Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

H P___
MEDLEM

Automatiskt beräknad ingående moms

Finns inte den funktionen i Visma e Ekonomi? 

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-16

5 SVAR 5

Hej!

 

Gällande ingående moms så tolkar eEkonomi beloppet på underlaget. Du får bara göra avdrag för specad moms på underlaget och aldrig räkna momsen med automatik för det är stor risk då att det räknas fel. Det är inte alltid 25 % moms och vissa kostnader är utan moms.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Pezost
MEDLEM

I admin 200 kunde man göra inställning i de vanligaste inköpskontona, 4010 etc, för automatisk beräkning av momsen. Det dök upp en ruta med fråga om man ville använda förslaget eller räkna själv. Risken att räkna fel själv är ju avsevärt större än att det sker med automatik! Och med automatik går det betydligt snabbare då även rätt momskontering kommer upp automatiskt. Väldigt konstigt att inte detta funkar i E-Ekonomi!

Hej @Pezost

Välkommen som ny forummedlem 🙂

 

Jag tror att vi ska kunna lösa detta tillsammans. 
Kolla om du har markerat rutan Använd automatisk momsberäkning under Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter

Den automatiska momsberäkningen gäller för konton kopplade till momskoderna 05, 20 och 21. För att se vilken momskod ett konto har går du till Inställningar - Kontoplan

 

Du kan välja att ange belopp med eller utan moms. Om du markerar Ange belopp inklusive moms kommer programmet att automatiskt dra av momsen från angett belopp.

 

Om jag har missförstått din fråga eller om du funderar på något annat så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.

 

//Tinna

Tja, kod 20 import från eu-land är ju inte det jag brukar använda precis, det är ju ffa kod 30 det gäller, vanliga inköp i gamla Svedala.. 

Känns överhuvudtaget som att det finns en massa låsningar och begränsningar i programmet som är irriterande.. Admin var lättare att anpassa med automatfunktioner som gjorde det snabbjobbat om man bara klurade lite.

Hej @Pezost

Det är stor skillnad mellan våra program men vi arbetar kontinuerligt på att utveckla och förbättra funktioner så att ni våra kunder ska kunna arbeta på smartaste sätt. 

 

Gå gärna in och lämna ett önskemål om programförbättring direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi. 

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

Ha en fortsatt fin vecka

//Tinna