Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikande datum i momsrapporten - eEkonomi

Jag håller på med momsredovisningen för 2017, helårsmoms. Enskild firma, kontantmetoden.
Jag fick flera avvikelser på avvikande datum gällande verifikationer bokförda i feb 2016 trots att föregånde momsredovisning bokfördes 2016-12-31.
Hur är detta möjligt?
Jag förstår inte vad jag ska ändra, för mig ser det rätt ut.
//Peter.
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar


  • Hur bokades momsen 161231?

  • Betalade du ut moms sedan eller fick du moms tillbaka och hur bokades den betalningen?


Titta på dessa två punkter för det måste hänt något där.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag tror du kommer hitta svaret på din fråga här 
Kort och gott är det förmodligen så att du har skapat dessa två verifikationer efter att du bokförde den tillhörnade momsperioden. Då den hade statusen bokförd när du lade in de händelserna i ditt eEkonomi så måste dessa komma med på nästkommande öppna momsperiod. Detta för att de ska redovisas. 

Om du inte tycker att du behöver ändra något så kan du bortse från Verifikationer att kontrollera. 

Ha det gott!

/Sofia  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen.
Jag har pratat med skatteverket och eftersom det har visat sig vara några verifikationer som är bokförda under 2016 men som inte kom med i momsredovisningen för 2016 så ska jag rätta momsdeklarationen för 2016 och och skicka in den på nytt innan jag går vidare med momsredovisningen för 2017.
Jag antar att jag behöver rätta momsredovisningen för 2016 och inte bara göra en manuell verifikation där jag tar upp de summor och konton som tidigare uteblev. Annars kommer väl jag få samma felmeddelande när jag ska göra momsredovisningen för 2017 som jag har nu?
Men hur gör jag det när 2016 är låst? 
Mvh Peter
Fd medlem
Inte tillämpbar

En fråga till; när man bokför momsredovisningen så kommer inga momskoder med automatiskt och det låter ju rimligt. Så när man korrigerar en momsredovisning ska väl inte heller rättelsen innehålla momskoderden heller?
Mvh Peter.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Peter!
För att kunna använda funktionen för att ångra och skapa om momsdeklaration i programmet behöver du låsa upp bokföringen. Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar fliken Bokföringsuppgifter.

Momskoderna bör inte komma med om du ångrar. Ångra en momsdeklaration gör du under Bokföring - Momsredovisning via knappen Åtgärder.
Min verifikation blir utan momskod, såhär:



/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna.
Men kan jag låsa upp bokföringen för att gå in och ändra i momsredovisningen utan att hamna i klistret?
Mvh Peter.

Informationen om att du låst upp bokföringen sparas i loggarna.
Du måste låsa upp bokföringen för att slippa problem med momsdeklarationen i programmet framöver, så det skulle jag säga att du kan i detta fallet.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack så mycket.
Mvh Peter.