Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångra matchning och ta bort skattehändelse - eEkonomi

Innan Skattekontot dök upp i eEkonomi gjorde jag en del manuella verifikationer, tex momsomföring 2650 -1630 och inbetalning 1930 -1630.

Såg nu att dessa verifikationer skapas automatiskt om jag väljer att matcha händelsen på skattekontot.

Jag behöver nu städa upp lite på skattekontot för att få saldot att stämma med konto 1630.

Jag vill bla ångra en matchning för att sedan helt ta bort skattehändelsen.

Problemet är att inte alla matchningar går att ångra, varför?
Beror det på att jag:
1. matchat så att det skapats en verifikation, och sedan har jag korrigerat denna verifikation med en ny?
2. att verifikatet som är matchat gäller konto 2650 som hänger ihop med Momsrapporten?

Oavsett vilket, hur gör jag för att ta bort denna felaktiga skattehändelse?

/Jonas
1 SVAR 1
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Jonas!

Det kan absolut bero på att du har korrigerat verifikationen, vanligtvis har man inte knappen Ångra matchning då.

Jag är inte med helt hundra. Du har en skattehändelse på skattekontot under Kassa och bankhändelser, som är matchad och bokförd. Denna har du sedan manuellt korrigerat, genom att gå in på Bokföring - Verifikationer. Klickat Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. 

Då är den korrigerad och klar. Om du i detta läget klickat Ångra matchning  så skapas ytterligare en korrigeringsverifikation, och det tänker jag blir fel i bokföringen. 

Alltså; har du en händelse via Kassa och bankhändelser som du vill korrigera och har knappen Ångra matchning, klickar du där. Matcha sedan om händelsen eller ta bort den genom krysset ute till höger. Har du en händelse som du inte har knappen Ångra matchning på går du via Bokföring - Verifikationer, klickar på Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bockar i alla kontona under Korrigera och Bokför.

Som sagt, jag är inte med dig helt hundra men slå gärna oss en signal så kan vi logga in med en kod i ditt program och kika närmre.

Ha det fint!

/Moa