Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra kvitto till leverantörsfaktura - eEkonomi

Jag råkade lägga in en faktura som ett kvitto. Hur ändrar jag det?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om jag förstår din fråga rätt så har du registrerat själva inköpet som en matchning mot ett "Inköp mot kvitto" under Kassa- och bankhändelser, istället för att skapa fakturan i programmet och stämma av den som betald. För att korrigera detta får du i så fall spegelvända den verifikationen som redan har skapats, för att på så vis kunna börja om på ruta ett. Det görs genom att leta upp verifikationen i din verifikationslista och välja Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift. Bocka i att vända samtliga bokföringskonton som använts och välj bokför, därmed är verifikationen vänd på en korrigeringsverifikation.

Härefter kan du istället skapa fakturan så som den skulle vara och stämma av den som betald istället, precis som vanligt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag har precis detta problem också. Men när jag försöker göra som du skriver så protesterar programmet då jag har bankintegration avseende kontohändelser. Hur gör jag då? 
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om jag har fattat dig rätt så har du inte skapat någon leverantörsfaktura alls och istället redovisat kostnaden direkt på kvittot.
Om du vill registrera detta som en leverantörsfaktura så gör du såhär:

Först skapar du leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. Sen går du in under Kassa- och Bankhändelser och plockar upp konto Kassakonto.

Skapa först en post via knappen Ny kassahändelse på betaldatum med Beloppet som Pengar in. Denna händelse matchar du mot en Övrig insättning - Egen kontering. Här ska du vända kostnadskontona och momskontot som registrerades via kvitto. Dvs kostnaderna borde hamna i kredit.
(detta kommer se ut i bokföringen som om du får in pengar på ditt kassakonto.

Därefter skapar du ytterligare en kassapost på samma datum men här väljer du Pengar ut. Denna händelse kan du matcha mot den skapade leverantörsfakturan, och så ska allt stämma.

Tveka inte att återkomma om det är någon del du funderar över!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~