- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Balansräkningen balanserar inte
Jag förstod att jag skulle makulera min redan gjorda bokföring avseende årets resultat och skatt på årets resultat när jag la till Visma Deklaration/Årsredovisning så det har jag gjort. Under arbetet med årsredovisning får jag upp en varning om att balansräkningen inte balanserar. Det som skiljer verkar vara den slutliga F-skatten (Summa eget kapital och skulder är 13 256 kr mindre än Summa tillgångar). När jag tittar på de två automatiska verifikationer som systemet kommer att göra när jag låser är de så här:
1
Korrigering av konto 8910
8910 K 13256
2510 D 13256
2.
Årets resultat, skatt och förändring av periodiseringsfond
8999 Årets resultat D 49225
2099 Årets resultat K 49225
8910 Skatt som belastar årets resultat D 13256
2510 Skatteskulder K 13256
Om jag förstår rätt så innebär de två automatiska verifikationerna att konto 8910 och 2510 är 0 (debet och kredit tar ut varandra). Kan det vara därför min balansräkning inte är i balans. Varför skapar systemet i så fall verifikation 1?
Tack på förhand för svar.
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Jag misstänker att du kan ha bokfört årets skattekostnad manuellt i eEkonomi först. För du skulle bara fått den sista konteringen av Visma deklaration/årsredovisning dvs bara en post av årets skattekostnad. Skatt och årets resultat skall inte bokföras manuellt om man skall använda något av våra boksluts/deklarationsprogram.
Kan du bifoga en eller ett par bilder av balansräkningen från eEkonomi så jag får ta en titt på denna.
Helt innan de posterna som deklarationsprogramet har förts tillbaka.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack för snabbt svar.
Jo jag gjorde manuella verifikationer på årets resultat och skatt på årets resultat men dessa har jag makulerat när jag började använda Visma Deklaration/Årsredovisning. Min balansräkning ser ut så här nu i Deklaration/Årsredovisning, innan de automatiska verifikationerna som systemet kommer att fixa. Minuspost på skuldsidan är väl inte rätt??
/Annika
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim,
Vet inte om jag gjort något fel här i forumet men jag undrar om du såg mina bilder och min följdfråga till dig?
Jag har funderat lite och undrar om jag kan låsa upp december och rätta så här?
Jag har bokfört mina inbetalningar av F-skatt på D 2518 så då bokför/rättar jag:
2518 K 20124
2510 D 13256
1640 D 6868
Kommer då systemets automatiska verifikation att bli:
2510 K 13256
8910 D 13256
8999 D 49225
2099 K 49225
/Annika
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Skillnaden mellan tillgångar och skulder på bilderna du bifogat är just skatten på 13 256 kr..
Hur ser det ut i eEkonomi efter att verifikationen som systmet skapar åt dig blivit överförd till eEkonomi?
/Joachim