Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kvarnberget
MEDLEM

Balansräkningen stämmer inte överens med Leverantörsfakturor

Vi har inga obetalda leverantörsfakturor. Och det finns inga obetalda leverantörsfakturor registrerade i Visma. Däremot säger Balansräkningen att det finns en obetald leverantörsfaktura (fast så inte är fallet) i konto 2440.

 

Min fråga: Hur bokför man bort felaktigheten i Balansräkningen (troligen har felaktigheten uppkommit tidigare än 2021 varför det inte är rimligt att gå tillbaka i tiden då jag inte vet vilket år felet uppstått).

Vilket motkonto skall jag använda till 2440 för att få bort felet?

4 SVAR 4
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Kvarnberget,

 

Tack för att du skriver in. Här skulle vi behöva kika på vad det är för typ av händelse som ligger på konto 2440. Jag skulle rekommendera dig att ringa in till våra kunniga kollegor på supporten så att vi kan koppla upp oss och kika direkt i programmet på vad det kan vara som orsakar detta. 

 

Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden så jag vet att det har löst sig för dig och gärna dela med dig av lösningen så att vi kan hjälpa andra i en liknande situation. 

 

Jag önskar dig en fin helg!

 

/Agnes

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Jag har pratat med supporten i två omgångar. Jag har fått svaret att felet ligger längre tillbaka i tiden, innan år 2021, varför det inte är rimligt att gå tillbaka i bokföringar från tidigare år, när man inte vet vilket år felet uppstod för att rätta felet.

Supporten hade tillgång till bokföringen genom Teamviewer, och tittade på felet, men ansåg att det inte var deras sak att hjälpa mig. Istället sade de att jag skulle vända mig till Vismas forum istället, så det är därför som jag vänt mig hit för att få hjälp.

 

Hej @Kvarnberget,

 

Okej då är jag med! Tack för att du gav mig mer information 🙂 

 

Enligt god redovisningssed ska man vanligtvis göra korrigeringar i det första öppna räkenskapsåret efter man upptäckt felet och inte låsa upp ett gammalt år för att korrigera. Då ditt fel verkar ha uppstått i ett tidigare år rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult så att de får hjälpa dig vidare i detta. Som du nämnde så supporterar mina kollegor det programtekniska medan vi i forumet hjälper till med det mer bokföringstekniska. I den här situationen måste jag dock hänvisa till en konsult då det kräver ett helhetsperspektiv på ett sätt vi inte riktigt har möjlighet till att ge här i forumet. En konsult kan titta på din bokföring historiskt för att förstå vart felet uppstod och sedan hjälpa dig att korrigera så att allt blir rätt och riktigt för just din situation. 

 

Har du inte en konsult kan du hitta en passande i ditt område via vår hemsida Hitta en Redovisningsbyrå.

 

Jag önskar dig en riktigt fin helg!

 

/Agnes 

 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Tack för svaret och jag önskar dig en trevlig helg tillbaka.