Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Avskrivning bokfört på två olika avskrivningsskonton

Hej!

När vi köpte en keramikugn i september 2020 (i ett aktiebolag) så fördes den in på 1220 inventarier och verktyg. Avskrivning för oktober - december 2020 gjordes manuellt vid årslutet 2020 mot 1229 Ackumulerade askrivningar på inventarier och verktyg.

För 2021 görs avskrivning per automatik varje månad men när jag nu kollar i balansräkningen inför årsbokslutet är avskrivningarna bokförda mot 1219 Ackumulerade avskrivningar på maskiner och andra tekniska anläggningar.

Går jag in på anläggningstillgångar och tittar på ugnen så finns samtliga avskrivningar med, både de för 2020 och 2021 trots att de är bokförda på två olika avskrivningskonton. Ugnen har där rätt restvärde.

När jag sedan ska deklarera i deklarationsverktyget så finns bara de tre första avskrivningarna med från 2020 så där har ugnen ett felaktigt högre restvärde. 

Hur kan jag rätta till detta?

 

Tacksam för hjälp!

Mvh Magnus

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

I detta läget ska du kunna gå in och redigera anläggningstillgången och ändra på restvärdet. Jag bifogar instruktionen Åtgärder för anläggningstillgångar där du kan läsa mer. 

Tycker du att det är svårt och vill ha ytterligare hjälp så är du välkommen att höra av dig till mina kunniga kollegor på supporten som även har möjlighet att koppla upp och kika tillsammans med dig. 

 

Ha en fin kväll! 

Tinna

 

Okej!

 

Jag provar det, tack för svar.

 

/Magnus