Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

cornbar
MEDLEM

Ändra verifikation

Hej!

 

Jag använde visma eekonomi appen och scannern för att bokföra ett inköp jag gjort med företagskortet, scannade in kvittot och bokförde. Såg att det blivit fel och bokförts från 1910 kassa istället för 1930 företagskontot gjorde en korrigeringsverifikation för kvittots totalsumma på detta vis: 

1920 debit totalsumma 

1930 kredit totalsumma

 

Sedan inser jag miss 2... att jag inte skulle gjort något utav de utan gått in på kassa och bankhändelser och matchat denna istället. 

 

Hur rättar jag till detta kaos? 

 

Jag har bankkoppling. 

 

Tacksam för hjälp till en som är helt nybörjare inom bokföring. 

 

// Cornelia 

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om jag läser ditt "kaos" rätt så innebar din korrigeringsverifikation att du krediterade rätt konto dvs 1930 Företagskonto men debiterade 1920 i stället för 1910. Inköpet är därmed rätt bokfört men du behöver korrigera konto 1910 och 1920.

 

Manuell verifikation

Datum = kvittodatum

Debet 1910 totalbelopp

Kredit 1920 totalbelopp.

 

Därmed ska både konto 1910 som 1920 vara nollade när det gäller denna transaktion.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej RoffaK!
Ursäkt jag skrev fel. 

korrigeringsverifikation gjorde jag på detta sätt: 

1910 debit totalsumma 

1930 kredit totalsumma

Stämmer det då och jag kan då gå in och matcha min bankhändelse på nytt?

 

// Cornelia 

Hej

 

Du får ursäkta om mitt svar känns lite rörigt men från början bokförde du:

Debet 5XXX (eller något annat kostnadskonto)

Debet 2641 (om det var ingående moms på kvittot)

Kredit 1910 

 

Sen upptäckte du att 1910 var fel och korrigerade till:

Debet 1910

Kredit 1930

 

Kvar i din bokföring blir alltså:

Debet 5XXX

Debet 2641

Kredit 1930 (vilket är rätt)

 

Men gör du en ny matchning så blir det dubbelt och det är ju inte bra.

 

Enklast vore att ta bort den öppna bankhändelsen men i och med din bankkoppling så går det inte.

 

Så på temat kaos föreslår jag att du går in på korrigeringsverifikation och korrigerar raden 1930 med:

Kredit 5XXX

Kredit 2641

 

Då blir den första transaktionen helt nollställd.

 

Därefter kan du matcha din bankhändelse på det sätt som det ska vara.

 

För mycket kaos = ring 070-3749439

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack så jätte mycket! Sakta sakta så lär jag mig med tack till denna hjälp!