Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdrag resekostnad - eEkonomi

Man får ju dra av för resor och andra kostnader i sin enskilda firma. Men jag undrar hur man gör om man fakturerar kunden för resekostnaden - är resan ändå avdragsgill? Jag tänker så här. Kunden beställer en föreläsning av mig. Jag köper de resor jag behöver för att ta mig dit. Efter föreläsningen fakturerar jag kunden arvode+resekostnad+moms - Kan man göra så eller måste man dela upp resekostnaden och ta betalt för specifikt den resan och de momssatser som gäller för den? Många frågor - känner mig förvirrad kring det här just nu. Hoppas någon kan hjälpa mig.
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sanne

Nu skall det sägas att jag inte är någon bokföringsexpert, fortfarande grön, men jag skulle – rätt eller fel – gjort enligt nedan. Är det sedan någon som vet bättre och tycker att jag är ute och cyklar ....... så är jag idel öra - så kanske jag också får lära mig något. Nu kör jag visserligen AB men har svårt att se om detta skulle vara någon skillnad mot en EF – i det här fallet – men vad vet man?

Hursomhelst, om dealen var att kunden skulle betala både arvode och resekostnader (kanske också traktamenten) skulle jag ha fakturerat kunden Arvode och resekostnader på samma faktura men uppdelat på två poster – möjligen tre poster om även traktamenten skulle faktureras kunden - och sedan 25% moms på det hela. Och det är första pilsnern – som hanterar affären mellan ditt företag och din kund.

Nästa pilsner är dina resekostnader – som hanterar ”affären” mellan ditt företag och dig. Jag skulle ha skrivit en reseräkning till mig själv där jag redovisat mina resekostnader – inklusive eventuell moms. Om man sedan använt egen bil i tjänsten skulle jag ha valt den skattefria milersättningen på 18,50 kr/milen – och ev. statliga skattefria traktamenten.

Även om kunden inte skulle betala traktamenten – som en del av den dealen – finns det väl ingen anledning att inte du tar ut de traktamenten som resan faktiskt kvalificerar för. Är resvägen över 50 km så är den.

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Roffe! Då har jag iaf fall koll på första pilsnern och att jag tänker rätt där.

Vad gäller andra pilsnern så var jag inte så tydlig, ber om ursäkt för det. Detta handlar nästan alltid om tåg och flygbiljetter som jag har köpt för att kunna göra resan till kunden, så reseersättning för bilkörande är inte aktuellt. Biljetterna betalar jag ju med företagets pengar så jag behöver alltså inte plocka ut dem från företaget så att säga. Det jag funderar kring är hur jag gör i deklarationen... Ska resorna dras av då? Nu tänker jag att egentligen kanske jag funderar över vad det här att "dra av kostnader" egentligen betyder - och om det redan är gjort när jag betalt med företagets pengar eller om det ska göras när jag deklarerar?

MVH Sanne
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sanne

Du funderar kring är hur du gör i deklarationen... Om resorna ska dras av då etc.

Där är jag nog lite ställd. Mina ”snitt” är enklare då jag kör AB.

Men resenomangsvis du köper alltså tåg och flygbiljetter – inklusive moms – på ditt ”kombinerade” privata och företagskonto så resekostnaderna ex moms är ju inget som bör leda till någon typ av beskattning – om inte SKV skulle få för sig att det egentligen var en ”nöjesresa” – och det låter det inte som.

Och inbetald moms måste ju redovisas i din momsrapport och din momsdeklaration (antar jag) – och då bör det vara klart – och resultatet flaggas upp på ditt skattekonto.

Men det är klart, du har ju fått en ersättning från din kund – inklusive kompensation för resekostnader. Summan av detta - när det är dags för din deklaration – blir väl sannolikt att det ses som en inkomst. Och det enda sättet att undvika skatt på även denna ”kompensation för resekostnader” blir väl att du måste hävda motsvarande avdrag – misstänker jag.

Men någon annan som kör EF vet säkert hur det egentligen skall gå till.

Men att skriva en reseräkning till sig själv - och där referera till resans agenda - är nog inte så dumt när det blir dags för en skatterevision. Så man vet var man är.

Mvh Roffe.

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej på er!

Det låter klokt som Roffe skriver.

För ett definitiv svar kan det vara en god idé att slå Skatteverket en signal och se vad dom säger i frågan.

Återkom gärna i tråden om du får ett matnyttigt svar som fler kan dra nytta av! 🙂

/Moa