Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Årsstämma upplupen kostnad - eEkonomi

Hej

Jag har förstått det som att en kostnad för årsstämma ska belasta det år den avser, dvs. årsstämman för RÅ 2013 ska även belasta det räkenskapsåret.

Min fråga är då hur jag ska gå till väga för att bokföra detta? Jag har läst någonstans att man kan uppskatta värdet av årsstämman i förväg och bokföra detta som en upplupen kostnad. Låt säga att jag uppskattar kostnaden för årsstämman till 2000 kr. Detta bokför jag: Debet kontot 6450 och kredit konto 2990. Är detta korrekt så långt?

Årsstämman hålls och kostnaden visar sig ha uppgått till 2673 kr ex moms av vilket det finns såväl en avdragsgill del som en icke avdragsgill del. Hur går jag nu till väga för att bokföra detta? Och vad händer med den differens som uppstått?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Din första kontering är korrekt, förutsatt att du uppskattar hela beloppet som avdragsgillt.

Om du inte har möjlighet längre att bokföra på fjolåret får differensen bokföras i det nya räkenskapsåret. Konto 6450 kan användas för avdragsgill del. När det gäller icke avdragsgill del finns inget särskilt konto för årsstämman, men 6992 Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla, skulle kunna användas.

För ytterligare information om hantering av upplupna kostnader, se denna tråd.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den första konteringen: Om jag uppskattar en del av beloppet som avdragsgillt och en annan del som icke-avdragsgillt, hur konterar jag då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Istället för att lägga hela beloppet på 6450 får du då dela det mellan två konton. Så konteringen skulle kunna vara:
2990 Kredit 2000
6450 Debet 1000
6992 Debet 1000