11:34
Hej @Anna Thermo! Förstår att det är mycket att tänka på såhär i början, men vi hjälps såklart åt 🙂
Ja det ska bli korrekt, men stäm gärna av i bokförigen efter att du har gjort lönekörningen - det är alltid bra att göra en extra koll när du har gjort en korrigering.
I framtiden räcker det med att du använder 1313 om du betalar ut samma månad. Annars finns det löneart 1142 om du betalar ut förskott en annan månad. Ett tips för att få lite hjälp på vägen om när och hur du använder en löneart är att kika inne på löneartens beskriving. Dessa hittar du under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter - Klicka in på lönearten - Egna inställningar. Där har vi lagt in en beskrivning på när och hur lönearten används.
Det som kan vara viktigt att tänka på om du framöver använder 1313 och betalar ut kontant i förväg är att du ändå ska bokföra den händelsen, men du behöver inte korrigera i efterhand.
Hoppas att du har en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-16
10:42
Hej @hyvaakommunikation!
I hjälpavsnittet Matcha skatt- och bankhändelser går vi igenom steg för steg hur du matchar ihop skattehändelsen mot bankhändelsen. Jag tror att detta kan hjälpa dig, kika igenom det och återkom här i tråden om jag har missförstått din fråga.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-16
10:06
Hej igen @Assson!
De licenser du har hittar du under Mina Tjänster - Användare och tjänster. Klicka i den lilla togglebaren Visa tjänster för att se alla tjänster som dina användare har:
Här kan du ta bort och lägga på licenser på dina användare. Om du bockar ur en tjänst kommer du då ha en ledig licens att lägga på en annan användare. Om den lediga licensen inte används avslutas den automatiskt vid nästa avtalsperiod.
Om du har några funderingar kring dina avtal och licenser är du alltis välkommen att kontakta mina kollegor på avtalsavdelningen.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-13
16:14
Hej @Assson!
Inne på Visma Online - Mina tjänster kan du se vilka avtal ni har genom att klicka på företagsnamnet uppe till höger - Hantera serviceavtal. Vill du se vad respektive program kostar kan du klicka på Fakturainformation för att hämta en fakturakopia så ser du priset på respektive avtal.
Skickar också med användartipset Ta bort användare som visar dig hur du tar bort en användare i Visma Online.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-13
15:50
Hej @paulinainca!
Har hittat ett användartips som jag hoppas och tror kan hjälpa dig med detta: Hantera överbetalning av fakturor i Visma eEkonomi.
Kika igenom detta och släng även ett öga i kommentarerna där min kollega har besvarat andra funderingar som kan vara till hjälp.
Återkom gärna om du har några funderingar eller behöver hjälp med något annat.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-13
14:04
Hej @BNCABBNR!
Jag har tittat på detta och skulle verligen vilja hitta en workaround som kan ta bort extrajobbet för dig, men i dagsläget finns det dessvärre bara öresavrundning på företagsnivå. Det innebär att du behöver fortsätta arbeta som du gör idag. Däremot så vill jag rekommendera att du skickar in detta som ett önskemål till oss, då lyfts det upp hos våra produktutvecklare för utvärdering.
Du skickar in önskemålen via knappen Feedback & Förslag längst ner till vänster på Startsidan i Visma eEkonomi.
Återkom gärna om du har några andra funderingar.
Hoppas att du får en fin helg! /Tinne
... Visa mer