Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Apputvecklare, fakturor?

Vi är ett nystartat apputvecklingsföretag. Jag har en fråga gällande de inbetalningar vi får från Apple, Google, Microsoft och Amazon. Samt en hel del olika reklamtjänster.

Vi skickar ju aldrig några fakturor till dem, utan de för över pengarna till oss vid bestämda datum(från deras sida). Summan beror på mängden som sålts under perioden, eller hur mycket reklam vi visat. Men det är inget vi leverera till dem utan de sköter allting.

Ska jag då för varje transaktion skapa upp en låtsas-faktura? Där jag fyller i exakt den summan som de överfört? Och hur gör jag isåfall på bästa sätt med örena i överföringen, det kan ju t.ex. vara 32341,32 kr som förs över?

Finns det något enklare sätt? T.ex. automatiskt generera en faktura från en transaktion? Och om det inte finns något färdigt, kan vi via något API skapa det själva?

Mvh,
Erik
5 SVAR 5
Adde12
UTFORSKARE

Hej Erik,

Min erfarenhet av liknande upplägg är att de skapa en så kallad "självfaktura" som dessa bolag skapar och som du skall ha som bokföringsunderlag.

Med vänlig hälsning,
Andreas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar för svaret, finns detta på något sätt tillgängligt i visma eEkonomi? Eller är det sättet jag hittat det enda möjliga?
Mvh
Erik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det sättet jag hittat kräver även att jag skapar upp en unik artikel för varje överföring(faktura) eftersom alla överföringar skiljer sig från varandra.

Måste väl finnas något lättare sätt?
Adde12
UTFORSKARE

Som jag skulle gissa, så bör Du ha ett konto som utvecklare hos t.ex. Apple. Där borde de redovisa försäljning & där borde du också kunna ladda ner en "självfaktura" som innehåller allt det som en faktura måste innehålla enligt bokföringslagen & Skatteverket.

Sedan skulle jag bokföra den som en vanlig försäljning.

Med vänlig hälsning,
Andreas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har kommit fram till att det som fungerar bäst och tar absolut minst tid är att jag tar underlaget jag fått, där beloppet framgår och skapar en faktura i eEkonomi. Jag har lagt upp t.ex.  Google som kund, och har sedan lagt upp en artikel, t.ex. AdSense, utan belopp. När jag sedan gör fakturan plockar jag upp kunden, lägger upp en rad med artikeln och fyller i 1 st med det aktuella beloppet. Programmet öresavrundar fakturan och när inbetalningen kommer får programmet boka diffen mot öresavrundning, dvs ett nollsummespel.
Detta tar väldigt lite tid och allt blir rätt bokfört med momskoder osv (om jag lagt upp kunden rätt).